Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara fil i imovie

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis klippt ihop en youtube video som jag filmat med en professionel kompakt kamera. Problemet är att det tar sån sjukt lång tid att spara videon på imovie. Har ni några tips?

Man kan antingen välja att spara den i "bio". Vad betyder det? Eller så kan man också spara som "fil" på datorn. Vad är bäst och varför tar det sån lång tid? Det står att det ska ta 4h och den laddar bara allmänt SJUKT segt. Filerna är i Hd och filmat med en riktigt bra kamera så jag förstår inte varför det tar sån tid. Är sjukt dålig på "dator språk" också, så om ni kan hjälpa mig försök att hålla det basic så jag förstår haha!

Tack tack tack

Senast redigerat 2017-01-13 00:45

Vad är det för dator? Kan hända att den är för klen.

Det kan vara flera orsaker till ditt problem. För att hjälpa dig behöver vi mer information.
Vad är det för dator? RAM?
Vikken version av iMovie?
Vilket format är originalklippen?
Vilket format sparar/exporterar du till?
Vilka filer har du lagt på filmen?
Vilka effekter har du lag på filmen?

Som du ser så är även enkla saker ibland komplicerade...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är det för dator? Kan hända att den är för klen.

Ursprungligen av hummel:

Det kan vara flera orsaker till ditt problem. För att hjälpa dig behöver vi mer information.
Vad är det för dator? RAM?
Vikken version av iMovie?
Vilket format är originalklippen?
Vilket format sparar/exporterar du till?
Vilka filer har du lagt på filmen?
Vilka effekter har du lag på filmen?

Som du ser så är även enkla saker ibland komplicerade...

Hej! Tack för svar.

Hur ser man vilket format man spelat in i? Använder en panasonic lumix DMC-Gf7. Igår gick det på ca två timmar, men fick sedan veta att låten jag använde i videon var copyrighted. Då bytte jag låt och försökte exportera hela videon en gång till och nu byter den tid (på exporten) hela tiden. Har testat flera gånger, ibland står det 2h och ibland 9h. Fattar INGENTING. Har försökt kolla upp på andra hemsidor, men deras beskrivningar passar inte in till hur det ser ut på min dator. Jag använder en macbook air och det känns ändå som att den borde funka. det är inte en gammal modell.

Senast redigerat 2017-01-13 19:25

En början är att välja visa info på filmfilen i Finder. Du kan även titta i manualen till kameran vad du kan välja för format.
Du får gärna svara på alla mina frågor så ska jag återkomma och försöka lösa ditt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-13 13:46

... du får nog besvara frågorna i inlägg #3. Jag kan lägga till frågan:

- Hur många minuters film försöker du exportera?

Du bör nog känna till att:
- Exportera film är bland det tyngsta du kan göra på en dator (kräver enormt med CPU-kraft)
- Att du filmar i full HD med modern högupplöst kamera ger bara väldigt mycket fler pixlar och arbetet blir mångdubbelt större.
- MacBook Air samt MacBook är nog den typ av Mac som har svagast CPU
- Programs uppskattning av hur lång tid det tar är ibland felaktig (just en uppskattning) och kan "fladdra". Berätta hur lång tid det verkligen tog i slutändan.

Ursprungligen av hummel:

En början är att välja visa info på filmfilen i Finder. Du kan även titta i manualen till kameran vad du kan välja för format.
Du får gärna svara på alla mina frågor så ska jag återkomma och försöka lösa ditt problem.

Hej igen!

Ser nu att jag har spelat in i AVCHD och läste någonstans att det är bättre på TV än på datorer.

1. Använder en Air dator, ca 2 år gammal
2. Senaste uppdateringen av imovie.
3. AVCHD
4. Står ej info om vilket format jag exporterar till.
5. Har endast lagt till korta klipp som jag filmat med min kamera.
6. Spegelvänd effekt på 2 av klippen samt ett mörkare filter i slutet.

Är detta tillräckligt med info? Kunde som sagt inte se vilket format jag sparar till på datorn. Videon är 8 min lång så det är ingen långfilm vi talar om. Dock inspelat i hd.

Det blir enklare om du svarar på alla frågor.
Hur mycket RAM har datorn?
Om denna tråd läses senare så är det klart enklare att följa tråden om du anger version av program, istället för att sväva med "senaste" som plötsligt inte är senaste...

Om du inte med iMovie eller via Finder kan se vad det är för format och upplösning så testa programmet Invisor Light (http://www.pozdeev.com/invisor/) för att få information vad dina filmfiler innehåller. Det intressanta är vilken codec och vilken storlek i pixlar (bredd x höjd).

Senast redigerat 2017-01-13 18:58
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-13 19:58

Svaret är lika lätt som att säga hur långt ett snöre är – omöjligt. Det är många faktorer som spelar in, vilken kodek, bithastighet, vilka effekter du valt, vad som är filmat etc. Främst är det din dators processor som avgör.
För mig tar export till 1080 4ggr speltiden. Källmaterialet är AVCHD 1080i50 22MBit/s stereoljud, där jag lagt på färgkorrigering och ökad kontrast. På en 2010 års iMac 27" i7 32RAM SSD.
Den vassaste 2015 MBA:en är ~20% långsammare.

Det du kan göra är att testa dig fram med kortare klipp. Vad tar export av 10 eller 60s film?

Det du kan påverka är antingen att minska upplösningen till 720 i kameran eller använda en vassare dator för uppgiften. Möjligtvis kan det gå snabbare att exportera till en 720 fil istället för 1080.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-14 00:20

Hur importerar du filmen (USB?)? Har kameran löstagbart minneskort? I så fall går det nog snabbare med en minneskortläsare. Eller går själva överföringen OK, är det bara själva sparandet som tar tid, efter att du har importerat?

Löste det sig för trådskaparen?

1
Bevaka tråden