Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Samsung Galaxy S8 slopar hörlurskontakten

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple pensionerade hörlurskontakten med Iphone 7, och enligt nya rykten går Samsung samma väg med sin kommande Galaxy S8.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-12-07 16:10

Dubbla kamera linser tror jag inte på men däremot större skärmyta och integrerad fingeravtryck läsare. Ett intressant ryckte är möjligheten att justera skärmupplösning on the go. Slopar Samsung 3.5 mm jack så skickar de nog med bluetooth lurar som val istället för Gear VR

Varför är man inte förvånad?
Har påven en lustig hatt? Skiter björnar i skogen?
Apar Samsung efter Apple?

Haha. Detta var ju en USP med senaste modellen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-12-07 18:09

  • Medlem
  • 2016-12-07 21:41
Ursprungligen av Sixten:

Varför är man inte förvånad?
Har påven en lustig hatt? Skiter björnar i skogen?
Apar Samsung efter Apple?

Nja Apple var inte först med att ta bort 3.5 mm jacket både LeEco och Moto Z (Lenovo) var före . De var inte först med 3D touch heller även om Apples implementering var bättre. Det finns många saker däremot som Apple plockat från Samsung och Android världen och vice versa. Allt gör att vi får bättre produkter i slutändan

  • Medlem
  • 2016-12-07 21:47

Ett annat rykte säger att samsung slutar att skicka med laddare med sina telefoner, för att undvika bränder.

  • Medlem
  • 2016-12-07 23:10
Ursprungligen av Dalle:

Ett annat rykte säger att samsung slutar att skicka med laddare med sina telefoner, för att undvika bränder.

Osis ju om de går över till USB typ C då ju ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 09:39
Ursprungligen av PaO:

Allt gör att vi får bättre produkter i slutändan

Tycker inte att vi får en bättre produkt i samband med borttagning av 3,5 mm kontakten. Snarare precis tvärtom! Det är en av sakerna som var bra med den ursprungliga iPhone. Innan den kom till värden envisades tillverkarna med att ha hörlurar (av usel kvalitet) som passade bara till deras telefoner. Det var rena välsignelse (och genombrott) när Apple introducerade universell kontakt i deras iPhone. Helt plötsligt kunde man välja vilka hörlurar som helst med sin mobil. Man kunde välja hörlurar som passade ens behov och plånbok.

Och nu med dum Samsung som blint apar efter Apple går säkert hela branschen tillbaka till tiderna där man byter hörlurar med telefon eller släpar adaptrar med sig.

Jag har till exempel tre olika hörlurar för olika användningsområden men bara en adapter. Och det är rätt jobbigt att flytta den mellan dessa hörlurar. Ni kan säga naturligtvis skaffa två adaptrar till! Men det är inte det som är poängen! Varför ska jag anpassa mitt beteende efter tillverkarna och inte tvärtom?

  • Medlem
  • 2016-12-08 10:52
Ursprungligen av timofej:

Tycker inte att vi får en bättre produkt i samband med borttagning av 3,5 mm kontakten. Snarare precis tvärtom! Det är en av sakerna som var bra med den ursprungliga iPhone. Innan den kom till värden envisades tillverkarna med att ha hörlurar (av usel kvalitet) som passade bara till deras telefoner. Det var rena välsignelse (och genombrott) när Apple introducerade universell kontakt i deras iPhone. Helt plötsligt kunde man välja vilka hörlurar som helst med sin mobil. Man kunde välja hörlurar som passade ens behov och plånbok.

Och nu med dum Samsung som blint apar efter Apple går säkert hela branschen tillbaka till tiderna där man byter hörlurar med telefon eller släpar adaptrar med sig.

Jag har till exempel tre olika hörlurar för olika användningsområden men bara en adapter. Och det är rätt jobbigt att flytta den mellan dessa hörlurar. Ni kan säga naturligtvis skaffa två adaptrar till! Men det är inte det som är poängen! Varför ska jag anpassa mitt beteende efter tillverkarna och inte tvärtom?

Du har aldrig funderat på ett par bluetooth-lurar? Vad är det som gör att du krampaktigt vill hålla dig kvar vid denna sladd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 11:09
Ursprungligen av Dalle:

Du har aldrig funderat på ett par bluetooth-lurar? Vad är det som gör att du krampaktigt vill hålla dig kvar vid denna sladd?

Jag invänder mot uttrycket "krampaktigt". Det är ett genomtänkt beslut och har inget att göra med ofrivilliga kramper.

Bluetooth-lurar har två allvarliga nackdelar:

1. Jag äger inte dem. Jag har redan investerat i andra hörlurar som passar mina behov och även i fortsättningen vill jag inte begränsa mitt val vid trådlösa.

2. Trådlösa hörlurar måste man ladda! Jag pallar inte ännu en pryl som man måste ladda. Det innebär att jag måste ha koll om prylen är laddad eller ej och packa ännu en laddare med mig när man ska resa.

En mindre allvarlig nackdel är att batteritiden blir sämre på telefonen när man använder BT.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-12-08 11:28
Ursprungligen av timofej:

2. Trådlösa hörlurar måste man ladda! Jag pallar inte ännu en pryl som man måste ladda. Det innebär att jag måste ha koll om prylen är laddad eller ej och packa ännu en laddare med mig när man ska resa.

Mina har 24h batteritid och laddar med USB sladd, det har man väl med sig ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-08 11:41
Ursprungligen av Json_81:

Mina har 24h batteritid och laddar med USB sladd, det har man väl med sig ändå?

Att dina hörlurar har 24-timmar batteritid upphäver inte det faktum att de måste laddas och därmed måste du ha koll på ännu en pryl om den är laddad eller ej.

Och vilken kontakt är på den andra sidan av din usb sladd som hörlurarna laddas med? Lightning? Så att du måste turas om att ladda telefon och hörlurar?

Jag förstår att allt går att lösa med diverse ansträngningar. Problemen är inte oöverkomliga. Men läs vad jag skrev i mitt första inlägg: jag tycker att jag inte ska behöva anpassa mig till tillverkarnas beslut. Jag vill hellre att de anpassar sig till mitt beteende. Att Apple har tagit beslut som inte passar mig är en sak. Det skulle jag överleva. Men om alla återgår till det 10 år gamla praxis när alla körde med okompatibel tillbehör tycker jag är fel.

Utveckling inom tech kommer sällan eller aldrig från konumenterna - det kommer uppifrån industrin själv. Skulle vi konsumenter styra tech-utvecklingen så skulle vi fortfarande ha hästar istället för bilar, vinylplattor (eller egentligten bara live-musik), ingen digital fotografi, ingen mobil kommunikation alls och garanterat inte HDTV. Datorer och Internet skulle bara vara en idé hos nördar på universitet och militär.

Utvecklingens hastighet och paradigmskiftens genomförande påverkas dock av konusmentmönster-villkor/förutsättningar/ekonomi. En del företag - inom sina nischer/brancher - ligger alltid i fronten och pressar på...och andra hakar sedan på när det progressiva företaget visat att "det var dags" och/eller tagit dom första feta smällarna ("det var för tidigt"). Apple är väl - historiskt - det företag som inom sin biz varit extremt progressiva och ibland tagit risker andra företag aldrig någonsin skulle ens töras ta upp på styrelsemötet. Hittils har det gått väldigt bra...kan man ju säga...utan att blinka...man kan inte bli ett av planetens största företag om man gör fel hela tiden.

Senast redigerat 2016-12-09 11:31
Ursprungligen av timofej:

... Det var rena välsignelse (och genombrott) när Apple introducerade universell kontakt i deras iPhone. Helt plötsligt kunde man välja vilka hörlurar som helst med sin mobil. Man kunde välja hörlurar som passade ens behov och plånbok.

Jag kan förstå din irritation men 3.5mm har väl aldrig varit en universell hörlurskontakt även om den blev ganska spridd under senare år?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 13:45

Jag skulle nog säga att den är universell, även om det finns en del varianter.
I stort sett alla TV, bärbara musikanläggningar, inspelningsapparater med ljudutgång, TVspel.... nästan allt har en 3,5mm uttag. En del 6,3, främst fasta ljudanläggningar.
Att Apple nu slopade 3,5 på iPhone och satte dit Lightning var en miss. Om de skulle ändrat skulle det vara till USB-C, även om de "nyss" bytte till Lightning. Så visst har Apple legat i framkant, men denna gång tycker jag de gjorde fel. De borde behållt 3,5 tills de tänker byta till USB-C (vilket kommer ganska snart).

Ursprungligen av PaO:

Nja Apple var inte först med att ta bort 3.5 mm jacket både LeEco och Moto Z (Lenovo) var före . De var inte först med 3D touch heller även om Apples implementering var bättre. Det finns många saker däremot som Apple plockat från Samsung och Android världen och vice versa. Allt gör att vi får bättre produkter i slutändan

Jag kan inte påstå att ta bort 3.5 mm uttaget kan ses som någon innovation/revolution då det inte bidragit i någon ljudkvalitet.

Men 3D touch var väl huawei som visa en vecka innan iPhone 6s efter ett halvårs rykte av Apples 3D touch.
I slutändan tog väl själva släppet för huaweis mobil sån tid att iPhone 6s fanns i fler länder och fler händer.

Det är så man undrar om huawei hade gett sig på det om de inte visste att Apple jobbade på det.
En sak är säker, alla tillverkare vill sälja premium-lurar som iPhone och tror att nyckeln är Apples små gimmickar ?

  • Medlem
  • 2016-12-08 17:54
Ursprungligen av Sixten:

Varför är man inte förvånad?
Har påven en lustig hatt? Skiter björnar i skogen?
Apar Samsung efter Apple?

Det enda som stämde var att Samsung apar efter Apple.

  • Medlem
  • 2016-12-08 20:09
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag kan inte påstå att ta bort 3.5 mm uttaget kan ses som någon innovation/revolution då det inte bidragit i någon ljudkvalitet.

Men 3D touch var väl huawei som visa en vecka innan iPhone 6s efter ett halvårs rykte av Apples 3D touch.
I slutändan tog väl själva släppet för huaweis mobil sån tid att iPhone 6s fanns i fler länder och fler händer.

Det är så man undrar om huawei hade gett sig på det om de inte visste att Apple jobbade på det.
En sak är säker, alla tillverkare vill sälja premium-lurar som iPhone och tror att nyckeln är Apples små gimmickar ?

Apple revolutionera mobil marknaden 2007 och det pga iPhone och App store. Sedan kämpade alla med att komma ikapp och nu sedan några år är andra förbi i utveckling där Samsung är i täten. iPhone idag är ett sömnpiller. Apple behöver visa vad de kan prestera 2017. Samsung har tagit över design stafettpinnen och Android är minst lika enkelt om inte enklare än IOS och fullt anpassningsbart. Touch ID var nog det senaste många efter apade. Dubbla kameror fanns på flera telefoner innan och Apple har inte den bästa kameran överlag längre

  • Medlem
  • 2016-12-08 20:22

Can i get a heeelooooo!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-12-08 20:32
Ursprungligen av timofej:

Att dina hörlurar har 24-timmar batteritid upphäver inte det faktum att de måste laddas och därmed måste du ha koll på ännu en pryl om den är laddad eller ej.

Och vilken kontakt är på den andra sidan av din usb sladd som hörlurarna laddas med? Lightning? Så att du måste turas om att ladda telefon och hörlurar?

Jag förstår att allt går att lösa med diverse ansträngningar. Problemen är inte oöverkomliga. Men läs vad jag skrev i mitt första inlägg: jag tycker att jag inte ska behöva anpassa mig till tillverkarnas beslut. Jag vill hellre att de anpassar sig till mitt beteende. Att Apple har tagit beslut som inte passar mig är en sak. Det skulle jag överleva. Men om alla återgår till det 10 år gamla praxis när alla körde med okompatibel tillbehör tycker jag är fel.

USB-micro USB.
Kan inte vara många lurar som laddar med lightning?

Du har alltid anpassat dig efter tillverkarnas beslut.
Jag förmodar att du inte använder COM,LPT, FW, SCSI och vad mer för något allt som skrotats genom åren.

Ursprungligen av PaO:

Apple revolutionera mobil marknaden 2007 och det pga iPhone och App store. Sedan kämpade alla med att komma ikapp och nu sedan några år är andra förbi i utveckling där Samsung är i täten. iPhone idag är ett sömnpiller. Apple behöver visa vad de kan prestera 2017. Samsung har tagit över design stafettpinnen och Android är minst lika enkelt om inte enklare än IOS och fullt anpassningsbart. Touch ID var nog det senaste många efter apade. Dubbla kameror fanns på flera telefoner innan och Apple har inte den bästa kameran överlag längre

Fast nu skriver du ju bara personliga preferenser.
Försäljningssiffrorna tyder ju på att världens befolkning fortfarande väljer Apple som sin premium-lur.
Kamerorna och skärmen gör fortfarande inte tillräcklig skillnad när du går in i en butik utan vetskap om ppi eller mörkerfoton för att folk ska vilja byta från Apple.

Samsung skulle kunna tjäna samma pengar som Apple på sina premium om de inte la alla miljarder på marknadsföring då tillverkningskostnaderna är otroligt lika.

iPhones kameror har väl sällan varit den absolut bästa på marknaden, däremot har det varit den smidigaste för gemene man.

iPhone säljer för att den är bäst på att vara bra på allt.

Ursprungligen av PaO:

Apple revolutionera mobil marknaden 2007 och det pga iPhone och App store. Sedan kämpade alla med att komma ikapp och nu sedan några år är andra förbi i utveckling där Samsung är i täten. iPhone idag är ett sömnpiller. Apple behöver visa vad de kan prestera 2017. Samsung har tagit över design stafettpinnen och Android är minst lika enkelt om inte enklare än IOS och fullt anpassningsbart. Touch ID var nog det senaste många efter apade. Dubbla kameror fanns på flera telefoner innan och Apple har inte den bästa kameran överlag längre

Jo, marknaden formligen exploderade för Samsung...

  • Medlem
  • 2016-12-08 23:48
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast nu skriver du ju bara personliga preferenser.
Försäljningssiffrorna tyder ju på att världens befolkning fortfarande väljer Apple som sin premium-lur.
Kamerorna och skärmen gör fortfarande inte tillräcklig skillnad när du går in i en butik utan vetskap om ppi eller mörkerfoton för att folk ska vilja byta från Apple.

Samsung skulle kunna tjäna samma pengar som Apple på sina premium om de inte la alla miljarder på marknadsföring då tillverkningskostnaderna är otroligt lika.

iPhones kameror har väl sällan varit den absolut bästa på marknaden, däremot har det varit den smidigaste för gemene man.

iPhone säljer för att den är bäst på att vara bra på allt.

iPhone säljer på gamla meriter och det är klart att man tjänar mest pengar när man kan behålla samma design i 3 generationer utan att kunderna sviker för mycket. Android har 80 procent av marknaden medan Apple tjänar mest pengar. Som jag skriver iPhone 2017 behöver vara vass eller accepterar kunder ytterligare ett år med samma ålderdomliga design

  • Medlem
  • 2016-12-08 23:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, marknaden formligen exploderade för Samsung...

Så kan man även se det ?

Men S8 kommer inte att brinna upp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-09 00:28
Ursprungligen av PaO:

iPhone säljer på gamla meriter och det är klart att man tjänar mest pengar när man kan behålla samma design i 3 generationer utan att kunderna sviker för mycket. Android har 80 procent av marknaden medan Apple tjänar mest pengar. Som jag skriver iPhone 2017 behöver vara vass eller accepterar kunder ytterligare ett år med samma ålderdomliga design

Det är kunderna som bestämmer. Tycker vi att designen på iPhone är tillräckligt bra för att hålla i flera år, så väljer vi den. Tycker vi att designen måste förändras varje år väljer vi Android. Jag köper inte iPhone "på gamla meriter", jag köper den för att den är bra idag. Sedan om en del Android har bättre specar på pappret bryr inte mej om det inte är något jag tycker är värt för mej att betala för.

Ursprungligen av PaO:

iPhone säljer på gamla meriter och det är klart att man tjänar mest pengar när man kan behålla samma design i 3 generationer utan att kunderna sviker för mycket. Android har 80 procent av marknaden medan Apple tjänar mest pengar. Som jag skriver iPhone 2017 behöver vara vass eller accepterar kunder ytterligare ett år med samma ålderdomliga design

Ursäkta men samsung galaxy S1-S5 kom alla i blåaktig plast så där är ju kunderna exakt lika blåögda då?
Sedan har vi ju S6-S7, S6 edge-S6 edge plus-S7 edge.
Note modellerna orkar jag inte ens ta upp.
Det känns som att samsung har fler generationer av samma design...
Du stannar kvar ändå ?

Du blandar ihop OS med hårdvarutillverkare, Apple gör hårdvara med tillhörande os, Apples konkurrent är exempelvis samsung, inte operativsystemet android ?

Tror inte du behöver oroa dig för Apples strategi.

  • Medlem
  • 2016-12-09 05:33
Ursprungligen av Mackan1984:

Ursäkta men samsung galaxy S1-S5 kom alla i blåaktig plast så där är ju kunderna exakt lika blåögda då?
Sedan har vi ju S6-S7, S6 edge-S6 edge plus-S7 edge.
Note modellerna orkar jag inte ens ta upp.
Det känns som att samsung har fler generationer av samma design...
Du stannar kvar ändå ?

Du blandar ihop OS med hårdvarutillverkare, Apple gör hårdvara med tillhörande os, Apples konkurrent är exempelvis samsung, inte operativsystemet android ?

Tror inte du behöver oroa dig för Apples strategi.

Visst Samsung hade samma material länge och nu kommer säkert S8 i samma material som S7 telefonerna. Men de pushade storlek och screen to body ratio under hela tiden. Apple har inte ändrar detta nämnvärt sedan iPhone 6. Angående Note kan man väl säga att Apple kände sig till sist manade att ta fram en Phablet.

Jag blandar inte ihop, kan ju inte skriva att IOS tjänar mest pengar. Vad jag menar är att Apple har sedan länge varit mer fokuserad på vinster än att ta fram häftiga produkter.

Jag är dock inte lika säker på Apples strategi och innovativa förmåga längre. Detta gäller inte bara iPhone utan alla deras produkter just nu och områden där de inte visat produkter ännu. Där man ibland undrar hur de tänker

De behöver bevisa och det snarast

Ursprungligen av PaO:

Visst Samsung hade samma material länge och nu kommer säkert S8 i samma material som S7 telefonerna. Men de pushade storlek och screen to body ratio under hela tiden. Apple har inte ändrar detta nämnvärt sedan iPhone 6. Angående Note kan man väl säga att Apple kände sig till sist manade att ta fram en Phablet.

Jag blandar inte ihop, kan ju inte skriva att IOS tjänar mest pengar. Vad jag menar är att Apple har sedan länge varit mer fokuserad på vinster än att ta fram häftiga produkter.

Jag är dock inte lika säker på Apples strategi och innovativa förmåga längre. Detta gäller inte bara iPhone utan alla deras produkter just nu och områden där de inte visat produkter ännu. Där man ibland undrar hur de tänker

De behöver bevisa och det snarast

Du har ju inte varit Apples kund sedan iPhone 4?
Dator vill du inte ha och MacBook 12" som alla tvivla på är den mest köpta laptopen över $1000 dollar och misstänker att MacBook Pro kommer sälja lika bra som den alltid gjort.

Att Apples strategier inte är förenligt med någon som inte köpt produkter av dom sen 2010 stämmer nog.

Jag tror Apple släpper en produkt som konkurrerar och vinner premium-försäljningen inom smartphones även i år.
Tror inte iPhone 7 visar så dåliga siffror denna period heller.
Tjejen köpte en och är supernöjd ?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-09 12:05
Ursprungligen av Sixten:

Varför är man inte förvånad?
Har påven en lustig hatt? Skiter björnar i skogen?
Apar Samsung efter Apple?

Ursprungligen av Bokka:

Det enda som stämde var att Samsung apar efter Apple.

Du menar: "Förvånad man inte är", "Påven, olustig hatt han har","Björn i skogen skiter" samt "Samsung efter Apple apar".

Bevaka tråden