Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagringen full på telefonen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kära människor. Under ett tag nu har jag fått notiser upp på telefonen om att jag inte hade tillräckligt med lagring på min iphone 5 som är ungefär 1 år gammal. Jag har raderat så mycket som möjligt men fortfarande funkar det inte...
Nu försvinner alla mina nummer, och jag börjar bli ganska orolig. Finns det någon därute som vet vad som pågår med min telefon?
Tacksam för snabbt svar!!

Senast redigerat 2016-12-09 10:24
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-08 23:43

Då får du radera ändå mer. Eller sluta fylla upp den med bilder, appar och annat.
Eller köpa en telefon med mer lagring.

Ursprungligen av kittycat0000:

Hej kära människor. Under ett tag nu har jag fått notiser upp på telefonen om att jag inte hade tillräckligt med lagring på min iphone 5 som är ungefär 1 år gammal. Jag har raderat så mycket som möjligt men fortfarande funkar det inte...
Nu försvinner alla mina nummer, och jag börjar bli ganska orolig. Finns det någon därute som vet vad som pågår med min telefon?
Tacksam för snabbt svar!!

Ett tips är att lagra foton i en valfri "molntjänst" typ Google foto eller nåt liknande. Då fyller man inte upp internminnet med dessa.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2016-12-09 07:51
Ursprungligen av kittycat0000:

Hej kära människor. Under ett tag nu har jag fått notiser upp på telefonen om att jag inte hade tillräckligt med lagring på min iphone 5 som är ungefär 1 år gammal. Jag har raderat så mycket som möjligt men fortfarande funkar det inte...
Nu försvinner alla mina nummer, och jag börjar bli ganska orolig. Finns det någon därute som vet vad som pågår med min telefon?
Tacksam för snabbt svar!!

Kolla i inställningar: Allmänt/Lagring/Hantera lagring så ser du vad som tar plats, är det appar du inte behöver kan du radera dom direkt där.

  • Medlem
  • Boston
  • 2016-12-09 16:43

Podcasts är den konstanta boven i dramat för mig. När jag inte hinner lyssna tillräckligt snabbt så får jag gå in och manuellt plocka bort automatiskt nedladdade episoder. Lite stökigt men samtidigt vill jag inte stänga av funktionaliteten för plötsligt sitter man på ett flygplan utan uppkoppling.

Är det någon som klurat ut hur man kan radera "övrigt" utan att behöva koppla in sig i iTunes och synkronisera?
Har haft detta bekymmer med alla mina iPhones och iOS-versioner.
Helt plötsligt äter "övrigt" (video-cache och annan skit) som inte syns under lagring i iPhones upp all plats...
Fattar inte att Apple inte ordnat att den självraderar detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-14 10:43
Ursprungligen av Mackan1984:

Är det någon som klurat ut hur man kan radera "övrigt" utan att behöva koppla in sig i iTunes och synkronisera?
Har haft detta bekymmer med alla mina iPhones och iOS-versioner.
Helt plötsligt äter "övrigt" (video-cache och annan skit) som inte syns under lagring i iPhones upp all plats...
Fattar inte att Apple inte ordnat att den självraderar detta.

Om det är cache knutet till en viss app så raderar du appen och installerar om den. Facebook-appen är en vanlig utrymmesbov som man fixar på detta sätt.

Jag använder inte den appen, men här ett exempel med webläsaren Dolphin som jag använder flitigt. Appstorleken är bara 33 MB, men för närvarande finns det en halv GB cachade filer knutna till appen. Den har i och för sig möjlighet att radera cache och annan data i sina egna inställningar, så då räcker det tillsammans med omstart av appen. Men många appar som cachar filer saknar denna möjlighet och då är det radera och installera om som gäller. Eventuella inställningar man gjort i appen får naturligtvis göras på nytt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-14 11:03

Supportdokumentet du länkar till avslutas med:

Din iOS-enhet raderar automatiskt cachade filer och temporära filer när enheten behöver få mer utrymme. Du behöver inte radera dem själv.

men detta är en sanning med modifikation när det gäller vissa tredjepartsappar!

Ursprungligen av IngoX:

Om det är cache knutet till en viss app så raderar du appen och installerar om den. Facebook-appen är en vanlig utrymmesbov som man fixar på detta sätt.

Jag använder inte den appen, men här ett exempel med webläsaren Dolphin som jag använder flitigt. Appstorleken är bara 33 MB, men för närvarande finns det en halv GB cachade filer knutna till appen. Den har i och för sig möjlighet att radera cache och annan data i sina egna inställningar, så då räcker det tillsammans med omstart av appen. Men många appar som cachar filer saknar denna möjlighet och då är det radera och installera om som gäller. Eventuella inställningar man gjort i appen får naturligtvis göras på nytt.

Men när inte ens lagringsinformationen som iPhonen visar går ihop med vad jag har för plats?
Jag vet inte vilken app som tar upp all cache.
Har ingen app som tar mer än 600 mb och har ganska få, testade att räkna ut och landade på ca 8 gb.

Men om iTunes ordnar detta med en synkronisering borde ju iPhonen kunna hantera detta, även med tredjepartsappar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-14 19:24
Ursprungligen av Mackan1984:

Men när inte ens lagringsinformationen som iPhonen visar går ihop med vad jag har för plats?
Jag vet inte vilken app som tar upp all cache.
Har ingen app som tar mer än 600 mb och har ganska få, testade att räkna ut och landade på ca 8 gb.

Men om iTunes ordnar detta med en synkronisering borde ju iPhonen kunna hantera detta, även med tredjepartsappar.

Ibland kan filsystemet felaktigt få för sig att delar av lagringsutrymmet som egentligen borde blivit flaggat som ledigt fortfarande används. Om det då hjälper med en enkel synkronisering via iTunes är det ju bra. Jag kan tänka mig att det snarare krävs en återställning av enheten och sedan inläsning av backup från iTunes eller iCloud.

Jämför med macOS och Skivverktyg eller andra diskhanteringsprogram, oftast kräver ju åtgärder med dessa program att du kan starta från en återställningspartition eller annan startskiva.

Ursprungligen av IngoX:

Ibland kan filsystemet felaktigt få för sig att delar av lagringsutrymmet som egentligen borde blivit flaggat som ledigt fortfarande används. Om det då hjälper med en enkel synkronisering via iTunes är det ju bra. Jag kan tänka mig att det snarare krävs en återställning av enheten och sedan inläsning av backup från iTunes eller iCloud.

Jämför med macOS och Skivverktyg eller andra diskhanteringsprogram, oftast kräver ju åtgärder med dessa program att du kan starta från en återställningspartition eller annan startskiva.

Ja bekymret för mig är ju att jag nyss skaffade min iPhone SE och innan dess på min 6s plus fick jag göra det strax innan köpet, alltså en återställning av allt.

Börjar bli tröttsamt.
Har liksom hänt ett par ggr om året nu de senaste 3 åren.

1
Bevaka tråden