Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra/jobba med filer via externt utrymme (t.ex dropbox). Vilken tjänst är bäst?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som regelbundet jobbar mot externt "moln" istället för att samla filerna lokalt på datorn. Jag ska investera i en ny Imac men planerar att köpa en med mindre utrymme med planen att lagra filerna externt (t.ex dropbox). Är detta en bra/dålig idé. Om internet går ned är man ju rätt körd - å andra sidan händer det inte superofta. Finns det tips på vilken som är smidigaste tjänsten att jobba mot?

  • Medlem
  • 2016-12-08 16:43

Vilken typ av filer ska du jobba med? Jag antar att vi inte pratar videoredigering eftersom du överväger en molnlagring istället för en större hårddisk?

Varför inte använda en extern hårddisk eller en NAS? Annars väljer du den tjänst som erbjuder mest utrymme till bäst pris.

Dropbox är en synktjänst - inte molnlagring. Oaktat ev brist på säkerhet, har det för mig personligen varit oumbärligt för att synka alla mina jobbfiler mellan hemma- och kontorsdatorn, samt dela filer/mappar i projekt. Det bästa sen skivat bröd för mitt personliga arbetsflöde imho. Ett visst skydd mot exvis hårddiskkrasch får man ju på köpet, men DB är INTE en backup. DB är väl inte heller en fullfjädrad molnarbetsmiljö liknande Google Docs*!

Mina $0.02.

*Jag vet att DB numera har lite inbyggda funktioner för att redigera dokument direkt i molnet, men hur det fungerar i praktiken har jag aldrig undersökt.

+1 på att exkludera DB.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 18:34

Och +1 på NAS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 18:44

Själv använder jag Google Drive, vilken har fungerat väldigt bra. Testa vet jag!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-08 19:05

@Kreatören tänker rätt. Dropbox jobbar på "Infinite", dock ingen färdig produkt ännu.
Dropbox kräver idag att du lagrar filerna nånstans.

Till en iMac kan du alltid koppla USB3 diskar, eller köra mot en NAS om det behovet finns. Vad menar du med "mindre disk"? 256GB?

Ursprungligen av reboot81:

@Kreatören tänker rätt. Dropbox jobbar på "Infinite", dock ingen färdig produkt ännu.
Dropbox kräver idag att du lagrar filerna nånstans.

Till en iMac kan du alltid koppla USB3 diskar, eller köra mot en NAS om det behovet finns. Vad menar du med "mindre disk"? 256GB?

Jag har DropBox och jobber enbart via webben dvs har inget lagrat på datorn eller extern enhet och det funkar om än lite knöligt emot om du lagrar lokalt.

Jag använder Google Drive och Dropbox. Iofs så synkar jag mot lokala diskar på datorn men det behöver man ju inte göra (som bland annat CekariYH påpekat) även om det krävs att du tillfälligtvis lagrar filerna lokalt

Jag skulle nog gå på Google Drive

Finns ju också Onedrive som jag lagrar lokalt på extern, alltid inkopplad DAS och en bärbar extern till min MBPr funkar utmärkt.

Sedan beror det på vilka filer och program man använder för att det skall funka med molnlagring. Stora bild- och filmfiler är ju inte direkt lysande, inte heller att jobba med cad. InDesign med en massa inlänkade bilder och texter kan jag också tänka mig funkar dåligt/inte alls med molnlösning.

Just med dessa grejer jobbar jag, och då är lokal lagring på samtliga länkade datorer "da shit" eftersom man har noll fördröjning. Med texter och presentationer exvis är ju läget annorlunda.

Om den lokala hårddisken är flaskhalsen kan man ju välja vila mappar/filer i dropbox som skall lagras lokalt på just den datorn.

Amazon Drive kan jag rekommendera som alternativ till Dropbox etc. Ruskigt bra prestanda.

$59.99/år, obegränsad lagring.

Senast redigerat 2016-12-11 18:59

Tusen tack för alla otroligt bra svar! Det är frågan om att välja mellan en SSD disk och en HDD. Jag jobbar med Adobe Suiten och med mycket högupplösta bilder - så ibland kan filerna bli rätt tunga och det blir mkt länkning med INDD. SSD hårddisken är ju som jag uppfattat det betydligt snabbare fast med mindre minne.

"Infinite" var precis det jag menade - dock synd att den inte är verklighet ännu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-11 23:28
Ursprungligen av Kreatören:

Tusen tack för alla otroligt bra svar! Det är frågan om att välja mellan en SSD disk och en HDD…

Att gå från 1TB HDD till 256GB SSD kostar 2200kr. Att inte lägga ut den summan, ja jag skulle jämföra det med att köpa en Formel-1 bil, men att inte tanka den.

"På den gamla goda tiden" kunde man ju själv uppgradera hårddisken i sin bärbara när behov uppstod/budget tillät. Att i efterhand köpa en 1TB SSD kostar ju inte mer än 3500 inkl moms för exvis en Samsung 850 EVO. Om man skruvar in den själv. Vilket man ju inte kan i de däringa nya glassiga burkarna från äpplet...

(Ja, jag håller kvar i min MBP 15" early 2011 ett tag till... )

  1. Om du tjänar pengar på ditt Adobe-layoutande: Köp med SSD!

  2. Om du bara pular för husbehov: Vänta, spara och köp med SSD!

Håller alltså till 100 % med @reboot81: Att öht köpa en ny dator utan SSD (och utan möjlighet att sätta in en i efterhand enligt ovan) borde inte ens finnas på kartan.

Senast redigerat 2016-12-12 10:49

Tilläg angående OneDrive, om man Köper Microsofts billigaste Office preumeration-paket för Mac för knappt 700 om året får man dessutom 1TB på OneDrive.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-12-12 12:39

Jag håller med många här. Personligen använder jag DB för att kunna ha tillgång till min data på olika maskiner, och för fildelning.

När jag jobbar med en fil föredrar jag alltid att den är lokalt sparad, men den nya onlineredigeringsfunktionen för word fungerar över förväntan.

En stor nackdel med DB (vad jag vet iaf) är att man inte kan ha "alla" filer på DB och bara synka vissa mappar till HD. Det är också viktigt att komma ihåg att om man jobbar i Photos eller andra bilddatabaser så fungerar de bäst om de ligger lokalt på datorn.

Beroende på mängd data och hur mycket du jobbar från olika platser skulle jag i första hand investera i en NAS. Du kan sätta upp en egen molntjänst med NAS om du känner för det.

Ursprungligen av andas:

En stor nackdel med DB (vad jag vet iaf) är att man inte kan ha "alla" filer på DB och bara synka vissa mappar till HD. Det är också viktigt att komma ihåg att om man jobbar i Photos eller andra bilddatabaser så fungerar de bäst om de ligger lokalt på datorn.

Så fort du har mer än en dator går det utmärkt att synka bara utvalda mappar till utvald datorn. Gör så själv med en MBA med begränsat ssd-utrymme. Har haft den som backupdator, och när min "stora" MBP var/är på service var det bara att bocka i lämplig jobbrelaterad mapp för att ladda hem just det projektet jag jobbade i.*

Men kanske det är värre om man bara har en dator? DB är ju trots allt en synktjänst mellan fysiska enheter i första hand... Vad händer om du synkar en mapp på datorn och sedan stänger av lokal lagring på samma dator? Borde fungera som du önskar, men kanske finns det tidsbegränsningar hur länge mappar kan ligga i "molnet" utan någon lokal lagring någonstans? (Dropbox i menyraden->kugghjulet->Preferenser->Konto->Selektiv synkning).

*Kräver självklart att lämplig mjukvara finns installerad på burken, men vad gäller exvis olika typer av inlänkade cad-bibliotek har jag sett till att lägga även dessa mappar i DB.

1
Bevaka tråden