Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med tv via fiber och airport express

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har min "fiberdosa" från operatören sitter i källaren. Har därifrån dragit en sladd till vardagsrummet och kopplat in den i nyaste Airport Express och skapat ett trådlöst nätverk som fungerar kanon. Jag har sedan från LAN/WAN porten på Expressen dragit en sladd till min min tv-box (viasat) MEN tvn blir bara svart, inga kanaler syns? Måste porten på expressen konfigureras för att det ska funka och isf hur????

Om jag stoppar sladden från källaren (från fiberdosan) direkt i tv-boxen ser jag kanalerna.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Robban

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-12-01 09:11

Nu vet jag inte vad du har för fiberdosa och konfiguration i övrigt, men jag slänger ut ett par teorier iaf.

1) Har din fiberdosa ett specifikt uttag för tv? I så fall måste boxen förstås kopplas till det.
2) Trådlösa routrar brukar vara i NAT-läge, d.v.s. de skapar ett eget internt nätverk med gemensam IP utåt. tv-boxen fungerar troligtvis inte bakom NAT. Det kan funka om du sätter din Express i bryggläge (om inte punkt 1 är aktuell), men det kan orsaka problem om du har många enheter anslutna samtidigt.

Tror inte du kan konfigurera en Airport Express och få det att fungera.
Sätt en switch efter "fiberdosan", dra en kabel till Airport Express och en till TV-boxen.

Ursprungligen av Robban55:

...sedan från LAN/WAN porten på Expressen...

Det finns ingen "LAN/WAN-port".
- Det finns en WAN-port. Där ska du koppla kabeln som kommer från fiberdosan.
- Det finns en LAN-port. Där ska du koppla vidare till tv-boxen.

Men kanske funkar inte tv-signalen om den går via en router. Det får du nog fråga Viasat om.

Ett alternativ är att sätta en switch först. Finns många för runt 100-200 kr. (Men tänk på att köpa en som klarar 1 Gbps. Vissa av de billiga klarar bara 100 Mbps.)
- Kabeln från fiberdosan går till switchen
- Kabel från switch till tv-box
- Kabel från switch till WAN-port på Airport Express

Edit:
Några sekunder för sen, tydligen.

Ursprungligen av Vassius:

Nu vet jag inte vad du har för fiberdosa och konfiguration i övrigt, men jag slänger ut ett par teorier iaf.

1) Har din fiberdosa ett specifikt uttag för tv? I så fall måste boxen förstås kopplas till det.
2) Trådlösa routrar brukar vara i NAT-läge, d.v.s. de skapar ett eget internt nätverk med gemensam IP utåt. tv-boxen fungerar troligtvis inte bakom NAT. Det kan funka om du sätter din Express i bryggläge (om inte punkt 1 är aktuell), men det kan orsaka problem om du har många enheter anslutna samtidigt.

Precis. Har provat bryggläge och då funkar tv-kanaler men nätet får spel och bråkar om ip-adresser mm.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns ingen "LAN/WAN-port".
- Det finns en WAN-port. Där ska du koppla kabeln som kommer från fiberdosan.
- Det finns en LAN-port. Där ska du koppla vidare till tv-boxen.

Men kanske funkar inte tv-signalen om den går via en router. Det får du nog fråga Viasat om.

Ett alternativ är att sätta en switch först. Finns många för runt 100-200 kr. (Men tänk på att köpa en som klarar 1 Gbps. Vissa av de billiga klarar bara 100 Mbps.)
- Kabeln från fiberdosan går till switchen
- Kabel från switch till tv-box
- Kabel från switch till WAN-port på Airport Express

Edit:
Några sekunder för sen, tydligen.

Jag vet. Kallade "utporten" för "LAN/WAN" bara. Jag får satsa på en switch helt enkelt. Tack!

Ursprungligen av keptang:

Tror inte du kan konfigurera en Airport Express och få det att fungera.
Sätt en switch efter "fiberdosan", dra en kabel till Airport Express och en till TV-boxen.

Okej, får satsa på en switch.

1
Bevaka tråden