Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klarade Apple 2016?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För ett år sedan hade 99mac en hel lista på saker Apple borde göra under 2016. Nu är det dags att bedömma hur de lyckades.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-12-27 20:39

Äntligen, har väntat på den här artikeln! Jag ger också Apple godkänt, haha, men jag hoppas på en rejält förbättrad Apple Watch nästa år med längre batteritid och kanske (vågar man hoppas?) en klocka som inte är beroende av mobilen. Always-on screen hade ju varit riktigt trevligt!

Sen så hoppas jag på OLED till nästa iPhone och lite billigare Macbook Pro-maskiner.

Ett dåligt år för Apple. Flera märkliga beslut. Framtiden är inte här och jag orkar inte med en djungel av adaptrar. Därför blev det inte en ny Mac.

Att göra 2017...
Siri måste bli bättre. Mycket bättre. Inte ok att något som funnits sedan iPhone 4s inte har kommit längre idag, fem år senare.

Hoppas Apple läser 99mac och förstår vad dom gjort fel........ ?

Jag undrar vad Apple behöver göra för att inte få godkänt av 99mac. Tycker att ni va alldeles för snälla.

Saxat från 9to5:
https://youtu.be/LNu6dLm_7T8
..en av anledningarna kanske?

Tycker också 99 var lite för snälla. Är man mera inne på mobila grejer så klarade Apple sig bättre dock.

Är det något specifikt område där vi varit för snälla? Listan är ju baserad på de önskemål vi angav kring förra nyår, och där tycker jag de nått upp till godkänt (om än nätt och jämnt i vissa fall). Det finns såklart en hel del utöver det vi kan kritisera Apple för under året!

Ursprungligen av WiFi:

Äntligen, har väntat på den här artikeln! Jag ger också Apple godkänt, haha, men jag hoppas på en rejält förbättrad Apple Watch nästa år med längre batteritid och kanske (vågar man hoppas?) en klocka som inte är beroende av mobilen. Always-on screen hade ju varit riktigt trevligt!

Sen så hoppas jag på OLED till nästa iPhone och lite billigare Macbook Pro-maskiner.

Batteritiden är inget stort problem. Jag kan regelbundet köra min (serie 2) i två dygn. Den klarar sig klart bättre än telefonen.

Håll inte andan medan du väntar på en klocka som är beroende av telefonen. Jag är rätt övertygad om att Apple ser den som ett attribut eller förlängning av telefonen så den kommer alltid att vara parad med en telefon.

Always-on säger jag inte nej till men inte om det slår på batteritiden

Personligen så skulle jag gärna se en något tunnare klocka.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Är det något specifikt område där vi varit för snälla? Listan är ju baserad på de önskemål vi angav kring förra nyår, och där tycker jag de nått upp till godkänt (om än nätt och jämnt i vissa fall). Det finns såklart en hel del utöver det vi kan kritisera Apple för under året!

De har onekligen uppfyllt de önskemål som ni satte upp och då blir betyget definitivt godkänt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ett dåligt år för Apple. Flera märkliga beslut. Framtiden är inte här och jag orkar inte med en djungel av adaptrar. Därför blev det inte en ny Mac.

Framtiden är alltid i morgon...

Vilka beslut tycker du var fel?

  • Medlem
  • 2016-12-28 15:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Batteritiden är inget stort problem. Jag kan regelbundet köra min (serie 2) i två dygn. Den klarar sig klart bättre än telefonen.

Håll inte andan medan du väntar på en klocka som är beroende av telefonen. Jag är rätt övertygad om att Apple ser den som ett attribut eller förlängning av telefonen så den kommer alltid att vara parad med en telefon.

Always-on säger jag inte nej till men inte om det slår på batteritiden

Personligen så skulle jag gärna se en något tunnare klocka.

Vågar inte riktigt slå till ändå, använder GPS väldigt flitigt och har läst att det drar hårt på batteriet. Får vänta på nästa gen så kanske det blir en rejäl förbättring men 5 timmar i GPS-läge är inte tillräckligt för mig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-12-28 17:59
Ursprungligen av Redaktionen:

För ett år sedan hade 99mac en hel lista på saker Apple borde göra under 2016. Nu är det dags att bedömma hur de lyckades.

Läs hela artikeln här

Gräv upp SJ och skaka liv i honom, så det blir ordning på Apple. Det senaste OSX är ju buggigare än 8.0.
Sluta med alla dessa olika kontakter.

Ursprungligen av Cygni:

Sluta med alla dessa olika kontakter.

Det är ju just det de gör, och det som är meningen med USB-C; en kontakt för allt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-12-28 19:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är ju just det de gör, och det som är meningen med USB-C; en kontakt för allt.

Ja, äntligen har de fattat det, men det tog alldeles för lång tid att komma dit. Många olika kontakter har passerat revy.

Jag förstår inte hur ni kan ge Apple godkänt på allt när ni tycker att de inte har gjort det bra.
Apples år 2016 har varit katastrofalt, och jag tror personligen att mängder av användare börjar snegla på alternativ!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Är det något specifikt område där vi varit för snälla? Listan är ju baserad på de önskemål vi angav kring förra nyår, och där tycker jag de nått upp till godkänt (om än nätt och jämnt i vissa fall). Det finns såklart en hel del utöver det vi kan kritisera Apple för under året!

1. De har inte slutat med mekaniska hårddiskar. Inte godkänt.

2. iPhone SE har bara 16 GB lagring, de hade gott kunnat uppdatera den. Inte godkänt.

3. Håller med. Godkänt.

4. Håller med. Godkänt.

5. Den enda innovationen är en pekremsa som *kanske* blir bra. Touch ID är ingen innovation utan något vi har väntat på i flera år.
Resten är väntade uppdateringar i ett OS som innehåller fler småbuggar än nånsin. Inte godkänt.

6. Håller med. Godkänt.

7. Nä, ingen är överraskad. Jo, möjligen av ilska. INTE godkänt.

/IMHO

Ursprungligen av BlackSmp:

Framtiden är alltid i morgon...

Vilka beslut tycker du var fel?

Jag vill t ex kunna ladda telefonen i datorn utan adapter. Det är ganska fundamentalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-29 01:02
Ursprungligen av carlsson:

1. De har inte slutat med mekaniska hårddiskar. Inte godkänt.

2. iPhone SE har bara 16 GB lagring, de hade gott kunnat uppdatera den. Inte godkänt.

3. Håller med. Godkänt.

4. Håller med. Godkänt.

5. Den enda innovationen är en pekremsa som *kanske* blir bra. Touch ID är ingen innovation utan något vi har väntat på i flera år.
Resten är väntade uppdateringar i ett OS som innehåller fler småbuggar än nånsin. Inte godkänt.

6. Håller med. Godkänt.

7. Nä, ingen är överraskad. Jo, möjligen av ilska. INTE godkänt.

/IMHO

1. Det har ingen annan heller.

5. En innovation är bättre än konkurrenternas inga.

Ursprungligen av zappee:

1. Det har ingen annan heller.

5. En innovation är bättre än konkurrenternas inga.

...fast nu var ju inte frågan hur Apples 2016 såg ut mot sina konkurrenter, eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • 2016-12-29 08:21
Ursprungligen av zappee:

1. Det har ingen annan heller.

5. En innovation är bättre än konkurrenternas inga.

Menar du på fullt allvar att inom teknik området har det inte kommit några innovationer från någon annan tillverkare än Apple under 2016?

  • Medlem
  • 2016-12-29 08:25
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag vill t ex kunna ladda telefonen i datorn utan adapter. Det är ganska fundamentalt.

Håller med
Skärmen på nya Macbook och Airpods verkar vara guldkornen under 2016 medan man än mer ser än mer Apple slåss för sina höga marginaler genom att tex inte sätta USB typ C i iPhone och inte skicka med lite adapters till nya Macbook
Många tycker det är häftigt inklusive journalister att Apple tjänar så extremt mycket pengar det bevisar ju bara en sak. De är för dyra och kunde lätt tex sålt nya Macbook till samma pris som föregående år exklusive valuta justering

Ursprungligen av carlsson:

1. De har inte slutat med mekaniska hårddiskar. Inte godkänt.

2. iPhone SE har bara 16 GB lagring, de hade gott kunnat uppdatera den. Inte godkänt.

3. Håller med. Godkänt.

4. Håller med. Godkänt.

5. Den enda innovationen är en pekremsa som *kanske* blir bra. Touch ID är ingen innovation utan något vi har väntat på i flera år.
Resten är väntade uppdateringar i ett OS som innehåller fler småbuggar än nånsin. Inte godkänt.

6. Håller med. Godkänt.

7. Nä, ingen är överraskad. Jo, möjligen av ilska. INTE godkänt.

/IMHO

1. Så länge det finns alternativ att välja - är det helt ok. Kostnadsfråga för kunden.
2. Samma svar där. Det finns alternativ. SE var/är tänkt som en budget med hyfsad prestanda.
Vill man/du betala så finns svar på din kritik. ?

Ursprungligen av adress@mac:

1. Så länge det finns alternativ att välja - är det helt ok. Kostnadsfråga för kunden.
2. Samma svar där. Det finns alternativ. SE var/är tänkt som en budget med hyfsad prestanda.
Vill man/du betala så finns svar på din kritik. ?

Men det var inte det som var frågan i den här artikeln!

99mac ställde upp en lista med önskemål, och – flera av – de önskemålen är inte uppfyllda. Därför förstår jag inte hur man kan ge Apple godkänt!?

Vi kan diskutera alternativ och all möjlig skit, men vi kanke ska hålla oss till frågeställningen? Eller skulle listan hetat "Det här vill vi se från Apple 2016, men det är okej om det inte är så också?"

Senast redigerat 2016-12-29 09:44
Ursprungligen av carlsson:

Men det var inte det som var frågan i den här artikeln!

99mac ställde upp en lista med önskemål, och de önskemålen är inte uppfyllda. Därför förstår jag inte hur man kan ge Apple godkänt!?

Vi kan diskutera alternativ och all möjlig skit, men vi kanke ska hålla oss till frågeställningen? Eller skulle listan hetat "Det här vill vi se från Apple 2016, men det är okej om det inte är så också?"

Vilka önskemål från listan blev inte uppfyllda?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilka önskemål från listan blev inte uppfyllda?

http://www.99mac.se/forum/p/2300012

Ursprungligen av carlsson:

1. De har inte slutat med mekaniska hårddiskar. Inte godkänt.

2. iPhone SE har bara 16 GB lagring, de hade gott kunnat uppdatera den. Inte godkänt.

3. Håller med. Godkänt.

4. Håller med. Godkänt.

5. Den enda innovationen är en pekremsa som *kanske* blir bra. Touch ID är ingen innovation utan något vi har väntat på i flera år.
Resten är väntade uppdateringar i ett OS som innehåller fler småbuggar än nånsin. Inte godkänt.

6. Håller med. Godkänt.

7. Nä, ingen är överraskad. Jo, möjligen av ilska. INTE godkänt.

/IMHO

Vi resonerar så här kring 16 GB lagring och de mekaniska hårddiskarna: Alla datorer Apple släppt under året (vilket visserligen inte är så många) har haft SSD som standards. Att gamla modeller fortfarande har diskar är inte kul, men vi delar inte ut straffpoäng för det. När Apple uppdaterar de stationära bör det vara SSD och/eller Fusion Drive. Samma sak för 16 GB, Iphone SE släpptes i början av året (i mars) och alla modeller därefter (Iphone 7, 7 Plus) har fått 32BG som minsta lagring. Vi tolkar detta som att Apple under året övergått från 16 till 32. Hade även gamla modeller retro-utrustats med SSD, och Iphone SE fått 32GB i efterhand, då hade vi nog bedömt det som Väl Godkänt.

Gällande överraskningar och huruvida Touch ID är en innovation, det är väldigt mycket en smaksak. Jag tycker personligen att både Touch Bar och Touch ID på Mac måste räknas som en innovation, inte minst kring hur väl Touch ID fungerar och integreras med Apple Pay för betalningar på webben. Därtill var önskemålet specifikt "nya funktioner på Mac", och Touch ID nämndes uttryckligen som en sak vi önskade.

Men jag vet också att många är besvikna på Apple under 2016.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Vi resonerar så här kring 16 GB lagring och de mekaniska hårddiskarna: Alla datorer Apple släppt under året (vilket visserligen inte är så många) har haft SSD som standards. Att gamla modeller fortfarande har diskar är inte kul, men vi delar inte ut straffpoäng för det. När Apple uppdaterar de stationära bör det vara SSD och/eller Fusion Drive. Samma sak för 16 GB, Iphone SE släpptes i början av året (i mars) och alla modeller därefter (Iphone 7, 7 Plus) har fått 32BG som minsta lagring. Vi tolkar detta som att Apple under året övergått från 16 till 32. Hade även gamla modeller retro-utrustats med SSD, och Iphone SE fått 32GB i efterhand, då hade vi nog bedömt det som Väl Godkänt.

Gällande överraskningar och huruvida Touch ID är en innovation, det är väldigt mycket en smaksak. Jag tycker personligen att både Touch Bar och Touch ID på Mac måste räknas som en innovation, inte minst kring hur väl Touch ID fungerar och integreras med Apple Pay för betalningar på webben. Därtill var önskemålet specifikt "nya funktioner på Mac", och Touch ID nämndes uttryckligen som en sak vi önskade.

Men jag vet också att många är besvikna på Apple under 2016.

Ni delar inte ut straffpoäng när Apple fortfarande säljer datorer med startdiskar på 5400-rpm 2016? Vad hindrar dem från att göra en enkel men helt nödvändig uppdatering?

Jag instämmer med uppfattningen att ert vurm för detta företag ibland skymmer analyserna. Rädd för att bli svartlistad månne? https://www.macpro.se/2016/08/04/historien-om...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ni delar inte ut straffpoäng när Apple fortfarande säljer datorer med startdiskar på 5400-rpm 2016? Vad hindrar dem från att göra en enkel men helt nödvändig uppdatering?

Jag instämmer med uppfattningen att ert vurm för detta företag ibland skymmer analyserna. Rädd för att bli svartlistad månne? https://www.macpro.se/2016/08/04/historien-om...

Nej för vår önskan gällde nya datorer. Om Apple skulle släppa en ny dator med 5400 varvs-disk 2016 vore det illa. Precis som vi kritiserade detta när Imac 4K kom 2015. En rädsla att bli "svartlistad" är inte en faktor när vi bedömer Apple och deras produkter.

Jag tycker själv inte vi dragit oss för att kritisera Apple för både långsamma mekaniska diskar och andra saker i våra artiklar, tester och poddavsnitt. Vad jag bedömt just detta kriterium för är hur de agerat under 2016, och jag noterar att de släppt bärbara datorer med enbart SSD-lagring, som därtill är snabbare än tidigare. Det gör att de får godkänt, tycker jag.

Jag utgår från att nästa uppdatering av Imac gör sig av med diskar på 5400 varv, annars bör detta kritiseras. Vi kan såklart vara oense om kriterierna kring vår önskan, men det är så jag tolkat den. Helt ärligt, jag klurade på det mycket – precis som de flesta förväntade jag mig en Imac-uppdatering under 2016, och att jag skulle kunna bedöma en sådan lansering. I brist på detta bestämde jag mig för att inte "fälla" Apple för att de fortfarande säljer en gammal modell med trist disk. De säljer också Macbook Air som saknar Retina-skärm, och ändå tycker jag det är tydligt att de aldrig mer ämnar släppa en ny dator utan Retina.

Det gamla Apple hade förmodligen pensionerat både Macbook Air och Imac med mekanisk disk vid det här laget. Tim Cooks Apple är mer benäget att fortsätta sälja gamla produkter längre. Det i sig är ju något vi kan kritisera, men som sagt jag bedömer inte det här.

Bevaka tråden