Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge håller Airport Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 16:14

Hej, jag har en Airport Time Capsule 2 TB, 4:e gen, inköpt 2012.

Härom dagen slutade vårt wifi att fungera och vi kunde då konstatera att lampan på routern lyste med gult fast sken. Normalt är det ett fast grönt sken. Efter en hel del pysslande med sladdar samt omstart etc. provade vi till slut att göra en reset och fick igång den igen, den började blinka gult för att sedermera övergå till fast grönt.
Jag fick bra kontakt med folk i Apple's community, där sa man bl.a. att den normalt håller i 3 år.
Vad säger ni? Borde vi redan nu satsa på en ny, eller har ni några andra goda råd i samband med detta?

Kan gå sönder när som helst, men kan även fungera väldigt länge. Ingen vet säkert. Bra är om du inte ställer den i ett trångt utrymme, annars finns det en risk att den blir varm och livslängden påverkas.

Det enda goda rådet om du är rädd om dina säkerhetskopior är att även nyttja extern backup, tex backblaze eller annan tjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 18:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan gå sönder när som helst, men kan även fungera väldigt länge. Ingen vet säkert. Bra är om du inte ställer den i ett trångt utrymme, annars finns det en risk att den blir varm och livslängden påverkas.

Det enda goda rådet om du är rädd om dina säkerhetskopior är att även nyttja extern backup, tex backblaze eller annan tjänst.

Tack barbapappa_86, vi har en extern hårddisk också, men ingen annan backuptjänst. Ska definitivt kolla upp backblaze.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 19:03

De äldre AE hade felaktiga kondensatorer i nätdelen, vilket gjorde att många pajade efter ca 18 mån. Har din överlevt såpass länge är nog inte risken speciellt stor att den ska paja nu.
Gul blinkade LED betyder att du ska gå in i Airportverktyget och läsa ett meddelande. Det kan vara tappad Internetanslutning, en uppdatering, felaktiga DNSer etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 20:08
Ursprungligen av kenjon:

De äldre AE hade felaktiga kondensatorer i nätdelen, vilket gjorde att många pajade efter ca 18 mån. Har din överlevt såpass länge är nog inte risken speciellt stor att den ska paja nu.
Gul blinkade LED betyder att du ska gå in i Airportverktyget och läsa ett meddelande. Det kan vara tappad Internetanslutning, en uppdatering, felaktiga DNSer etc.

Tack kenjon, fast nu var det gul fast LED och inte blinkande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-09 00:19

OK, hittade bara detta lite snabbt.
https://support.apple.com/sv-se/HT202211

Edit: Fast gul är väl att den inte har någon kontakt med Internet, t ex modem/mediakonverterare inte funkar som de ska?

  • Medlem
  • 2016-12-09 00:52
Ursprungligen av Gnulia:

Tack kenjon, fast nu var det gul fast LED och inte blinkande.

Får du något felmeddelande om du kikar i Airportverktyget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-09 10:34
Ursprungligen av Dalle:

Får du något felmeddelande om du kikar i Airportverktyget?

Nu funkar den ju igen så jag får inget felmeddelande, och tyvärr missade jag att kolla då jag hade problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-09 10:45
Ursprungligen av kenjon:

OK, hittade bara detta lite snabbt.
https://support.apple.com/sv-se/HT202211

Edit: Fast gul är väl att den inte har någon kontakt med Internet, t ex modem/mediakonverterare inte funkar som de ska?

Tack kenjon,
Fast gult ljus Slutför startsekvensen
Känns inte logiskt, då detta hände utan någon omstart, rätt vad det var slutade bara wifi att fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-09 11:19

Och inget kort elavbrott?

1
Bevaka tråden