Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP4 i iMovie?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag importerar MP4-klipp från telefonen för redigera i iMovie och sen spara ner filmen, så blir filformatet MOV. Jag vill ha filmen i MP4 för enkel uppladdning till YouTube.

Går det att spara och konvertera till MP4 i iMovie?

Om filerna heter .mov eller .mp4 spelar ingen roll - YouTube älskar båda filformaten :-). Det är CODEC'en som är av intresse - filens video-innehåll; använder inte iMovie (kör Final Cut Pro), men jag antar att du har exporterat ("Share"?) ut som Prores (en pro-codec) och det blir ju stooooora filer; du ska "Share" som H.264 (filen kommer dock fortfarande att heta .mov men det ska du inte bry dig om). Har inte iMovie t.o.m. en "Share for YouTube"...eller nå't sån't? "Share for web?

Ursprungligen av Demiurgen:

Om filerna heter .mov eller .mp4 spelar ingen roll - YouTube älskar båda filformaten :-). Det är CODEC'en som är av intresse - filens video-innehåll; använder inte iMovie (kör Final Cut Pro), men jag antar att du har exporterat ("Share"?) ut som Prores (en pro-codec) och det blir ju stooooora filer; du ska "Share" som H.264 (filen kommer dock fortfarande att heta .mov men det ska du inte bry dig om). Har inte iMovie t.o.m. en "Share for YouTube"...eller nå't sån't? "Share for web?

Ja, det är CODEC jag menar. Tog skitlång tid att ladda upp ett klipp på bara 13 min (inget fel på upphastigheterna) och där stod det att det skulle gå snabbare om jag valde ett annat CODEC (MP4 eller ja, H.264).

Efter klippt och redigerat i iMovie valde jag att dela fil dvs. spara ner filen på datorn. Sen gick jag till YouTube för ladda upp. Inte testat om det gör skillnad att bara ladda upp direkt till YouTube. Hur kommer det sig att det är skillnad på spara ner filen och dela filen till YouTube?

Ca 13 min långt klipp som nersparad fil från iMovie blev nästan 13 GB stor. Antar det är stor fil?

Anledningen till att jag valde bort att dela direkt till YouTube beror på att mina förvalda inställningar för uppladdning ignoreras (valt bort möjlighet att kommentera och betygsätta som standard). Ingen stor grej men lite störigt.

Glömde tillägga att ja, jag hade valt kvalitet "ProRes" när jag laddade ner filen. Trodde det var "bäst".

Vilken ska man välja utan att tumma på kvalitén? Räcker/bör jag bara välja "Hög kvalitet"?

Vad är lösningen? Är det kvalitet "hög" jag ska välja eller är det några andra inställningar?

Använder inte iMovie och känner inte till förfarandet - Googla "iMovie export save share for YouTube". Det finns säkert filmer på just YouTube som visar hur du ska göra

Ursprungligen av Demiurgen:

Använder inte iMovie och känner inte till förfarandet - Googla "iMovie export save share for YouTube". Det finns säkert filmer på just YouTube som visar hur du ska göra

Jag gjorde det och tillslut hittade jag.

Mitt klipp på ca 13 min/13GB laddade jag ner igen fast bytte från "Bäst (ProRes)" till "Hög" i kvalitet samt komprimering "Snabbare" istället för tidigare "Bättre kvalitet". Just komprimering ser inte ut att påverka storleken men valde snabbare pga. han i videon hade valt det men han kommenterade inte varför. Hur som helst, från ca 13GB ner till under 2GB. Vilken skillnad! Kan inte direkt se något skillnad heller i kvalité. Ska testa ladda upp det istället.

Noterade även att den sparades i mp4 istället för mov. Hur kommer det sig? Bara ProRes som sparas ner i mov? Läste jag kunde ändra mov till mp4 också i filnamnet vilket jag testade göra på min sparade 13GB-fil. Vet inte vad det skulle vara bra för (fortfarande lika stor såklart) men ville bara testa. Den går att spela upp som vanligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 11:43

Det spelar ingen roll om den heter .mp4 eller .mov (om jag kallar dej för Rebecka eller Becky spelar ingen roll, det är ändå samma du). Filändelsen används bara som information, för att program lättare ska kunna gissa vad filen innehåller, vilket program som ska öppnas för resp filtyp.

1
Bevaka tråden