Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Macbook Pro 15-tum (sent 2016)

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple kombinerar en rad olika förbättringar i ett paket där Touch Bar-remsan är den stora nyheten. Frågan är om helheten motiverar den saftiga prislappen?

Läs hela artikeln här

Bra artikel och mycke info!

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple kombinerar en rad olika förbättringar i ett paket där Touch Bar-remsan är den stora nyheten. Frågan är om helheten motiverar den saftiga prislappen?

Läs hela artikeln här

Prestanda jämförelse mellan 2015 och 2016 är ganska stor i dagligt videoarbete trots syntetiska tester ger en sämre bild av 2016 modellen.

https://youtu.be/pbDCq36tLm8

Suck! Jag som precis bestämt mig för att överge Windows då Microsoft tvärvägrar att rätta in deras OS efter rätt färgrymd. Jag vände mig hoppfylld till Apple men efter ha läst er artikel så blir jag än en gång djupt besviken.
Jag arbetar oerhört mycket med Photoshop och övriga produkter från Adobe. Att visa rätt färg är högsta prioritet för mig.

Har ni kontaktat Apple för att låta dom ge svar på varför man gör som dom gör med Safari?

Tack för en väl genomarbetad artikel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-22 16:06

Två synpunkter:
- Under grafikdelen skriver ni "årets modell ett resultat på 673 poäng, vilket överträffar fjolårets resultat på respektabla 591 poäng." Helt andra siffror än de som syns i graferna, så vilket är det?
- Siffrorna ni får i testet av SSD-lagringen stämmer inte överens med några andra recensioner som alla kommer upp i över 3000MB/s. Blackmagic har en begränsning där den inte tycks kunna mäta hastigheter över 2000MB/s vilket troligtvis drar ner erat resultat. (https://9to5mac.com/2016/11/01/the-late-2016-...)

I övrigt en trevlig recension att läsa! Speciellt delen avseende bildskärmen - utförlig som alltid!

Själv tycker jag att det är synd att grundmodellen utan Touchbar inte fick TouchID, isf hade den varit perfekt för mig och ett givet köp. Har noll behov eller intresse av Touchbaren.

Ursprungligen av acana79:

Suck! Jag som precis bestämt mig för att överge Windows då Microsoft tvärvägrar att rätta in deras OS efter rätt färgrymd. Jag vände mig hoppfylld till Apple men efter ha läst er artikel så blir jag än en gång djupt besviken.
Jag arbetar oerhört mycket med Photoshop och övriga produkter från Adobe. Att visa rätt färg är högsta prioritet för mig.

Har ni kontaktat Apple för att låta dom ge svar på varför man gör som dom gör med Safari?

Tack för en väl genomarbetad artikel!

Jobbar man mycket i Photoshop har man väl en extern kalibrerad skärm?

Ursprungligen av jurassic579:

Jobbar man mycket i Photoshop har man väl en extern kalibrerad skärm?

Att ha en väl kalibrerad skärm har ingenting med hur OS:et visar färger. I Photoshop tar Adobes färgrymd över och användaren får den färgen som skärmen klarar av att visa - helt korrekt. Men om du tex kör ut en JPG-bild i RGB rymd och visar den i Windows Photos så blir färgerna helt förvrängda. Den behöver sparas i sRGB. Så allt hänger på hur ditt operativsystem kan hantera olika färgrymder - och Windows är sämst på det.

Och ja, självklart jobbar vi på externa skärmar.

Ursprungligen av acana79:

Att ha en väl kalibrerad skärm har ingenting med hur OS:et visar färger. I Photoshop tar Adobes färgrymd över och användaren får den färgen som skärmen klarar av att visa - helt korrekt. Men om du tex kör ut en JPG-bild i RGB rymd och visar den i Windows Photos så blir färgerna helt förvrängda. Den behöver sparas i sRGB. Så allt hänger på hur ditt operativsystem kan hantera olika färgrymder - och Windows är sämst på det.

Och ja, självklart jobbar vi på externa skärmar.

Okej. Är inte så insatt i Windows men det verkar ju jobbigt att både Mac och Win inte visar färger bra då.

Dock kommer man ju aldrig kunna styra i vilka appar eller burkar eller skärmar som folk tittar på sina bilder om du tänker på slutkund.

Vilken generation av Intel i7 som sitter inne i det nya Mac Book Pro? Det står ingenstans och ingen som vet det, tom på Apple Store. Som jag har förstått det är en Skylake processor - förra generationen av Intel i7. För att idag det är Kabylake i7-or som är senaste...
Annars skulle det gapas om väldigt mycket om här och där att det är senaste, modernaste processorer...

Ursprungligen av Xotabych:

Vilken generation av Intel i7 som sitter inne i det nya Mac Book Pro? Det står ingenstans och ingen som vet det, tom på Apple Store. Som jag har förstått det är en Skylake processor - förra generationen av Intel i7. För att idag det är Kabylake i7-or som är senaste...
Annars skulle det gapas om väldigt mycket om här och där att det är senaste, modernaste processorer...

Det är 6e generationen

Ursprungligen av jurassic579:

Okej. Är inte så insatt i Windows men det verkar ju jobbigt att både Mac och Win inte visar färger bra då.

Dock kommer man ju aldrig kunna styra i vilka appar eller burkar eller skärmar som folk tittar på sina bilder om du tänker på slutkund.

Nej, men det är tråkigt att där inte finns en standard som alla följer så vi som skapar content vet hur våra produkter ser ut på alla enheter. Idag rusar man framåt i svindlande fart med nya appar och lösningar utan att se om det befintliga, och det är tråkigt.

Ursprungligen av Xotabych:

Vilken generation av Intel i7 som sitter inne i det nya Mac Book Pro? Det står ingenstans och ingen som vet det, tom på Apple Store. Som jag har förstått det är en Skylake processor - förra generationen av Intel i7. För att idag det är Kabylake i7-or som är senaste...
Annars skulle det gapas om väldigt mycket om här och där att det är senaste, modernaste processorer...

Visst är Kaby Lake det senaste... om du vill ha en ultrabook- eller dual-core-variant. Nån quad-core som skulle kunna användas i 15-tummaren kommer inte förrän nästa år.

Om du/ni jobbar med bilder för visning på skärm så använd sRGB och spara så färgprofilen bäddas in i bilden så kommer den se likadan ut på dom flesta skärmar. Större problem är ju att folk justerar sina skärmar så det ser ut som fan, oftast för mycket kontrast och färgmättnad så allt ser ut som nått jädra vykort.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Visst är Kaby Lake det senaste... om du vill ha en ultrabook- eller dual-core-variant. Nån quad-core som skulle kunna användas i 15-tummaren kommer inte förrän nästa år.

En bra förklaring för en bärbar dator för 30 000:-

Ursprungligen av Xotabych:

Bra förklaring för en bärbar dator för 30 000:-

Vad menas? Skulle Apple valt en processor som inte finns, eller skulle de väntat ett år till?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vad menas? Skulle Apple valt en processor som inte finns, eller skulle de väntat ett år till?

Apple väntar med Mac Mini och Mac Pro i fleeeera åååår utan att skämmas...
Självklart skulle den senaste processor användas.
Det känns inte roligt att investera över 30 000:- i en redan "föråldrad" teknik! Kabylake processorer Gen 7 är redan annonserade av Intel och kan köpas på Webhallen t ex, kanske inte just de modeller som Apple har tänkt att använda. Men med tanke på att processorer av Gen 6 är betydligt billigare att köpa in än Gen 7 och att datorer har bättre "inplanerad föråldringins tidsram" slår Apple minst två flugor i ett smäll!
När Steve Jobs ledde företaget hade datorer en annan prioritering...

Ursprungligen av Xotabych:

Kabylake processorer Gen 7 är redan annonserade av Intel och kan köpas på Webhallen

Har du en länk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-22 21:58
Ursprungligen av Xotabych:

Vilken generation av Intel i7 som sitter inne i det nya Mac Book Pro? Det står ingenstans och ingen som vet det, tom på Apple Store. Som jag har förstått det är en Skylake processor - förra generationen av Intel i7. För att idag det är Kabylake i7-or som är senaste...
Annars skulle det gapas om väldigt mycket om här och där att det är senaste, modernaste processorer...

Det ÄR den senaste processorn. Finns inga 45W processorer baserade på Kaby Lake ännu så länge.

http://ark.intel.com/sv/products/family/88392...
http://ark.intel.com/sv/products/family/95544...

i7-6920HQ är den snabbaste man kan välja till nya Macbook Pro 15" och det är även den snabbaste mobila Intel processorn som finns att få tag i.

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-...

Ursprungligen av Xotabych:

Apple väntar med Mac Mini och Mac Pro i fleeeera åååår utan att skämmas...
Självklart skulle den senaste processor användas.

Tänk vad DU vinner på att vänta ett år till då ?
Senaste processorn, möjlighet till 32 Gb ram, iPhone-kontakt med USB-c, fler tillbehör med USB-c, uppdaterad mjukvara till touchbaren och vem vet...
Kanske någon krona billigare ?

  • Medlem
  • 2016-11-23 05:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Tänk vad DU vinner på att vänta ett år till då ?
Senaste processorn, möjlighet till 32 Gb ram, iPhone-kontakt med USB-c, fler tillbehör med USB-c, uppdaterad mjukvara till touchbaren och vem vet...
Kanske någon krona billigare ?

I februari 2017 uppdatering med kaby lake och prissänkning ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 11:11
Ursprungligen av CekariYH:

Bra artikel och mycke info!

Tack och bock!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 11:12
Ursprungligen av acana79:

Suck! Jag som precis bestämt mig för att överge Windows då Microsoft tvärvägrar att rätta in deras OS efter rätt färgrymd. Jag vände mig hoppfylld till Apple men efter ha läst er artikel så blir jag än en gång djupt besviken.
Jag arbetar oerhört mycket med Photoshop och övriga produkter från Adobe. Att visa rätt färg är högsta prioritet för mig.

Har ni kontaktat Apple för att låta dom ge svar på varför man gör som dom gör med Safari?

Tack för en väl genomarbetad artikel!

Nej vi har inte kontaktat Apple om varför de gör som de gör med Safari, och ärligt talat är jag tveksamt inställd till att vi skulle få något vettigt svar om vi gjorde det

Tackar och bockar för de vänliga orden!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 11:22
Ursprungligen av tooobe:

Två synpunkter:
- Under grafikdelen skriver ni "årets modell ett resultat på 673 poäng, vilket överträffar fjolårets resultat på respektabla 591 poäng." Helt andra siffror än de som syns i graferna, så vilket är det?
- Siffrorna ni får i testet av SSD-lagringen stämmer inte överens med några andra recensioner som alla kommer upp i över 3000MB/s. Blackmagic har en begränsning där den inte tycks kunna mäta hastigheter över 2000MB/s vilket troligtvis drar ner erat resultat. (https://9to5mac.com/2016/11/01/the-late-2016-...)

I övrigt en trevlig recension att läsa! Speciellt delen avseende bildskärmen - utförlig som alltid!

Själv tycker jag att det är synd att grundmodellen utan Touchbar inte fick TouchID, isf hade den varit perfekt för mig och ett givet köp. Har noll behov eller intresse av Touchbaren.

- Ah, vi körde om testerna med nya inställningar och uppdaterade grafen med den nya informationen, missade att föra in det i texten också. Tack för uppmärksamheten!
- Vi är medvetna om begränsningarna i Black Magic, det är därför vi körde både den och QuickBench för att få större relevans i resultaten. Det är dock många som får resultat runt 2200 MB/s, även om SSD-lagringen är kapabel att nå hastigheter om 3000 MB/s. Förhoppningsvis uppdateras benchmark-sviterna för att bättre kunna mäta den nya generationens lagringshasgheter.

Tackar och bockar! Ja Thomas gör alltid ett gediget jobb, jag bad om en åsikt om skärmen och fick en bibel. Intressant att se hur en generation MBP som riktar sig mindre till proffs än tidigare generationer har en skärm som för första gången låter proffs använda datorn utan att ta till externa skärmar

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 11:24
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Visst är Kaby Lake det senaste... om du vill ha en ultrabook- eller dual-core-variant. Nån quad-core som skulle kunna användas i 15-tummaren kommer inte förrän nästa år.

Det är exakt detta som är Apples förklaring, och den köper jag. Det fanns inte en fyrkärnig mobil Core i7 ur Kaby Lake-generationen tillgänglig när de skulle börja bygga dessa datorer, och det fanns inte heller en tvåkärnig Core i5 ur Kaby Lake-generationen med en kraftfull integrerad Iris Pro-grafikkrets.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 11:47
Ursprungligen av Xotabych:

Apple väntar med Mac Mini och Mac Pro i fleeeera åååår utan att skämmas...
Självklart skulle den senaste processor användas.
Det känns inte roligt att investera över 30 000:- i en redan "föråldrad" teknik! Kabylake processorer Gen 7 är redan annonserade av Intel och kan köpas på Webhallen t ex, kanske inte just de modeller som Apple har tänkt att använda. Men med tanke på att processorer av Gen 6 är betydligt billigare att köpa in än Gen 7 och att datorer har bättre "inplanerad föråldringins tidsram" slår Apple minst två flugor i ett smäll!
När Steve Jobs ledde företaget hade datorer en annan prioritering...

Att skriva att Skylake är föråldrad teknik är inte rättvist mot Apple eller Intel. Jämfört med Kaby Lake är prestanda jämförlig, och när motsvarande mobila processorer från Kaby Lake-generationen börjar dyka upp i bärbara produkter kan vi se hur de står sig mot varandra med avseende på prestanda och energieffektivitet, men någon revolutionerande skillnad lär det inte vara. Att få tillgång till LP-DDR4 kommer däremot bli ett trevligt tillskott.

För den som byter från förra årets MBPr blir det ändå ett rejält lyft tror jag.
För mig som köper upp mig från en MBPrM2012 blir det nog jäkligt mycket snabbare/bättre

Pengar är till för spenderas och nu finns en ny MBP som är snygg som satan och har älskat min MP12" som jag använt till PRO arbeten, så det kommer bli gött med mer kraft än 12" och större skärm framförallt Dark Space är värt varenda krona.
Visst datorn gick på 40.000 kr valde bort 2TB för där kände jag att min ekonomi börja grina.. hade dock suttit fint med 2 jaja man kan inte få allt.

Ursprungligen av ekloev:

Jämfört med Kaby Lake är prestanda jämförlig, och när motsvarande mobila processorer från Kaby Lake-generationen börjar dyka upp i bärbara produkter kan vi se hur de står sig mot varandra med avseende på prestanda och energieffektivitet, men någon revolutionerande skillnad lär det inte vara.

Var det inte native stöd för 4K i 60 FPS som var en av nyheter med Kabylake?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-23 14:36
Ursprungligen av Xotabych:

Var det inte native stöd för 4K i 60 FPS som var en av nyheter med Kabylake?

Jo absolut, Intel har sagt att de har byggt om videoblocket i Kaby Lake för att det dels ska bli mer energieffektivt vid uppspelning av 4K-material, men också att det ska erbjuda bättre prestanda vid 4K-uppspelning. Den ska som du nämner kunna spela upp 4K-video i 60 Hz med en bitrate på 120 Mbps, och med stöd för HDCP 2.2 blir en liten NUC-maskin med Kaby Lake en kapabel mediacenter-enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-23 17:12
Ursprungligen av ekloev:

- Ah, vi körde om testerna med nya inställningar och uppdaterade grafen med den nya informationen, missade att föra in det i texten också. Tack för uppmärksamheten!
- Vi är medvetna om begränsningarna i Black Magic, det är därför vi körde både den och QuickBench för att få större relevans i resultaten. Det är dock många som får resultat runt 2200 MB/s, även om SSD-lagringen är kapabel att nå hastigheter om 3000 MB/s. Förhoppningsvis uppdateras benchmark-sviterna för att bättre kunna mäta den nya generationens lagringshasgheter.

Tackar och bockar! Ja Thomas gör alltid ett gediget jobb, jag bad om en åsikt om skärmen och fick en bibel. Intressant att se hur en generation MBP som riktar sig mindre till proffs än tidigare generationer har en skärm som för första gången låter proffs använda datorn utan att ta till externa skärmar

I see Då är frågan varför inte alla får samma resultat även med QuickBench? Bör väl vara samma modeller av SSD eller finns det olika tillverkare eller någon annan förklaring? Eller kan det finnas någon annan felkälla i just erat test, för alla andra jag sett har faktiskt fått hastigheter över 3000MB/s?

Förstår ändå inte hur man inte kan nämna i texten att resultaten från Black Magic är artificiellt begränsade (och därför tämligen värdelösa), alternativt att man nästan borde utesluta dessa resultat helt och bara ange QuickBench-resultaten...

Bevaka tråden