Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera vad som säkerhetskopieras av iPhone!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Via iCloud säkerhetskopieras min iPhone. Dock är en säkerhetskopia av min iPhone ca 4,8gb vilket gör att jag hela tiden får notiser om att jag behöver uppgradera mitt utrymme till mer än 5gb. Någon som vet hur man kan lösa detta? Det är ju exempelvis onödigt att alla mina bilder på iPhone säkerhetskopieras då de redan säkerhetskopieras via bildströmmen. Däremot typ sms-konverstioner och annat är ju gött att ha i säkerhetskopian.

Någon som har några tankar?

Rensa bland bilder och videos.
Köpa mer utrymme.

Ursprungligen av keptang:

Rensa bland bilder och videos.
Köpa mer utrymme.

Jo, men jag har ju en 64gb iPhone för att kunna ha mer bilder på den
finns inget sätt man kan välja vad som ska vara i säkerhetskopian...?

Ursprungligen av oscarfernholm:

Jo, men jag har ju en 64gb iPhone för att kunna ha mer bilder på den
finns inget sätt man kan välja vad som ska vara i säkerhetskopian...?

Nej.

Ursprungligen av oscarfernholm:

Jo, men jag har ju en 64gb iPhone för att kunna ha mer bilder på den
finns inget sätt man kan välja vad som ska vara i säkerhetskopian...?

Alternativet som är kvar då är att köpa mer utrymme hos Apple.

Ursprungligen av oscarfernholm:

Hej!

Via iCloud säkerhetskopieras min iPhone. Dock är en säkerhetskopia av min iPhone ca 4,8gb vilket gör att jag hela tiden får notiser om att jag behöver uppgradera mitt utrymme till mer än 5gb. Någon som vet hur man kan lösa detta? Det är ju exempelvis onödigt att alla mina bilder på iPhone säkerhetskopieras då de redan säkerhetskopieras via bildströmmen. Däremot typ sms-konverstioner och annat är ju gött att ha i säkerhetskopian.

Någon som har några tankar?

Photostream är ingen backup. Efter 30 dagar försvinner bilderna. Förväxla det inte med en backup. Om det nu inte är iCloud Bildbibliotek du menar. Det kan du stänga av i iCloud-->Lagring-->Hantera lagring. Avaktivera iCloud Bildbibliotek. Där kan du även stänga av kopiering av data från appar, det sparar lite utrymme. Glöm inte att göra en kopia till iTunes på datorn ibland så att du får en backup av dina bilder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-07 22:49
Ursprungligen av oscarfernholm:

Jo, men jag har ju en 64gb iPhone för att kunna ha mer bilder på den
finns inget sätt man kan välja vad som ska vara i säkerhetskopian...?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej.

Jo

Du kan välja ganska exakt vad som inkluderas i säkerhetskopian, via
Inställningar > Allmänt > Lagring och iCloud-användning > iCloud- Hantera lagring > Säkerhetskopior- Denna iPhone
eller som nämnts ovan en annan väg till exakt samma inställning
Inställningar > iCloud > Lagring > Hantera lagring > Säkerhetskopior- Denna iPhone

Vill bara förtydliga att det alltså går att utesluta bilderna helt från säkerhetskopiering om du inte använder iCloud fotobibliotek utan bara lagrar bilderna lokalt (och eventuellt använder fotoströmmen). Och instämmer i det @Mattias A säger om att fotoströmmen inte är en backup!

Tack!

Ursprungligen av IngoX:

Jo

Du kan välja ganska exakt vad som inkluderas i säkerhetskopian, via
Inställningar > Allmänt > Lagring och iCloud-användning > iCloud- Hantera lagring > Säkerhetskopior- Denna iPhone
eller som nämnts ovan en annan väg till exakt samma inställning
Inställningar > iCloud > Lagring > Hantera lagring > Säkerhetskopior- Denna iPhone

Vill bara förtydliga att det alltså går att utesluta bilderna helt från säkerhetskopiering om du inte använder iCloud fotobibliotek utan bara lagrar bilderna lokalt (och eventuellt använder fotoströmmen). Och instämmer i det @Mattias A säger om att fotoströmmen inte är en backup!

Ja, tack!
Hittade det där själv här om dagen. Måste ha varit något Apple möjliggjorde ganska nyligen?

Men om bildströmmen. Har jag missförstått hur den fungerar? För om jag har den igång överförs ju alla bilder (dock ej video) till min bilderappen i min Mac och där förblir de ju även efter 30 dagar, eller har jag fel?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-05 22:36

Bildströmmen är den (enligt mig) i särklass mest osäkra molntjänst som Apple erbjuder. Ibland kommer inte alla bilder över.

Ursprungligen av reboot81:

Bildströmmen är den (enligt mig) i särklass mest osäkra molntjänst som Apple erbjuder. Ibland kommer inte alla bilder över.

Jepp, kan instämma. Synkar helt som den vill. Gäller oavsett operativsystem, iOS/MacOS/Windows.

1
Bevaka tråden