Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jultips: Väck läslusten med Bibblix

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bibblix är en mysig app som gör det otroligt lätt och smidigt att konsumera e-böcker. Alla föräldrar (eller personer som själva älskar ungdomslitteratur) borde installera den här appen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-01 07:48

För en tid sen var det mycket skriverier om att lån av e-böcker kostade biblioteken mycket pengar eftersom de fick betala en slant för varje lån och att detta slukade bibliotekens budgetar för inköp av andra böcker. Någon som vet hur det är med den saken nu? Jag undrar helt enkelt hur lånen som görs via appen finansieras. Som biblioteksälskare tycker jag förstås att det är lysande att man kan ha bibblan i näven!

Ursprungligen av amba:

För en tid sen var det mycket skriverier om att lån av e-böcker kostade biblioteken mycket pengar eftersom de fick betala en slant för varje lån och att detta slukade bibliotekens budgetar för inköp av andra böcker. Någon som vet hur det är med den saken nu? Jag undrar helt enkelt hur lånen som görs via appen finansieras. Som biblioteksälskare tycker jag förstås att det är lysande att man kan ha bibblan i näven!

Ja, precis. Olika länder gör ju olika, de flesta andra bibliotek i norden har sett e-böcker som böcker. Det betyder att efter typ 10 utlåningar är boken "inte inne" och så får man vänta till någon annan lämnar tillbaka sin bok innan man kan låna boken. I Sverige har man istället sett e-boken som en fil, som det då går att låna oändligt av. Däremot har, precis som du säger, prissättningen av e-böckerna varit rätt förlegade och slukade många biblioteks budgetar för de fick betala för varje lån. För några år sen, (2-3 tror jag?) efter långa förhandlingar mellan förslagen och biblioteken börja reglerna att ändras.

"Biblioteket får tillgång till alla förlagets e-böcker, även de nyutgivna, och får låna ut dem hur många gånger som helst genom att betala för varje lån, en så kallad acessbaserad modell. Bibliotekets snittpris för utlån ska inte överstiga 20 kronor vilket följs upp löpande. Titlarna delas upp i tre grupper beroende på hur nya de är och biblioteket betalar lite mer för de nyare titlarna med ett maxpris på 30 kronor. Titlar som är 3-24 månader gamla kostar 20 kronor, och titlar som är äldre än 24 månader kostar 13 kronor att låna ut." (om du vill läsa mer finns det en hel del utförlig information här: http://www.digitalabiblioteket.se/timeline/e-...

Genom den här tjänsten lånar du böckerna av Stockholms, Katrineholms eller Malmös bibliotek. Det är en app av biblioteken, så de här lånen finansieras på samma sätt som när du lånar böcker från dem direkt via deras hemsida.

1
Bevaka tråden