Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som bokat en Macbook Pro (2016)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Tänkte kolla hur leveransstatusen ser ut för er som beställt en Macbook Pro 2016.

Är det någon som hunnit med att få ett kollinummer ännu, eller rentav har fått leveransen och sitter och skriver på eran nya dator i detta nu?

Själv beställde jag en 15-tummare den 31/10 och har ännu inte fått något livstecken från min försändelse. Beräknad leveranstid var 4-5 veckor, så det är väl inte är så konstigt.

Hur ser det ut för er, överraskar Apple er med bättre leveranstider än väntat?

Jag beställde min den 10/11 och fick då 4-6 veckor. Efter en dryg vecka hade dom kortat ner med en vecka så nu är det mellan 16/12 - 4/1 men brukar få mina grejor oftast 1-4 dagar före utsatt tid så hoppas på mitten av dec.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-11-23 10:56

Beställde en 13" med touchbar ca 45 min efter keynoten.

Fick den igår. Kommer nog returnera den inom kort. Detta pga touchbar.

Var lite orolig redan från början men nu när jag använt den så inser jag att jag att den är mer ett hinder än hjälp för mig. Jag tittar aldrig på tangentbordet när jag sitter vid datorn och således blir det ett hinder när jag plötsligt måste titta ner för att se att jag "knackar" på rätt ställe. Avsaknaden av fysisk feedback när man "knackar" på något är också irriterande. Behöver knappt ens nämna avsaknaden av en riktig ESC-knapp.

T ex, om jag tidigare ville byta låt i spotify så vet jag vart knappen sitter och byter således låt utan att titta ner på tangentbordet. Jag känner också att knappen trycks ner. Nu måste jag först flytta blicken ner, "knacka" på en pil för att expandera, och sen "knacka" på ikonen för att byta låt. Jag får ingen feedback att det har hänt (i detta fallet så hör jag såklart att låten byts) förrän jag flyttar blicken till skärmen igen.

Jag jobbar som utvecklare och datorn är således mitt primära arbetsverktyg. En sådan här enkel sak blir då extremt irriterande över en dag. Jag har inga problem med att det behövs adaptrar för saker, eller att tangentbordet är annorlunda. Allt sådant kan jag vänta mig vid. Kan t om acceptera avsaknaden av SD-kortläsare. Men touchbaren är antagligen för mycket. Så jag kommer återgå till min gamla dator och fortsätta använda den då jag egentligen inte hade ett större behov av att byta (ville främst ha en mindre dator).

Avslutningsvis, detta är min högst personliga åsikt och jag hoppas att ni som beställt blir nöjda.

Ursprungligen av trippo:

Beställde en 13" med touchbar ca 45 min efter keynoten.

Fick den igår. Kommer nog returnera den inom kort. Detta pga touchbar.

Var lite orolig redan från början men nu när jag använt den så inser jag att jag att den är mer ett hinder än hjälp för mig. Jag tittar aldrig på tangentbordet när jag sitter vid datorn och således blir det ett hinder när jag plötsligt måste titta ner för att se att jag "knackar" på rätt ställe. Avsaknaden av fysisk feedback när man "knackar" på något är också irriterande. Behöver knappt ens nämna avsaknaden av en riktig ESC-knapp.

T ex, om jag tidigare ville byta låt i spotify så vet jag vart knappen sitter och byter således låt utan att titta ner på tangentbordet. Jag känner också att knappen trycks ner. Nu måste jag först flytta blicken ner, "knacka" på en pil för att expandera, och sen "knacka" på ikonen för att byta låt. Jag får ingen feedback att det har hänt (i detta fallet så hör jag såklart att låten byts) förrän jag flyttar blicken till skärmen igen.

Jag jobbar som utvecklare och datorn är således mitt primära arbetsverktyg. En sådan här enkel sak blir då extremt irriterande över en dag. Jag har inga problem med att det behövs adaptrar för saker, eller att tangentbordet är annorlunda. Allt sådant kan jag vänta mig vid. Kan t om acceptera avsaknaden av SD-kortläsare. Men touchbaren är antagligen för mycket. Så jag kommer återgå till min gamla dator och fortsätta använda den då jag egentligen inte hade ett större behov av att byta (ville främst ha en mindre dator).

Avslutningsvis, detta är min högst personliga åsikt och jag hoppas att ni som beställt blir nöjda.

Tack för din input! Är också lite orolig för Touch Baren, men ser fram emot det positiva såsom slimmad design och förbättrad skärm.

Fick du ett mail från Apple med försändelseinformation så du kunde spåra den? I sådana fall, när fick du det mailet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-11-23 11:21
Ursprungligen av hweltklasse:

Tack för din input! Är också lite orolig för Touch Baren, men ser fram emot det positiva såsom slimmad design och förbättrad skärm.

Fick du ett mail från Apple med försändelseinformation så du kunde spåra den? I sådana fall, när fick du det mailet?

När jag lade beställning fick jag estimerad leverans mellan 17/11 och 24/11.

17/11 fick jag mail från Apple om att min leverans var på väg. Samtidigt fick jag ett SMS från DHL om att ett paket var på väg. Där fick jag även ett tracking nummer. Kollade jag tracking på DHL's sida så stod det som förhandsinformation ända fram till i måndags då det började röra på sig från Eindhoven.

Så estimerad leverans 17-24/11.
Förhandsinformation 17/11.
Började röra på sig 21/11.
Leverans 22/11.

Ursprungligen av trippo:

När jag lade beställning fick jag estimerad leverans mellan 17/11 och 24/11.

17/11 fick jag mail från Apple om att min leverans var på väg. Samtidigt fick jag ett SMS från DHL om att ett paket var på väg. Där fick jag även ett tracking nummer. Kollade jag tracking på DHL's sida så stod det som förhandsinformation ända fram till i måndags då det började röra på sig från Eindhoven.

Så estimerad leverans 17-24/11.
Förhandsinformation 17/11.
Började röra på sig 21/11.
Leverans 22/11.

Tack för info!

Ursprungligen av CekariYH:

Jag beställde min den 10/11 och fick då 4-6 veckor. Efter en dryg vecka hade dom kortat ner med en vecka så nu är det mellan 16/12 - 4/1 men brukar få mina grejor oftast 1-4 dagar före utsatt tid så hoppas på mitten av dec.

Kortat ned med en vecka? Fick du ett mail om det eller hur vet du att din försändelse får kortare leveranstid?

Ursprungligen av hweltklasse:

Kortat ned med en vecka? Fick du ett mail om det eller hur vet du att din försändelse får kortare leveranstid?

Stod ett senare datum under ca en vecka som sedan ändrades...
Under beställningar på Apples hemsida.

Har också beställt, men via dustin. Fick prel lev 22/11 men det kom ingen då, inte idag heller.. får se om man får ngt innan helgen, tror knappast på det.

Beställt 15" med touchbar 2.7ghz 512gb

Hade precis samma beställnings/leveransförfarande som trippo, men på en 15" med lite uppgraderingar. Bad DHL att lämna paketet hos ett ombud istället för hemleverans då jag var på jobbet, det fixade de redan samma dag på något sätt, trots att telefonisten sa att den tyvärr måste tillbaka till terminalen, budbilen kan inte köra den direkt till ombudet. Ombudet var avis, femte Macbook Pro:n han delade ut igår

Måste också hålla med lite om touch baren... jag var peppad på den innan, och tror säkert den kan bli användbar för fingradiga reglage i vissa redigeringsprogram, typ bild/musik/video-grejer. Men för vardagligt användande blir plötsligt en ryggradsgrej som att ändra volym, ljusstyrka eller pausa musiken ett avbrott i det man håller på med. Å andra sidan är touch ID (särskilt ihop med 1Password) typ det bästa som någonsin har hänt, så det väger upp ganska mycket. Jag skickar inte tillbaka min för detta, i övrigt är jag supernöjd.

Köpte förresten en sådan här inför leveransen, den löser alla mina behov av gammel-portar. Billig, liten, hyfsat stilren, behövs inga jävla klumpiga donglar som folk klagar så över:
http://www.satechi.net/index.php/type-c-pass-...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-11-23 23:18
Ursprungligen av emilsall:

Hade precis samma beställnings/leveransförfarande som trippo, men på en 15" med lite uppgraderingar. Bad DHL att lämna paketet hos ett ombud istället för hemleverans då jag var på jobbet, det fixade de redan samma dag på något sätt, trots att telefonisten sa att den tyvärr måste tillbaka till terminalen, budbilen kan inte köra den direkt till ombudet. Ombudet var avis, femte Macbook Pro:n han delade ut igår

Måste också hålla med lite om touch baren... jag var peppad på den innan, och tror säkert den kan bli användbar för fingradiga reglage i vissa redigeringsprogram, typ bild/musik/video-grejer. Men för vardagligt användande blir plötsligt en ryggradsgrej som att ändra volym, ljusstyrka eller pausa musiken ett avbrott i det man håller på med. Å andra sidan är touch ID (särskilt ihop med 1Password) typ det bästa som någonsin har hänt, så det väger upp ganska mycket. Jag skickar inte tillbaka min för detta, i övrigt är jag supernöjd.

Köpte förresten en sådan här inför leveransen, den löser alla mina behov av gammel-portar. Billig, liten, hyfsat stilren, behövs inga jävla klumpiga donglar som folk klagar så över:
http://www.satechi.net/index.php/type-c-pass-...

Håller med om touchid - sjukt smidigt. Jag har en AppleWatch (series 2) som jag ställt in ska låsa upp min gamla mbp - det fungerar sisådär får jag nog säga. Men touchid känns betydligt mer logiskt och ja - helt rätt.

Jag har inte 100% bestämt mig för att returnera datorn än. Började experimentera med att mappa om ESC till både caps lock och paragraf. Sen blev jag sur för att jag skulle behöva hålla på för att få något så grundläggande att fungera acceptabelt.

Det stora problemet kanske inte är att vänja sig vid touchbar - det går säkert till slut. Dock sitter jag ganska mycket med externt tangentbord (magic keyboard) och jag kommer således hoppa rätt mycket fram och tillbaka mellan två väldigt olika tangentbord (och då tänker jag enbart på touchbar och inte på switcharna).

Hade haft lättare att acceptera detta om jag betalat ~15k för datorn. Men nu kostar den runt 26-27k vilket är helt galet.

Är det på sikt - med tanke på att det ev. blir fler appar som kommer att ha stöd för touch bar - bättre att investera i en modell med Touch bar än med utan? Om man skulle köpa en modell med touch bar och kommer på efteråt att det är för krångligt att använda det - Kan man komma åt touch-bar funktionerna på annat sätt?

Senast redigerat 2016-11-27 09:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-27 06:42

IT-avdelningen har lagt en beställning på fetaste standard 15-tummaren . Oerhört frustrerande att inte ha en beställning att kunna följa själv. Nu kan den ju plötsligt dyka upp utan minsta förvarning!

egentligen overkill eftersom jag inte kommer att använda den i uppfällt läge speciellt ofta...

Betällde just denna lilla hub för 31 pund på Amazon UK, har de uttag jag behöver på fältet: https://www.amazon.co.uk/dp/B019PHF9UY/ref=pe...

Senast redigerat 2016-11-27 15:45
Ursprungligen av oskard:

IT-avdelningen har lagt en beställning på fetaste standard 15-tummaren . Oerhört frustrerande att inte ha en beställning att kunna följa själv. Nu kan den ju plötsligt dyka upp utan minsta förvarning!

egentligen overkill eftersom jag inte kommer att använda den i uppfällt läge speciellt ofta...

Så det är ditt fel att man sitter och väntar utan att ha en aning om när den dyker upp, sluta beställ bums

Har fortfarande inte hört ett ljud om min beställning som gjordes den 31 oktober... För er som fått er leverans, när drogs pengarna? I samband med att den skickades eller även innan det?

Ursprungligen av hweltklasse:

Har fortfarande inte hört ett ljud om min beställning som gjordes den 31 oktober... För er som fått er leverans, när drogs pengarna? I samband med att den skickades eller även innan det?

Varifrån har du beställt?
Hos Apple dras pengarna när varan levereras vanligen.

Ursprungligen av CekariYH:

Varifrån har du beställt?
Hos Apple dras pengarna när varan levereras vanligen.

Har beställt av Apple. Således borde datorn levereras inom ett par dagar när pengarna dragits?

Ursprungligen av hweltklasse:

Har beställt av Apple. Således borde datorn levereras inom ett par dagar när pengarna dragits?

Beror lite på varifrån den levereras, dessa kommer nog via asien till eu och kan ta lite längre tid.
Gå in på Apples hemsida och kolla din beställning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-29 19:03

Beställde min kl 21:39 efter eventet och idag kom det efterlängtade DHL-budet

Galet nöjd hittills! Lite skillnad från min 15" MBPr från 2012

Ursprungligen av "Zebbe":

Beställde min kl 21:39 efter eventet och idag kom det efterlängtade DHL-budet

Galet nöjd hittills! Lite skillnad från min 15" MBPr från 2012

Grattis!
Uppgraderar också från min MBPr 2012, och den känns inte särskilt slö, så det ska bli kul att få denna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-29 19:27
Ursprungligen av CekariYH:

Grattis!
Uppgraderar också från min MBPr 2012, och den känns inte särskilt slö, så det ska bli kul att få denna.

Nej jag tyckte inte att min var slö heller för det jag använde den till, därför jag inte har köpt någon ny innan det faktiskt kom en ny dator och inte bara en uppdatering.

Visst märker jag att den är snabbare än min gamla men det är framför allt skärmen, trackpaden, touchbaren och högtalarna som gör den stora skillnaden.

Ursprungligen av "Zebbe":

Beställde min kl 21:39 efter eventet och idag kom det efterlängtade DHL-budet

Galet nöjd hittills! Lite skillnad från min 15" MBPr från 2012

Grattis! Vad blev det, 15" instegsmodell eller någon upphottad variant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-30 09:36
Ursprungligen av hweltklasse:

Grattis! Vad blev det, 15" instegsmodell eller någon upphottad variant?

Det blev instegsmodellen. Min från 2012 var också instegsmodellen och den byttes inte ut för att prestandan var för dålig, så det fanns ingen anledning att spendera mer pengar än nödvändigt

Ursprungligen av "Zebbe":

Det blev instegsmodellen. Min från 2012 var också instegsmodellen och den byttes inte ut för att prestandan var för dålig, så det fanns ingen anledning att spendera mer pengar än nödvändigt

Vad fick du för beräknat leveransdatum av Apple? Står i orderbekräftelse-mailet om jag inte missminner mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-30 12:52
Ursprungligen av hweltklasse:

Vad fick du för beräknat leveransdatum av Apple? Står i orderbekräftelse-mailet om jag inte missminner mig?

Fick 24 nov. till 01 dec. och den kom igår den 29e.

Ursprungligen av "Zebbe":

Fick 24 nov. till 01 dec. och den kom igår den 29e.

Tack för infon. Verkar ligga i linje med andra som fått datorn levererad.

Kul att du verkar nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-30 12:59
Ursprungligen av hweltklasse:

Tack för infon. Verkar ligga i linje med andra som fått datorn levererad.

Kul att du verkar nöjd!

Fortfarande väldigt nöjd!

Ni kan kolla beställning på Apples hemsida vet ni väl, där kan ni se om leveransdatum etc ändrat sig mm.

Klicka på det inringade menyvalen och välj beställningar, då kommer till inloggningen för Apple Store och sedan till beställningen/arna.

Ursprungligen av "Zebbe":

Fortfarande väldigt nöjd!

Får man fråga om en printscreen på leveransgången? Censurera givetvis personliga uppgifter, tycker det är mest intressant att se vilka länder den studsar mellan och vilken leveranstid däremellan man kan förvänta sig

Bevaka tråden