Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma externa hårddisk till Mac & Windows

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Just nu gör jag backup via TimeMachine till en extern SSD (LaCie).

Nu vill jag formatera om hårddisken och ev. överföra manuellt eftersom jag vill använda hårddisken både till Mac och Windows.

Som jag förstått använder Mac och Windows olika filsystem, så jag måste formatera om den och kan troligen inte fortsätta göra backup via TimeMachine. Dock behöver jag inte göra backup av hela systemet utan jag vill bara säkerhetskopiera mina bilder, filmer och textdokument.

Hittade denna artikel http://www.enkelteknik.se/formatera-extern-ha...

Artikeln är från juli 2015 så den bör vara fortsatt aktuell?

Är det här metoden jag bör köra på eller finns det andra filformat och varför bör jag välja det istället?

Artikeln rekommenderar exFat och att jag formaterar om hårddisken från Windows och inte tvärtom.

Eller så skaffar du Paragon HFS+ for Windows så kan Windows använda dina externa Mac-diskar.

Länk: http://www.paragon-drivers.com/hfs-windows/

Ursprungligen av CekariYH:

Eller så skaffar du Paragon HFS+ for Windows så kan Windows använda dina externa Mac-diskar.

Länk: http://www.paragon-drivers.com/hfs-windows/

Tack för tipset men formaterar hellre om hårddisken än att köpa det.

Kör med exFAT.

Ursprungligen av keptang:

Kör med exFAT.

Det blir nog att göra det för hittar inget annat alternativ som i ett bättre filformat för just detta (som är gratis).

Dum fråga kanske, men när jag formaterar om hårddisken så försvinner väl allt det TimeMachine sparat så jag börjar om från noll (det jag vill)?

Med exFat så kan både Mac och Windows använda den utan några tillägg, men däremot funkar inte TM.
När du ändå formaterar om den kan du ju skapa 2 partititioner, en för TM och en med exFAT för allmänt användande. Beror ju iofs lite på hur stor den är och gissar att då det är en SSD så är den kanske inte stor nog.

Ursprungligen av CekariYH:

Med exFat så kan både Mac och Windows använda den utan några tillägg, men däremot funkar inte TM.
När du ändå formaterar om den kan du ju skapa 2 partititioner, en för TM och en med exFAT för allmänt användande. Beror ju iofs lite på hur stor den är och gissar att då det är en SSD så är den kanske inte stor nog.

Särskilt stor i dagens mått är den inte (500GB) men jag är således, i dagsläget, inte i närheten av fylla den.

Hur skapar man 2 partitioner? Kan du länka någon bra guide för en nybörjare?

Ursprungligen av iRebecka:

Särskilt stor i dagens mått är den inte (500GB) men jag är således, i dagsläget, inte i närheten av fylla den.

Hur skapar man 2 partitioner? Kan du länka någon bra guide för en nybörjare?

Google is your friend: https://support.apple.com/kb/PH22240?locale=s...

Så här:
Nu brukar man ju vilja att TM är 1-1,5 gånger så stor som Macens SSD men detta funkar också om du inte har för mycke på den.
Du kan ju också välja större partit. för TM och mindre för exFAT.

När du raderat (formaterat SSD:n) följ detta innan du använder den:

Ursprungligen av CekariYH:

Så här:
Nu brukar man ju vilja att TM är 1-1,5 gånger så stor som Macens SSD men detta funkar också om du inte har för mycke på den.
Du kan ju också välja större partit. för TM och mindre för exFAT.

När du raderat (formaterat SSD:n) följ detta innan du använder den:

Tack!

Kan jag partitionera hårddisken direkt från att hela hårddisken har använts för TM? Ingen annan formatering före detta behövs?

Nja, inte utan att köpa en special app som kan skapa en ny partit. över det du du redan har på SSD:n
Återigen en app från Paragon som heter Hard Disk Manager.
Är lite osäker dock om TM inte protesterar efter du gjort detta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-11-18 17:23

Hmm, låter för mig som krångliga lösningar. Vad kostar en ny extern egentligen? Idag hittar man väl dem för ett par hundringar. Känns som en säkrare lösning på sikt.

Ursprungligen av hpes:

Hmm, låter för mig som krångliga lösningar. Vad kostar en ny extern egentligen? Idag hittar man väl dem för ett par hundringar. Känns som en säkrare lösning på sikt.

En bra och säker HDD/SDD för några hundringar? Lycka till med att hitta en sådan för detta pris.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-18 18:26

Några hundringar, om det innebär ca 7 st, så finns det många att välja på.

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, inte utan att köpa en special app som kan skapa en ny partit. över det du du redan har på SSD:n
Återigen en app från Paragon som heter Hard Disk Manager.
Är lite osäker dock om TM inte protesterar efter du gjort detta.

Nu förstår jag ingenting...

Hela hårddisken är formaterad att ta backup via TM. Jag hade först tänkt formatera om hårddisken till exFat via Windows (det bör ju radera allt från TM) men så föreslogs partitioner. Behöver jag göra något annat för "tömma" disken innan jag partitionerar?

Hittade detta https://support.apple.com/kb/PH6843?viewlocal... Det verkar som att partitionera innebär formatera och att allt som finns på hårddisken raderas. Mao ord är det bara att partitionera enligt dina instruktioner?

Citat:

När du formaterar en hårddisk raderas alla filer som finns på den. Om du har filer som du vill spara på hårddisken måste du kopiera dem till en annan hårddisk innan du partitionerar den första hårddisken.

Ursprungligen av iRebecka:

Nu förstår jag ingenting...

Hela hårddisken är formaterad att ta backup via TM. Jag hade först tänkt formatera om hårddisken till exFat via Windows (det bör ju radera allt från TM) men så föreslogs partitioner. Behöver jag göra något annat för "tömma" disken innan jag partitionerar?

Hittade detta https://support.apple.com/kb/PH6843?viewlocal... Det verkar som att partitionera innebär formatera och att allt som finns på hårddisken raderas. Mao ord är det bara att partitionera enligt dina instruktioner?

Jag skrev detta ihop med bilderna: "När du raderat (formaterat SSD:n) följ detta innan du använder den" och det gäller om du vill partitionera utan att köpa en app som kan göra det och samtidigt behålla det du har på SSD:n. Det jag dock är osäker på är om TM godkänner detta med att använda en sådan app eller om du måste skapa en ny TM på den.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag skrev detta ihop med bilderna: "När du raderat (formaterat SSD:n) följ detta innan du använder den" och det gäller om du vill partitionera utan att köpa en app som kan göra det och samtidigt behålla det du har på SSD:n. Det jag dock är osäker på är om TM godkänner detta med att använda en sådan app eller om du måste skapa en ny TM på den.

Missade att du skrev det. Så jag måste radera/formatera om min SSD innan jag partitionera.

Jag behöver inte behålla det jag har på min SSD utan kan och vill radera/formatera den och sen partitionera. Osäker på hur jag raderar/formaterar den först dock. Ska se vad som finns för alternativ när jag koppla min SSD. Återkommer.

Kan för övrigt tillägga att jag har 199,01 GB ledigt av 249,78 GB på datorns flash-lagringsutrymme. Av dessa är 18,47 GB dokument och 6,57 GB bilder. System är 14,92 GB och program är 8,96 GB. Resten är GarageBand och Rensbart (vet inte vad som sparats på GarageBand men det är inget jag använder).

Min SSD (LaCie 500GB) har 331,59 GB ledigt av 499,76 GB och då har jag gjort backup via TM i mer än 1 år.

Tog två skärmdumpar. Jag ser "Radera" bredvid "Partitionera". Är det det som jag ska göra innan jag partitionera? Antar det är "LaCie 500GB" som jag ska radera och inte den som heter "LaCie Rugged Mini USB3 Media"?

Prova att Partitionera utan att Radera, men tror den gör det iaf, Raderar asså.

Enkelt att Formatera (Radera). På min första bild finns en knapp bredvid till höger till den jag ringat in. Bara trycka på den och i stort följa instruktionen på min andra bild.

Appen du ska starta heter Skivverktyg i Launchpad eller i Program/Verktygsprogram/Skivverktyg

Först Raderar du, sedan

Ja, du ska välja den övre "LaCie Rugged Mini USB3 Media" som är själva enheten, den undre "LaCie 500GB" är den enda partitionen på den SSDn och om du tittar så kan du inte välja partitionera när den är vald.

Oops tvärtom såklart... ändrat ovan, sorry...

Ursprungligen av CekariYH:

Prova att Partitionera utan att Radera, men tror den gör det iaf, Raderar asså.

Enkelt att Formatera (Radera). På min första bild finns en knapp bredvid till höger till den jag ringat in. Bara trycka på den och i stort följa instruktionen på min andra bild.

Appen du ska starta heter Skivverktyg i Launchpad eller i Program/Verktygsprogram/Skivverktyg

Först Raderar du, sedan

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, du ska välja den övre "LaCie Rugged Mini USB3 Media" som är själva enheten, den undre "LaCie 500GB" är den enda partitionen på den SSDn och om du tittar så kan du inte välja partitionera när den är vald.

Oops tvärtom såklart... ändrat ovan, sorry...

Ok, så jag ska radera/partitionera LaCie Rugged Mini USB3 Media.

Jag kan börja Partitionera direkt eller ska jag göra som vi sa innan Radera och sen välja Partitionera?

Haha, nu får du nog prova att göra något av dom... så länge du inte ger dig på datorns SSD så sabbar du ju inget

  • Medlem
  • 2016-11-20 10:33
Ursprungligen av hpes:

Hmm, låter för mig som krångliga lösningar. Vad kostar en ny extern egentligen? Idag hittar man väl dem för ett par hundringar.

Lite som att köpa en ny bil när bensinen är slut istället för att tanka den du har.

Ursprungligen av hpes:

Känns som en säkrare lösning på sikt.

Där är ingen fysisk skillnad på hårddiskar ämnade för Windows och Mac. Bara att de är fabriksformaterade för resp system, vilket du lika gärna kan göra själv enligt ovan. Absolut ingen skillnad i "säkerhet på sikt".

Hur har det gått?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-21 16:51

Du behöver INTE radera först, partitioneringen tar bort allt ändå. Det finns dock program som kan ompartitionera en disk utan att radera innehållet. Men det finns ingen anledning att radera först.

Ursprungligen av CekariYH:

Så här:
Nu brukar man ju vilja att TM är 1-1,5 gånger så stor som Macens SSD men detta funkar också om du inte har för mycke på den.
Du kan ju också välja större partit. för TM och mindre för exFAT.

När du raderat (formaterat SSD:n) följ detta innan du använder den:

Nu har jag gjort det. Tack för dina skärmdumpar.

Det verkar som delen jag valde för TM behöll mina gamla backups för när jag var klar så var exFAT delen tom/allt ledigt medan delen för TM hade samma upptagna yta. Nu förbereder dessutom TM för backup utan att jag gjorde något på vald del. Som om den själv visste vilken del av skivan den ska fortsätta göra backup med via TM.

Ska testa exFAT delen på PC också när den är klar med backupen. Inte gjort backup på 26 dagar så det lär ta lite tid.

Ursprungligen av kenjon:

Du behöver INTE radera först, partitioneringen tar bort allt ändå. Det finns dock program som kan ompartitionera en disk utan att radera innehållet. Men det finns ingen anledning att radera först.

Se vad jag skrev ovan. Jag raderade inte först utan började bara partitionera. Nu var inte min disk full men delen jag valde för exFAT är nu tom och delen för TM verkar behållit mina gamla backups. Så den verkade inte radera mina gamla backups via TM? Gör inte mig något förstås, det är väl bra. Men tolkade som att den skulle radera allt av det du skrev?

Ursprungligen av iRebecka:

Nu har jag gjort det. Tack för dina skärmdumpar.

Det verkar som delen jag valde för TM behöll mina gamla backups för när jag var klar så var exFAT delen tom/allt ledigt medan delen för TM hade samma upptagna yta. Nu förbereder dessutom TM för backup utan att jag gjorde något på vald del. Som om den själv visste vilken del av skivan den ska fortsätta göra backup med via TM.

Ska testa exFAT delen på PC också när den är klar med backupen. Inte gjort backup på 26 dagar så det lär ta lite tid.

Kul, va inte så svårt väl?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 13:49
Ursprungligen av iRebecka:

Se vad jag skrev ovan. Jag raderade inte först utan började bara partitionera. Nu var inte min disk full men delen jag valde för exFAT är nu tom och delen för TM verkar behållit mina gamla backups. Så den verkade inte radera mina gamla backups via TM? Gör inte mig något förstås, det är väl bra. Men tolkade som att den skulle radera allt av det du skrev?

Hade du tillräckligt med tomt utrymme för att LÄGGA TILL en partition blir det så. Ska du PARTITIONERA OM disken försvinner allt

Bevaka tråden