Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Inloggning för Apple-ID har begärts" - inte jag

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-12-07 15:10

Jag har under de senaste dagarna fått en notis per dag (under kvällen) om att någon har (försökt?) loggat in med mitt Apple-ID. Det står att inloggningen har skett i Stockholm, där jag alltså inte befinner mig.

Kontot är alltså skyddad med 2-stegs-auktorisering. Jag har såklart inte godkänt inloggningen, dessutom krävs det väl att den som loggar in använder den 6 siffriga kod som vissas på min skärm?
Bör jag vidta åtgärder? Byta lösenord?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-12-07 15:50

Byta lösenord, absolut.

Eftersom försöket misslyckades så kanske det inte alls är aktuellt att byta lösenord....eller snarare så är det just därför man INTE behöver byta lösenord.
Vemsomhelst kan fylla i en mailadress man känner till - kompis, kändis, fru - och sedan testa med lösenord - och dessa varningar pumpas ut...jag antar att kändisar etc får dessa hela tiden...skulle dom byta löseord varje gång så får dom nog inte tid att göra något annat i livet.

  • Medlem
  • 2016-12-07 16:06
Ursprungligen av Måns97:

Jag har under de senaste dagarna fått en notis per dag (under kvällen) om att någon har (försökt?) loggat in med mitt Apple-ID. Det står att inloggningen har skett i Stockholm, där jag alltså inte befinner mig. https://s15.postimg.org/6hh5q76mf/IMG_4342.pngKontot är alltså skyddad med 2-stegs-auktorisering. Jag har såklart inte godkänt inloggningen, dessutom krävs det väl att den som loggar in använder den 6 siffriga kod som vissas på min skärm?
Bör jag vidta åtgärder? Byta lösenord?

Min svärmor råkar ut för samma sak så du är nog inte ensam angående detta

Verkar vara ngn raid mot apple.id?

För mig handlade det inte om att ngn försöker logga in, utan att de försöker använda en av mina @me.com adresser til email för nödsituationer.
2 försök har gjorts, men eftersom den är min så kommer det en kod till mig för att lägga till den.
Bara att ignorera eller?
Har också tvåstegs inloggning. Ingen förfrågan om inloggning har kommit.

Jag har märkt samma sak. Inte varje dag, men nästan. Det är inte heller endast på kvalen trots att det är den vanligaste tidpunkten. Någon försöker gång på gång logga in i Malmö.

När jag skulle få igång min iPhone 7 för ett tag sedan skulle jag göra något (minns inte vad) som krävde 2-stegs auktorisering. Då kom Malmö upp som plats. Det var ju helt fel så jag nekade och testade igen. Malmö. Tredje gången blev det likadant, så jag antog att det var nåt skevt med GPS:en och körde på. Sen dess kommer det inloggningsförsök ganska ofta. Börjar bli lite irriterande...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-12-07 21:17
Ursprungligen av Demiurgen:

Eftersom försöket misslyckades så kanske det inte alls är aktuellt att byta lösenord....

eller är Der verkligen misslyckat? Man borde väl inte få bekräfta inloggningen om fel lösenord skrivits in?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-07 22:24

Hej Måns97! Är du helt hundra på att det inte är du eller någon av dina Apple-prylar som har begärt en inloggning?

Ja, du får upp en karta och Stockholm anges. Det påstås inte att du befinner dig i huvudstaden. Det som påstås är att inloggningen kom från en enhet, vars position är uppskattad till Stockholm. "Positioneringen" i det här fallet sker efter var IP-adressen är registrerad.
Jag gissar att det är över en mobil anslutning, och att den då faller tillbaka till en generell adress - Stockholm.

Så lägg mindre vikt vid kartan och stadsnamnet, och tänk mer på NÄR det skedde.

Är du det minsta osäker - byt lösenord till ett säkert.

Får du fortfarande upp samma popup efter ett byte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-07 22:27
Ursprungligen av Måns97:

eller är Der verkligen misslyckat? Man borde väl inte få bekräfta inloggningen om fel lösenord skrivits in?

Du har helt rätt, förfrågan till en säker enhet att tillåta inloggning kommer efter att man knappat in rätt Apple-ID och lösenord. Om du trycker Tillåt får du den sexsiffriga koden som ska anges på den dator där lösenordet redan knappats in för att inloggning ska fullföljas.

Du bör alltså byta lösenord på ditt Apple-konto omgående om det inte är du som orsakar detta.

Ursprungligen av Måns97:

Det står att inloggningen har skett i Stockholm, där jag alltså inte befinner mig. https://s15.postimg.org/6hh5q76mf/IMG_4342.png

Observera att den geografiska bestämningen bara är ungefär. När jag just nu försöker logga in på iCloud.com på en dator via ComHems fasta nät i Göteborg får jag på iphonen meddelande att mitt Apple ID används för att logga in på en enhet nära Stockholm, Stockholms län. I ett rent globalt perspektiv är det ju i närheten...

Tillägg: Reboot81 hann före, men det var det jag menade, fundera om det faktiskt kan vara från en av dina egna enheter

Ursprungligen av Måns97:

eller är Der verkligen misslyckat? Man borde väl inte få bekräfta inloggningen om fel lösenord skrivits in?

Det är ett lyckat login (email/lösenord), som behöver bekräftas.

Hade precis samma problem och det visade sig vara min apple tv. Efter och ha loggat in med koden som 2-stegs-auktoriseringen ger var allt frid och fröjd.

Har du sett till så att alla dina enheter är auktoriserade?

Jag fick också upp detta idag på min iphone! Var på jobbet så jag var långt ifrån mina övriga apple prylar. Nu skulle jag byta lösen, men då måste jag skriva in min lösenkod på 6 siffror, har ingen anning vad det är eller när jag har valt den. Hur får man reda på den?

Ursprungligen av alec3000:

Jag fick också upp detta idag på min iphone! Var på jobbet så jag var långt ifrån mina övriga apple prylar. Nu skulle jag byta lösen, men då måste jag skriva in min lösenkod på 6 siffror, har ingen anning vad det är eller när jag har valt den. Hur får man reda på den?

Den angav du när du satte upp telefonen. Inget du får reda på om du inte kan den. Du får nog försöka nollställa lösenord eller något på ditt AppleID möjligen.

Det löste sig, jag loggade på hemsidan istället, då skickades en verifieringskod till min iphone (som jag denna gång godkände) sen var jag inne. Men hur har kan någon kommit över mitt lösen? Min brorsa hade också råkat ut för detta för någon vecka sen.

Ursprungligen av alec3000:

Det löste sig, jag loggade på hemsidan istället, då skickades en verifieringskod till min iphone (som jag denna gång godkände) sen var jag inne. Men hur har kan någon kommit över mitt lösen? Min brorsa hade också råkat ut för detta för någon vecka sen.

Inte säkert att någon har kommit över dina uppgifter (läs alla poster i tråden), men det är givetvis rekommenderat att byta lösen.

Jag tror att det vanligaste felet man gör är att använda samma uppgifter till fler tjänster. Kan bli problem om någon tjänsts databas blir hackad.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte säkert att någon har kommit över dina uppgifter (läs alla poster i tråden), men det är givetvis rekommenderat att byta lösen.

Jag tror att det vanligaste felet man gör är att använda samma uppgifter till fler tjänster. Kan bli problem om någon tjänsts databas blir hackad.

Nä jag förstår, har alltid unika lösenord till alla mina inlogg så vart ändå lite fundersam, skulle vara bra om Apple kunde ge lite mer info om varifrån inloggningsförsöket gjordes alltså från vilken enhet, tidpunkt osv.... sen funderar jag om det helt enkelt kan vara någon bugg från Apple som råkar skicka ut såna där meddelanden.

Detta har hänt mig flera gånger och det har visat sig vara min padda eller Apple TV som velat logga in efter att någon startat om routern hemma.

Märkliga saker kan också inträffa om man använder en VPN. Många tjänster ser det som högeligen misstänkt om man till synes fysiskt hoppar mellan exempelvis USA och Sverige inom loppet av några minuter...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2017-05-27 12:14

Uppkopplade enheter

Samma sak händer mug till och från...
Men när jag kollar upp kopplade enheter. Så är det ingen okänd enhdt utan bara mina ehna enheter... borde hag byta lösenord...?

Ursprungligen av speer:

Samma sak händer mug till och från...
Men när jag kollar upp kopplade enheter. Så är det ingen okänd enhdt utan bara mina ehna enheter... borde hag byta lösenord...?

Se tidigare svar i tråden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-28 15:56
Ursprungligen av speer:

Samma sak händer mug till och från...
Men när jag kollar upp kopplade enheter. Så är det ingen okänd enhdt utan bara mina ehna enheter... borde hag byta lösenord...?

Du bör ha ett bra lösenord och använda tvåfaktorsautentisering.

https://support.apple.com/sv-se/HT201303

1
Bevaka tråden