Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN och DDNS – några grundläggande frågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej forumet.

Jag kan zilch om nätverk men tänkte ändå sätta upp ett VPN så att jag kommer åt mina datorer utifrån stora världen. Man lever ju bara en gång.

Det första jag gjorde var att skapa en ny domän hos min ISP för att få ett domännamn som jag kan använda i stället för IP-adressen. Jag hänger nämligen i ett stadsnät, så jag kan inte få fast IP. Därför behöver jag en dynamisk DNS-tjänst som rapporterar eventuella ändringar i min IP-adress till namnservrarna, så att mitt fina domännamn alltid pekar mot min dator oavsett IP-adress. Verkar väl hyggligt rätt uppfattat?

Till denna tjänst behöver jag en klientapp som läser av aktuell IP och rapporterar upp. Eftersom min ISP har en ganska utstuderad beröringsskräck för Mac har de inga tips på klienter för Mac, så jag fick hitta en egen: Dynu. Den verkar inte vilja jobba med något annat än Dynus egna namnservrar, så därför skrev jag in dessa hos min ISP för mitt nya fina domännamn. När jag nu kollar på Dynus webbsida vilken IP-adress mitt domännamn pekar på ser allt rätt ut.

Men jag vill ju veta att det funkar dynamiskt också, att en ändrad DHCP-tilldelning verkligen resulterar i uppdateringar på namnservrarna. Därför försöker jag förnya DHCP-tilldelningen. Eftersom alla mina datorer har samma publika IP-adress antar jag att det är min Airport Extreme som har den adressen, åsså routar den ut trafiken till alla anslutna maskiner. Och det verkar stämma: i AE:n ser jag den DHCP-adress som jag ser när jag gör en IP-check på nätet.

Nu till min egentliga första fråga: när jag klickar på knappen "Förnya DCHP-tilldelning" i Airport-verktyget händer ingenting. Jag hade tänkt att det skulle rassla till och att jag skulle få en ny adress som jag sedan även skulle hitta på Dynus namnserversida, men knappen biter liksom inte. Behöver jag göra något speciellt för att få en ny IP-adress? Stänga av alla datorer som hänger under AE:n, eller vad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-05 14:58

Det datorn gör när du klickar på Förnya.... är att den skickar ut förfrågan om att få behålla den adress den redan har. Då svarar DHCPservern att Visst, det går bra. Därför ser det ut som att inget händer.
Men du har väl en router? Det är där du ska få en ny IPadress (eller kör du datorn direkt mot Internet?).
Det enda sättet (som jag känner till) är att slå av routern (eller datorn) och ha den avslagen/oansluten under leasetiden (kan vara några timmar till en hel dag). När du sedan startar upp/ansluter kommer du att få ett annat IPnummer, troligen...

Edit: ser att du skrev Airportverktyget, så du har en router Så det är den du ska stänga av/koppla bort.

Ursprungligen av kenjon:

Det datorn gör när du klickar på Förnya.... är att den skickar ut förfrågan om att få behålla den adress den redan har. Då svarar DHCPservern att Visst, det går bra. Därför ser det ut som att inget händer.
Men du har väl en router? Det är där du ska få en ny IPadress (eller kör du datorn direkt mot Internet?).
Det enda sättet (som jag känner till) är att slå av routern (eller datorn) och ha den avslagen/oansluten under leasetiden (kan vara några timmar till en hel dag). När du sedan startar upp/ansluter kommer du att få ett annat IPnummer, troligen...

Edit: ser att du skrev Airportverktyget, så du har en router Så det är den du ska stänga av/koppla bort.

Jaha! Det förklarar saken. Då rycker jag sladden. Om en stund. Sitter ju egentligen och jobbar. Men det är så tråkigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-06 14:06
Ursprungligen av kenjon:

Edit: ser att du skrev Airportverktyget, så du har en router Så det är den du ska stänga av/koppla bort.

Mycket möjligt att jag har missuppfattat men handlade det inte om att OP ville ha ett nytt skarp IP från DHCP hos hans ISP? Den biter styrs ju som sagt hos hans ISP och inte OP nödvändigtvis själv kan påverka.

Ursprungligen av zinned:

Mycket möjligt att jag har missuppfattat men handlade det inte om att OP ville ha ett nytt skarp IP från DHCP hos hans ISP? Den biter styrs ju som sagt hos hans ISP och inte OP nödvändigtvis själv kan påverka.

Stämmer. Jag kopplade ur routern över natten men det visade sig inte vara tillräckligt, så jag frågade min ISP om vad de har för leasetid på DHCP. Den är tydligen 24 timmar, och det suger ju om man försöker jobba samtidigt, men de sa att jag kan göra "en IP-release och sedan en IP-renew" för att tvinga fram ny IP-adress. Men de sa inte hur jag gör det. Får se om de kan förtydliga.

Ursprungligen av Gunnar Linn:

Men de sa inte hur jag gör det. Får se om de kan förtydliga.

Tydligen en terminalgrej. Får bli efter lunch.

1
Bevaka tråden