Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man välja operatör utomlands?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Iphone6 och besöker Schweiz minst en gång om året. Är då i Basel som ligger strax
innanför gränsen mot Tyskland & Frankrike. Är det möjligt att låsa telefon till någon av dessa
länder när man är i Basel för att kunna utnyttja EU prislistan eftersom Schweiz inte tillhör EU.

Finns det även något sätt att kolla om min telefon är operatörslåst utan att fibbla med SIM kortet?
Jag vill minnas att alla Iphone var det tidigare men inte är det längre.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har en Iphone6 och besöker Schweiz minst en gång om året. Är då i Basel som ligger strax
innanför gränsen mot Tyskland & Frankrike. Är det möjligt att låsa telefon till någon av dessa
länder när man är i Basel för att kunna utnyttja EU prislistan eftersom Schweiz inte tillhör EU.

Beror på om din operatör tillåter det och har roamingavtal med den operatör du önskar använda.
Inte en begränsning i telefonen.

Ursprungligen av RolexJocke:

Finns det även något sätt att kolla om min telefon är operatörslåst utan att fibbla med SIM kortet?

Nej. Beställ gratis sim-kort från en annan operatörer än den du använder och prova.

Ursprungligen av keptang:

Beror på om din operatör tillåter det och har roamingavtal med den operatör du önskar använda.
Inte en begränsning i telefonen.

Nej. Beställ gratis sim-kort från en annan operatörer än den du använder och prova.

Tackar. Jo jag kan ju använda min telefon i alla länder men tänkte mest om man kunde välja en tysk
operatör när jag är i Schweiz. Eftersom jag bara är några kilometer från tyska gränsen vilket borde
innebära att det skulle fungera tekniskt om jag då valde operatör manuellt.

Ursprungligen av RolexJocke:

Tackar. Jo jag kan ju använda min telefon i alla länder men tänkte mest om man kunde välja en tysk
operatör när jag är i Schweiz. Eftersom jag bara är några kilometer från tyska gränsen vilket borde
innebära att det skulle fungera tekniskt om jag då valde operatör manuellt.

Ja om din operatör/ditt nät tillåter det. Det är inte vilken telefon du har som avgör det.

Ursprungligen av keptang:

Ja om din operatör/ditt nät tillåter det. Det är inte vilken telefon du har som avgör det.

Tackar, vi får se hur det går.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-12 15:06

Inställningar - Operatör - Slå av Auto och väl den operatör du vill använda.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-12-13 09:15

Jag tror inte det fungerar bra att använda en operatör från ett annat land. Frekvenserna säljs väl individuellt inom ett land och då kan inte grannlandets frekvenser störa. Detta borde gälla speciellt i stora städer.

Men är det verkligen bara EU som prislistan gäller? Andra länder som är löst anslutna (tex Norge och Schweiz) brukar också vara inkluderade i sådana här avtal. Jag vet iaf att Norge infört de nya roamingavtalen i samma veva (faktiskt snabbare än Sverige) som resten av Europa.

Ursprungligen av andas:

...Men är det verkligen bara EU som prislistan gäller? Andra länder som är löst anslutna (tex Norge och Schweiz) brukar också vara inkluderade i sådana här avtal...

Det beror på vilken operatör man har. Det finns ju ingen generell EU-prislista.

Jag har abonnemanget "Telenor Frihet", och där ingår Norge, men inte Schweiz. (http://www.telenor.se/kundservice/faq/utomlan...)

Senast redigerat 2016-12-13 11:12
1
Bevaka tråden