Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har snart omsatt en biljon dollar på IOS

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple är på god väg att ha dragit in tusen miljarder dollar på Iphone och IOS enligt beräkningar från en välkänd analytiker.

Läs hela artikeln här

Inflöde ja...men "tjänat"? Nja, man får väl förmoda att Apple också har vissa utgifter.

Ursprungligen av Demiurgen:

Inflöde ja...men "tjänat"? Nja, man får väl förmoda att Apple också har vissa utgifter.

De kanske bokför ios utgifterna som något annat ex toalettpappers inköp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-12 15:16

Konstigt att de säljer bilar fortfarande... den marknaden borde vara mättad.

Ursprungligen av Demiurgen:

Inflöde ja...men "tjänat"? Nja, man får väl förmoda att Apple också har vissa utgifter.

Jag skulle ändå räkna "tjäna" som synonymt med intäkter. Jag tjänar ju X kronor i lön, men har givetvis utgifter också som påverkar min vinst.

Ursprungligen av kenjon:

Konstigt att de säljer bilar fortfarande... den marknaden borde vara mättad.

Nja, det finns väldigt många som inte äger en bil, de tenderar även att vara dyrare än mobiltelefoner. T.o.m. En fattiglapp kan få tag på en egen smartphone men en egen bil som dessutom måste underhållas, skattas och försäkras är inte alla som har råd med idag. Därför finns det en stor tillväxt potential på bilmarknaden fortfarande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-13 23:44

Det var inte det jag avsåg. Jag tror att de allra flesta som köper bil idag inte är förstagångsköpare. Dvs marknaden blir inte mättad bara för att "alla" har köpt en. Likadant med mobiltelefoner. De flesta som köper en, har redan en, en hel del har redan en iPhone.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag skulle ändå räkna "tjäna" som synonymt med intäkter. Jag tjänar ju X kronor i lön, men har givetvis utgifter också som påverkar min vinst.

Så ser jag inte det i sådana sammanhang. Jo, privat gäller nog att inkomst är synonymt med vad man tjänar men för ett bolag är intäkt och vinst två vitt skilda ting. Ett företag kan ha miljarder i intäkter och ändå gå med förlust. Då är det bättre att använda begreppet omsättning. Apple har omsatt en biljon dollar på iOS.

  • Medlem
  • 2017-01-14 11:59

Ja, när det gäller affärer så är "tjäna" detsamma som att gå med vinst på något. NE:
"... 1 (regelbundet och i enlighet med avtal) erhålla som ersättning för arbete {→förtjäna 1, vinna 2}: han ~r över 25 000 i månaden
BET.NYANSER: a) utvidgat erhålla (som) vinst: han ~de en vacker slant när han sålde villan; ~ på affären ..."

Ja, verkar som att tjäna oftast används i betydelsen vinst och inte intäkter. För att förtydliga artikeln har jag ändrat till det mer lämpliga "omsatt".

1
Bevaka tråden