Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av UPS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-14 16:51

Vill säkra upp mot elavbrott, och går i tankar på UPS.
Jag har en 27" iMac och en QNAP TS-451 som jag vill ska stängas ner kontrollerat med automatik när någon grävmaskinist eller nåt snötäckt träd skickar oss tillbaka till 1800-talet.
NAS:en vet jag ligger på 40W, datorn kan enligt uppgifter gå upp till 365W. Dock har jag tre diskar, driver två skärmar, alla USB-portar populerade samt max med RAM… Men vi kan utgå från att jag datorn inte jobbar särskilt hårt eller har skärmen tänd när den lämnas obevakad. Typfallet sätter jag därför till 160W.

Det ena valet är en beg Powerware 5115-500 ix för noll kr, dock krävs ett nytt batteri krävs á ~800kr.

Val nr två är en skinande ny APC Back-UPS RS BR550GI för 1350kr.

Båda två är line-interactive, liknande kapacitet (den äldre har större/dyrare batteri, men sämre verkningsgrad?).

Synpunkter?

Extrauppgift: hur får man både en Mac och en NAS att stänga ner, UPS:er har ju endast en dataport. Script på NAS:en antar jag, som SSH:ar in till datorn och kör ett nerstängningskommando?

APC-ups har en USB-port och med den ansluten till macen får du automatiskt ett ups-val i strömsparen. Vill minnas att du även kan köra ett shell-script.

Jag har själv ett flertal 5115-500 och 5115-1000.

Dessa batterier https://www.komplett.se/product/893784/datoru... kostar en bråkdel av original och har samma kapacitet och passar rakt av utan problem. Själv bytt i omgångar och fungerar perfekt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-09-17 15:37

Även jag är i behov av UPS. Där jag bor har vi nästan strömavbrott dagligen. Dessutom spikar strömmen här ganska ofta. Inland på upp till 300V och det klarar jag av genom att koppla en AVR i uttaget och mina elkänsliga prylar så som kyl, frys, TV mm. Sedan har jag ett övervakningssystem i huset med 11 kameror plus därtillhörande utrustning. Det är datorn och övervakningen jag skulle vilja ha igång 24/7. Skulle gissa på att belastningen ligger runt 1000-1500W. Förslag på UPS som skulle klara att backa upp i alla fall 10 minuter till dess att hag fått igång generatorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-22 14:45
Ursprungligen av onnyt:

Även jag är i behov av UPS. Där jag bor har vi nästan strömavbrott dagligen. Dessutom spikar strömmen här ganska ofta. Inland på upp till 300V och det klarar jag av genom att koppla en AVR i uttaget och mina elkänsliga prylar så som kyl, frys, TV mm. Sedan har jag ett övervakningssystem i huset med 11 kameror plus därtillhörande utrustning. Det är datorn och övervakningen jag skulle vilja ha igång 24/7. Skulle gissa på att belastningen ligger runt 1000-1500W. Förslag på UPS som skulle klara att backa upp i alla fall 10 minuter till dess att hag fått igång generatorn.

APC är rätt stora inom det området. Finns nog att köpa i nästan alla länder.

1
Bevaka tråden