Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Grattis Itunes, ta pension nu

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Itunes fyller imponerande 16 år idag, en lämplig pensionsålder för en alltmer överfylld och rörig musikapplikation.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-01-09 20:28

Itunes tar 1,2 GB i RAM hos mig. Sanslöst.

iTunes är för mig ett ont måste.

Jag har över 10 000 låtar som inte finns på mina strömmande tjänster och håller dessutom på med egna projekt som jag snyggt lägger upp med cover i iTunes när de är färdiga.

Jag backar även upp min iPhone dit då molnet bara ger mig 5GB och jag har 256GB att backa upp.
När jag byter telefon så flyttas mina spel med highscores till nya luren. Detta förmår fortfarande inte iCloud efter alla år (massvis med appar saknar stöd)

Men visst önskar jag också något nytt och fräscht gärna med Apple Music för sig.... Men det tror jag inte jag kommer att få se.

Kort och gott vill jag ha tre saker:

- En musik app utan Apple music
- En synkroniseringsapp för iPhone eller möjlighet att göra en komplett sälerhetskopia till iCloud.
- Att allt annat flyttar hem (ljudböcker till böcker, filmer och serier till Quicktime osv)

Svårare behöver det inte va

iTunes är ju en fenomenal databas. Navet i mediaservern. Och synk över till 3 iPads & 2 iPhones). Utan iTunes blir det jobbigt...man måste nog ha 2-3 andra appar för att göra allt mitt iTunes gör.
Det är dock bara på hemmaservern jag använder iTunes, på alla andra Macar skulle jag de facto kunna steka iTunes...på ett par macar har jag nog aldrig ens öppnat det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-01-09 22:01

Har bit för bit släppt iTunes senaste åren. Först var det Spotify som gjorde att jag slutade lyssna på musik i appen. Sedan upptäckte jag Downcast som fullkomligen krossar Apple om man vill synca podcasts mellan sina enheter. Slutligen så övergav jag backup till förmån för iCloud. Idag är iTunes mest en självstartande plåga.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Kort och gott vill jag ha tre saker:

- En musik app utan Apple music
- En synkroniseringsapp för iPhone eller möjlighet att göra en komplett sälerhetskopia till iCloud.
- Att allt annat flyttar hem (ljudböcker till böcker, filmer och serier till Quicktime osv)

Svårare behöver det inte va

Håller helt med!
Det stör mig dock inte att Apple Music bor tillsammans med övrig musik. Men separera programmen för i h*e!!

Vad hände med iSync liksom...?

Jag älskar Apple, men ibland... ?

Ursprungligen av ducedo:

Idag är iTunes mest en självstartande plåga.

Du kan stänga av självstarten om du vill. Startar den när du startar upp datorn eller när du stoppar i en enhet?

Älskar iTunes på Macen.
En media-hub som funkar, iaf för mig.

Bäst vore om Apple separerade iTunes till separata program för musik, film, bok (inkl. ljudböcker) och tidskrifter (news). Alla tre programmen kan ha ett gemensamt API som startar igång synkningen mellan iPad/iPhone/iPod/TV och datorn inom alla fyra områden musik, film, bok och tidskrifter. Användarmässigt blir upplevelsen av synkningen precis som nu medan att hitta material som man vill hyra/köpa/prenumerera blir bättre då det är uppdelat över olika program, samt att RAM minnen inte tas upp lika mycket på datorn.
Man kan ha ett separat resurssnålt och snabbt program för mediadelning typ Media server som kan strömma ljud och film till de flesta Apple produkter.

Senast redigerat 2017-01-10 20:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-10 12:17

OpenDoc!!! Som användare ska man inte behöva bry sej om vilka program som gör vad. Synd att det inte blev något av det

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-11 12:47

Har inte sett ett enda alternativ till iTunes när man har fler än en ljud anläggning man spelar till, och allt sökts trådlöst utan att man behöver själv hålla på å peta med milli secunder hit eller dit för att få ljudsyncen å fungera.

Apple music klarar det inte, inte heller spotify.

Visst iTunes har blivit lite av ett monster, men det finns inga alternativ heller.

Jag tycker själv iTunes är riktigt bra och med tänka på allt det gör så har jag svårt att se bra alternativ. Däremot hade jag gärna sett filmer och böcker i helt separata appar. Det riktiga sänket är quicktime tycker jag, hade gärna sett ett quicktime med samma filstöd som vlc eller bättre som mediespelare.

Man bör ju också notera att iTunes också är en marknadsplats...en butik...och som databas är den hookad mot Apples databas.

iTunes, en god kompanjon!

Ursprungligen av Redaktionen:

Itunes fyller imponerande 16 år idag, en lämplig pensionsålder för en alltmer överfylld och rörig musikapplikation.

Läs hela artikeln här

Hej!
Jag gillar fortfarande iTunes som musikspelare, även om det finns en del saker som är instabila när det gäller olika slags synkning mellan de andra trådlösa IOS-enheterna.
Jag vill fortfarande ha ett musikbibliotek hemma, i en hårddisk på nätverket, speciellt när jag vill lyssna på musik med bra upplösning, d v s med minst CD-kvalitet. Då hjälper inte Spotify, som annars är ett fint komplement.
En förbättring? Gärna något i stil med övergången iPhoto - Bilder.

hälsar Klas Hjelte

Ursprungligen av kenjon:

OpenDoc!!! Som användare ska man inte behöva bry sej om vilka program som gör vad. Synd att det inte blev något av det

Då var det för resurskrävande för dåtidens datorer. Idag skulle det inte vara något större problem. Idag kan vi med hjälp av LLVM och Swift optimera koden så att OpenDoc bli snabbare och mer resurssnålt.
Konceptet är ju att placera dokumentet i centrum istället för programmet. Genialt och funkade faktisk rätt bra! Nackdelen är att det bli svårare att utbyta filer i andra OS miljöer (Windows, Linux). Om OpenDoc blir standard (om det inte redan är – IBM och WordPerfect var med på detta projekt, Taligent), så kan det gå vägen. Hoppas Apple har ett vidareutvecklad OpenDoc med arv från MacOS Sierra i sitt hemliga labb.

Edit: OS/2 Warp 4 hade också stöd för OpenDoc!

Senast redigerat 2017-01-12 09:23
Ursprungligen av juanito:

Har inte sett ett enda alternativ till iTunes när man har fler än en ljud anläggning man spelar till, och allt sökts trådlöst utan att man behöver själv hålla på å peta med milli secunder hit eller dit för att få ljudsyncen å fungera.

Apple music klarar det inte, inte heller spotify.

Visst iTunes har blivit lite av ett monster, men det finns inga alternativ heller.

Ljudsyncproblemet kanske blir ett minne blott med den nya WiFi standarden, WiFi TimeSync™, (som togs upp på CES 2017 i Las Vegas) som just löser problemet syncning av ljud och video. Nackdelen kan vara att man måste köpa ny accesspunkt… (Vore kul om man bara kunde uppdatera accesspunktens firmware).

Senast redigerat 2017-01-12 09:07
  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-12 19:06
Ursprungligen av The Real Viking:

Ljudsyncproblemet kanske blir ett minne blott med den nya WiFi standarden, WiFi TimeSync™, (som togs upp på CES 2017 i Las Vegas) som just löser problemet syncning av ljud och video. Nackdelen kan vara att man måste köpa ny accesspunkt… (Vore kul om man bara kunde uppdatera accesspunktens firmware).

Jovisst kul att andra tar efter, med itunes och ursprungs airport express så har jag åtnjutit detta i knappt 11 år. Tänk att apple är så lång före andra iaf med de produkter de byggde då.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-12 19:13
Ursprungligen av The Real Viking:

Då var det för resurskrävande för dåtidens datorer. Idag skulle det inte vara något större problem. Idag kan vi med hjälp av LLVM och Swift optimera koden så att OpenDoc bli snabbare och mer resurssnålt.
Konceptet är ju att placera dokumentet i centrum istället för programmet. Genialt och funkade faktisk rätt bra! Nackdelen är att det bli svårare att utbyta filer i andra OS miljöer (Windows, Linux). Om OpenDoc blir standard (om det inte redan är – IBM och WordPerfect var med på detta projekt, Taligent), så kan det gå vägen. Hoppas Apple har ett vidareutvecklad OpenDoc med arv från MacOS Sierra i sitt hemliga labb.

Edit: OS/2 Warp 4 hade också stöd för OpenDoc!

Steve Jobs begravde opendoc, med ios hade de världens möjlighet, men iom app grejen blev en sådan ekonomisk succe så for antagligen luften ur alla som ens försökade förespråka det.

Ursprungligen av juanito:

Steve Jobs begravde opendoc, med ios hade de världens möjlighet, men iom app grejen blev en sådan ekonomisk succe så for antagligen luften ur alla som ens försökade förespråka det.

Apple hade kunnat utveckla en OpenDoc AppStore för OpenDoc plug-ins. De hade kunnat tjäna lika mycket pengar för det. Tror att det var mer personligt att Jobs ville ta bort det, det var inte hans uppfinning…

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-13 18:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple hade kunnat utveckla en OpenDoc AppStore för OpenDoc plug-ins. De hade kunnat tjäna lika mycket pengar för det. Tror att det var mer personligt att Jobs ville ta bort det, det var inte hans uppfinning…

Mycket möjligt å andra sidan var det helt riktigtigt att begrava det vid den tidpunkten, man lade ner det. Apple hade ju inte direkt den kassa de har nu.
Men man kunde ju ha satt liv i det igen iom ios.

1
Bevaka tråden