Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EdgeRouter X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har försökt installera en router/switch för att kunna få trådlöst i flera rum. Problemet är att det trådlösa inte kommer till alla rum utan jag har fått dra utp kabel in i dessa rum. Då vill jag alltså dela upp min inkommande internet "ownit" till flera airports med sladd. Vet inte hur routern från ubiquiti ska vara inställd bara. Tycker jag har testa alla inställningar men min airport extreme vill inte hitta till routern. Är det ngn som har en idé?
Klas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-04 14:49

En Airport Extreme är inte en AP (Access point) utan en router. Du försöker att sätta en router bakom en router. Det fungerar inte. Sätt dina AE i bryggat läge så fungerar det bättre. Och i din EdgeRouter X kör du bara Basic-wizard och svarar på frågorna så blir den rätt inställd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-04 16:17

Har precis din uppsättning.

Dra sladd till önskad Airport.
Sätt Airporten i bryggläge Airport App>Nätverk>Router-läge

Ursprungligen av frazze:

En Airport Extreme är inte en AP (Access point) utan en router. Du försöker att sätta en router bakom en router. Det fungerar inte. Sätt dina AE i bryggat läge så fungerar det bättre. Och i din EdgeRouter X kör du bara Basic-wizard och svarar på frågorna så blir den rätt inställd.

Ursprungligen av ne100:

Har precis din uppsättning.

Dra sladd till önskad Airport.
Sätt Airporten i bryggläge Airport App>Nätverk>Router-läge

Funkar inte det heller, det är som att airporten i hittar routern. Måste man ställa på manuellt läge eller ska den fungera på DHCP?

Senast redigerat 2017-01-05 14:49
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-05 09:47
Ursprungligen av Benyamine:

Funkar inte det heller, det är som att airporten inte hittar routern. Måste man ställa på manuellt läge eller ska den fungera på DHCP?

Jag har valt statisk IP-adress för mina AP:ar, men det borde inte störa setup:en då mina övriga trådlösa klienter delar på samma adressrymd via DHCP från EdgeRouter:n. Nu sitter jag iofs på en PoE och inte en X-modell, men det borde inte spela någon roll. Det är ju ändå samma EdgeMAX-familj.

PS. Skriv inte ditt svar i rubrik-fältet, för då kommer det inte med när man trycker på Svara-knappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-05 11:23

Kolla vilket DHCP span du har i EdgeMax, och jämför det med Airportens lokala IP.
Vet att jag hade problem med det.
Innan jag bytte router från AirPort (fixar bara ca 400 Mb/s och vi fick Gb/s) så låg alla enheter på nätverket på IP-nummer, 10.0.1.xx och router IP 10.0.1.1 men EdgeMax router med basic-wizar blev routeradressen 192.168.1.1.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-05 12:54
Ursprungligen av ne100:

Kolla vilket DHCP span du har i EdgeMax, och jämför det med Airportens lokala IP.
Vet att jag hade problem med det.
Innan jag bytte router från AirPort (fixar bara ca 400 Mb/s och vi fick Gb/s) så låg alla enheter på nätverket på IP-nummer, 10.0.1.xx och router IP 10.0.1.1 men EdgeMax router med basic-wizar blev routeradressen 192.168.1.1.

Du väljer själv vilket IP-nät som du vill ha - wizarden föreslår bara ett grundvärde. Det är inte låst, utan du är fri att välja själv.

1
Bevaka tråden