Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hände med Dashboard?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2017-01-15 13:42

Kommer ni ihåg Dashboard som lanserades i OS X Tiger? Vad hände med den egentligen? Utvecklingen verkar helt ha stannat och nya Mac:ar har inte kvar ikonen på sina tangentbord. Googlar man på det verkar det mest vara guider för hur man enklast avaktiverar det helt och hållet.

Jag själv använder det dagligen och tycker det är helt suveränt. Jag har flera verktyg så som konverterare av längd/vikt/volym, valutaomvandlare, beräkna moms, anteckningar osv.

Har jag missat grejjen? Jag tycker den är grym!

Använder ni den?

Använder aldrig. Använder dock söken (spotlight) mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-15 14:05

Dashboard finns ju än, men sedan OS X 10.10 Yosemite har fokus flyttats till Notiscenter som platsen för widgetar. En del i utvecklingen att iOS och macOS får fler funktioner och gränssnitt gemensamt.

macOS Sierra: Använda Notiscenter
macOS Sierra: Hämta information snabbt med Dashboard

  • Medlem
  • 2017-01-15 14:35
Ursprungligen av p2d:

... Använder ni den?

Nej. Jag sökte och fann att den finns kvar i Sierra.

Ursprungligen av p2d:

Använder ni den?

Hela tiden. Kollar aktiekurser till exempel, och kör med iStat Pro för att hålla ett öga på hur datorn mår. Dashboard är ett väldigt smidigt sätt att få mycket information på en gång. Men det verkar inte utvecklas så många nya widgets längre.

Jepp, iStat Pro på alla Macar - kan snabbt plocka upp realtidsinfo om Macen.
Förr gjorde jag ibland egna widgets av t.ex. en info-ruta på webben om SHL-resultat, men sedan började sajterna som hade sådan info trixa så att widgeten blev tom efter en.-två dygn (ändrade väl adressen till info).
Omvandlare är också bra att ha där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 01:38

Den verkar inte finnas längre. Hittade en fil på soft32.com, men svårt att veta om den är schyst eller innehåller något annat.

Ursprungligen av kenjon:

Den verkar inte finnas längre....

Vad syftar du på?

För om du menar Dashboard så har det redan nämnts i tråden att den fortfarande finns kvar. Och här är ytterligare ett bevis på det: https://support.apple.com/kb/PH25488?viewloca...

Har alltid Dashboard tillgängligt då jag har några små hjälp-appar som är bra att ha där.

  • Medlem
  • 2017-01-17 10:26

Upptäckte att jag kunde klippa ut SMHI:s väderdiagram för 10-dygnsprognosen och lägga som ruta i Dashboard. Fiffigt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 14:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad syftar du på?

För om du menar Dashboard så har det redan nämnts i tråden att den fortfarande finns kvar. Och här är ytterligare ett bevis på det: https://support.apple.com/kb/PH25488?viewloca...

Jag syftade på inlägget ovanför mitt, iStat Pro

1
Bevaka tråden