Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gammal Mac vågar man köpa? Vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-05 10:04

Jag ska köpa en dator till min dotter (10 år). Hon spelar inte massa avancerade spel - några webbaserade (typ MSP) och vill ha den för att kunna skriva, kolla netflix, youtube osv. Budgeten är ca 2-3.000 kr tänker jag. För den pengen får man t.ex. en Macbook Air 2013 med i5.

Jag har själv en Macbook Pro 15" från 2013 som fortfarande tuffar på. Den börjar kännas lite gammal i gemet men då arbetar jag å andra sidan med grafik och foto. Jag har fått byta magsafe-kort i den en gång och batteriet är inte på topp. Det håller kanske 1-1,5 timmar om jag använder den aktivt.

Vågar man satsa på en så gammal dator? Hon vill gärna ha en Mac (bärbar).. och jag är inte sen att avfärda PC Jag har ingen erfarenhet av Air-datorerna. Macbook Pro 13 är lite dyrare.. om man inte backar bak till en 2011 eller 2012.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-12-05 10:21

Kolla på blocket, det finns gott om bärbara för 1500-2000kr. Fungerar det dåligt kan du alltid försöka sälja dem för samma pengar, jag tror inte de tappar så mycket mer i värde.

Låter som en bra dator som kan hjälpa i studier mm.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-12-05 11:57

Jag sitter själv på MBA 2013 hemma och den fungerar till det mesta. Tunga java-applikationer (typ "bygg ditt kök hos IKEA") fungerar nästan inte alls. Men allt annat flyter den på till. Ungarna spelar spel på friv, word, excel, surf, musik, film

Ursprungligen av andas:

Jag sitter själv på MBA 2013 hemma och den fungerar till det mesta. Tunga java-applikationer (typ "bygg ditt kök hos IKEA") fungerar nästan inte alls. Men allt annat flyter den på till. Ungarna spelar spel på friv, word, excel, surf, musik, film

Min ena grabb sitter på en MBP 08 (17") och han spelar Minecraft och Roblox och annat med den. Funkar finfint!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-05 13:11

Det här låter ju super Men ni med MPA - hur har batteritiden hållit sig?

  • Medlem
  • 2016-12-05 13:24
Ursprungligen av Hallon:

Det här låter ju super Men ni med MPA - hur har batteritiden hållit sig?

Jag sitter själv på en MBA 2013 med en i7-propp och 8GB RAM.
Jag är en typisk hemanvändare som mest ägnar mig åt surf, ordbehandling, musik och mail. Till detta fungerar den fint. Men när jag ska redigera bilder i Lightroom så går det segt, vilket dock inte är helt oväntat.
Batteriet har bra prestanda även efter 3 års användning. Men det är ju alltid en chansning när det gäller bärbara datorer. Man får helt enkelt köpa grisen i säcken och chansa.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-12-05 13:26

Den fungerar mest som en stationär dator numera, men jag tror inte att jag har mycket mer än en timmes batteritid på den. Tror också den varnat för något batterifel i några år vid det här laget. Det går ju alltid att köpa ett nytt ikkeorginalbatteri till en relativt ok summa om man vill bättra på just batteritiden... när jag tänker efter så är nog min MBA 2011 eller 2012, så 2013 borde ju vara lite bättre

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-05 13:32

Nu kom jag på en grej - AirPlay - vilket år kom det till Air? Jag har det inte på min MBP 2013.

  • Medlem
  • 2016-12-05 13:48

@Hallon Airplay för musik eller video? Jag har för både musik och video på min Air 2013. Jag tror du har det på din MBP 2013.

Jag har AirPlay för musik och video på min MBP Late 2011.

För övrigt så anser jag att Apples maskiner från 2011 och framåt står sig väldigt bra idag. De klarar MacOS Sierra, och byter man ut den mekaniska hårddisken till en SSD samt maxar RAM, så har man en riktigt bra maskin!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-05 14:07
Ursprungligen av Dalle:

@Hallon Airplay för musik eller video? Jag har för både musik och video på min Air 2013. Jag tror du har det på din MBP 2013.

Jaså? Nu blev jag osäker på om jag säger rätt årtal för min MBP15. Min MBP är nog fasen 2010 eller 2011 när jag tänker efter. Vet inte var jag 2013 ifrån..
Har även en nyare MBP 2014 som jag arbetar mer på.
Men hur som helst - det verkar ju bra att det är Airplay på MBA -13

EDIT: Kollade. Min MBP15 är fasen en Mid 2011. Tiden går...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-07 14:57

Vad tror ni för- och nackdelarna skulle vara om jag i stället valde en något äldre MBP13? Verkar som man kan få en 2011-2012 för liknande pris.

Jag har en Macbook Air 2012 och den står sig riktigt bra enligt mig. En i familjen köpte den nyaste för några månader sedan och det är faktiskt inte alls stor skillnad mellan dom vid vanligt användande. Jag har den till att surfa och kolla/streama film och sport och känner inte det minsta behov av att byta till något nyare. Batteriet ligger på ca 75-80% av originalkapaciteten så där märker jag en skillnad men den har fortfarande bra batteritid. Tror absolut att en 10-åring kommer bli mer än nöjd med en sådan.

Vad gäller air eller pro så glöm inte bort den fysiska skillnaden. Med tanke på att det är en 10-åring som ska hantera den så är ju air att föredra då den är betydligt lättare och smidigare att hantera rent fysiskt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-07 15:50
Ursprungligen av leomessi87:

Jag har en Macbook Air 2012 och den står sig riktigt bra enligt mig. En i familjen köpte den nyaste för några månader sedan och det är faktiskt inte alls stor skillnad mellan dom vid vanligt användande. Jag har den till att surfa och kolla/streama film och sport och känner inte det minsta behov av att byta till något nyare. Batteriet ligger på ca 75-80% av originalkapaciteten så där märker jag en skillnad men den har fortfarande bra batteritid. Tror absolut att en 10-åring kommer bli mer än nöjd med en sådan.

Vad gäller air eller pro så glöm inte bort den fysiska skillnaden. Med tanke på att det är en 10-åring som ska hantera den så är ju air att föredra då den är betydligt lättare och smidigare att hantera rent fysiskt.

Låter bra det. Började kolla mer på Air igen nu och priserna skiljer ju en del. Jag funderar på vad som spelar roll med tanka på vilken CPU man väljer. Finns ju både 1,3 och 1,7 GHz (i5). RAM-minnet brukar ligga på 4 GB. Antar att det är typ samma grafikkort i alla? Vad har du i din?

En sak som slog mig nu är att hon faktiskt är lite intresserad av att redigera film. Hittills har hon gjort det på vår iPad mini - så det är ju inga avancerade grejer. Men det intresset kanske man ska ta hänsyn till.. Hur skulle det fungera att redigera i iMovie på en Air? Spontant tänker man ju att det skulle fungera bättre än på en iPad mini. Men appen iMovie för iPad kanske inte är lika krävande som iMovie i datorn?

Ursprungligen av Hallon:

Vad tror ni för- och nackdelarna skulle vara om jag i stället valde en något äldre MBP13...

Svårt att svara generellt. Det beror ju på hur de enskilda exemplaren är konfigurerade. Men generellt skulle jag säga så här:

Fördelar med Pro:
- Bättre skärm (IPS-panel mot TN-panel)
- Snabbare processor (åtminstone om man jämför basmodellerna)
- Fler portar (Ethernet och Firewire)
- Möjlighet att utöka RAM

Nackdelar med Pro:
- Sämre grafikkort (Intel 4000 mot 5000)
- Sämre wifi (11n mot 11ac)
- Långsam 5400-varvs "snurrdisk", som man bör byta till SSD, vilket ger ytterligare kostnad.
- Tjockare och tyngre

Jämförda modeller:
Pro 13", mid 2012: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
Air 13", mid 2013: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-07 16:09

Vid närmare granskning så verkar det som en Air möjligen kan bli ett år yngre till samma pris (2012) än en MBP13 2011. Jag hade nog bara tur som hittade en 2013 för 3.000 kr. Och där får jag inget svar.. Så frågan är alltså MBP 2011 vs MPA 2012. Det finns ju en uppenbar skillnad att Air:en är lättare, men får hon en bra rygga så tror jag inte det är ett problem. Viktigast är att få mest datorkraft/hållbarhet för pengarna.
På pappret ser ju MPB i de flesta fall vassare ut - men är den det?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-07 16:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svårt att svara generellt. Det beror ju på hur de enskilda exemplaren är konfigurerade. Men generellt skulle jag säga så här:

Fördelar med Pro:
- Bättre skärm (IPS-panel mot TN-panel)
- Snabbare processor (åtminstone om man jämför basmodellerna)
- Fler portar (Ethernet och Firewire)
- Möjlighet att utöka RAM

Nackdelar med Pro:
- Sämre grafikkort (Intel 4000 mot 5000)
- Sämre wifi (11n mot 11ac)
- Långsam 5400-varvs "snurrdisk", som man bör byta till SSD, vilket ger ytterligare kostnad.
- Tjockare och tyngre

Jämförda modeller:
Pro 13", mid 2012: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
Air 13", mid 2013: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Tack så mycket! Jag hann posta mitt andra inlägg innan jag såg det här. Nu blir det ju i stället 2011 vs 2012, så får jämföra de i stället. Ska kolla på sajten du tipsade om (everymac.com). Tack.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2016-12-07 16:36

Hur stor roll spelar egentligen processorn? För vad jag kan se så är det bara den som är bättre med MBP. MBA har vassare grafikkort. Och bättre RAM-minne?

MBA 2012
- CPU: 1,7 i5
- RAM 4 GB 1600 MHz
- Grafik: Intel HD Graphics 4000 graphics processor that shares system memory

MBP 2011
- CPU: 2,3 i5
- RAM: 4 GB 1333 MHz
- Grafik: Intel HD Graphics 3000 graphics processor that shares 384 MB of memory with the system

MBA: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...
MBP: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Hittade även en MPA 2013 nu. Dock med bara 1,3 GHz, men då med ett ännu vassare grafikkort: Intel HD Graphics 5000. Typ 500 kr dyrare, men kanske värt. Som sagt - ska man satsa på grafikkortet eller processorn?

Senast redigerat 2016-12-07 16:51
1
Bevaka tråden