Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alt till Photoshop

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-12-23 17:37

Råd mig till ett bra och billigare alternativ till Adobe Photoshop när nu inte Förhandsvisning riktigt räcker till.
Tidigare var Graphic Converter ett mycket bra program. Men vad gäller 2017?

Senast redigerat 2016-12-23 19:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-23 19:11
Ursprungligen av Le:

Råd mig till ett bra och billigare alternativ till Adobe Photoshop när nu inte Förhandsvisning riktigt räcker till.
Tidigare var Graphic Converter ett mycket btra program. Men vad gäller 2017?

Photoshop Elements använder jag, både billigt och bra.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-12-23 19:23

Söker alltså ett program med låg inlärningströskel där jag också kan modifiera andra bilder än foton.

Ursprungligen av Le:

Söker alltså ett program med låg inlärningströskel där jag också kan modifiera andra bilder än foton.

Vad menar du med andra bilder än foton?

Affinity Photo för de flesta typer av bitmap-bilder.
Affinity Designer för vektor-baserade bilder.

Dessa jobbar ihop om man sparar i deras filformat. Det är ju ganska avancerade program men med bra hjälpfil och videos så det beror väl på vad du menar med låg inlärnings-tröskel?
Har hitills uppdateras väldigt ofta samt att man alltid kan ladda ner och testa senaste betan, om man har köpt originalet.
Bägge finns i MAS.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-12-23 20:41
Ursprungligen av CekariYH:

Vad menar du med andra bilder än foton?

Exv egengjorda teckningar sparade som .jpg där jag exv vill lägga in text. Ja tänk dig julkort, vit text på röd botten.

Ursprungligen av Le:

Exv egengjorda teckningar sparade som .jpg där jag exv vill lägga in text. Ja tänk dig julkort, vit text på röd botten.

Ja, då är det inga problem i AP då jpg ju är en bitmappad bild.

Senast redigerat 2016-12-23 23:08

Röstar också för Affinity Photo som jag skaffade som just Photoshop-alternativ. Har ännu inte gjort mig av med Adobe-suiten då jag är ganska beroende (och har råd) i nuläget, men de gånger jag testat har det funkat fint.

Sen finns ju även Pixelmator, även det på MAS som jag också har men jag gillar det inte men också kompetent för bitmaps-bilder

Ja, och Graphic Converter hänger med fortfarande. Det är väl uppe i version 10 nu om jag minns rätt. Finns att ladda ner som demo också.

Affinity Photo och Pixelmator är som sagts ovan andra starka alternativ.

För "egengjorda teckningar i .jpg där man vill lägga in text" hade jag använt mig av Microsoft Word! Eventuellt med funktionen "Infoga Textruta". Eller kanske layoutdelen av Pages.

Edit: Det går faktiskt att infoga textrutor i Förhandsvisning också: Börja med att markera "Visa märkningsverktygsfältet" under menyn "Innehåll". Skapa en textruta genom att trycka på T verktygsraden. Anpassa texten genom att klicka på A längst till höger i verktygsfältet.

Senast redigerat 2016-12-25 10:04
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-01-16 14:51

Nu är Affinity Photo införskaffat. Än så länge endast testad utifrån mina hittills modesta behov. Men här finns en kostym att växa i och som för min del aldrig kommer att bli för liten.
Tack alla ni för tipset.

1
Bevaka tråden