Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så stor prisskillnad på glasbyte Apple Watch?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-11 19:13

Jag har klantat mig och tappat min nya Series 2, rostfri boett med safirglas, på klinkergolv med glaset nedåt. Gick inte så bra... Ringde Apple Support och fick en prisuppgift på ca 2700 kr för glasbyte. Fick också info om vilka auktoriserade service butiker som jag kan vända mig till i Göteborg för att få detta fixat och fick även info om att de har sina egna prislistor. Kontaktade en av dessa, och fick en prisuppgift på 679 kr! (De menade att jag får en ny klocka från Apple) Kan någon förklara för mig hur det kan vara möjligt med 2000 kr i prisskillnad?

Fråga Apple? Låter som att det beror på att de byter hela klockan, medan de andra inte gör det (antar jag).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-11 20:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Fråga Apple? Låter som att det beror på att de byter hela klockan, medan de andra inte gör det (antar jag).

Ja, fast servicecentret påstod ju att jag skulle få en ny klocka. Och att det skulle kosta 679 kr... Men du har ju rätt i att jag kan fråga Apple varför de tar 2000 kr för samma sak :).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-11 20:44

Apple har en sida för service och reparation av Watch (med priser):
https://support.apple.com/sv-se/watch/repair/...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-11 20:56
Ursprungligen av mattiL:

Apple har en sida för service och reparation av Watch (med priser):
https://support.apple.com/sv-se/watch/repair/...

Ah tack, ja det var ju det priset jag fick när jag ringde Apple support. Vilket ännu mer gör att jag inte riktigt tror på priset jag fick från Macforum...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-13 09:05

Lämna in den snabbt som attan....

Edit: De kanske har kollat priset på version 1 av aluklockan med Gorillaglas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-13 21:20
Ursprungligen av kenjon:

Lämna in den snabbt som attan....

Edit: De kanske har kollat priset på version 1 av aluklockan med Gorillaglas?

Kan ju vara så trots att jag frågade extra en gång till att det gällde series 2 och safirglaset. Lämnar in den imorgon så får vi se vad det blir för prislapp i slutändan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-21 09:02
Ursprungligen av Mazee:

Jag har klantat mig och tappat min nya Series 2, rostfri boett med safirglas, på klinkergolv med glaset nedåt. Gick inte så bra... Ringde Apple Support och fick en prisuppgift på ca 2700 kr för glasbyte. Fick också info om vilka auktoriserade service butiker som jag kan vända mig till i Göteborg för att få detta fixat och fick även info om att de har sina egna prislistor. Kontaktade en av dessa, och fick en prisuppgift på 679 kr! (De menade att jag får en ny klocka från Apple) Kan någon förklara för mig hur det kan vara möjligt med 2000 kr i prisskillnad?

Vilka var det som bytte för 679 kr?

  • Medlem
  • 2017-07-21 09:27
Ursprungligen av kladda:

Vilka var det som bytte för 679 kr?

Det står i inlägg #5, priset fick han från Macforum.

Ursprungligen av Mazee:

Ah tack, ja det var ju det priset jag fick när jag ringde Apple support. Vilket ännu mer gör att jag inte riktigt tror på priset jag fick från Macforum...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-21 09:49
Ursprungligen av WiFi:

Det står i inlägg #5, priset fick han från Macforum.

Snyggt, tack! Missade jag helt
Håller med honom att det är svårt att tro på priset när alla andra ligger runt 2000kr

Ursprungligen av Mazee:

Jag har klantat mig och tappat min nya Series 2, rostfri boett med safirglas, på klinkergolv med glaset nedåt. Gick inte så bra... Ringde Apple Support och fick en prisuppgift på ca 2700 kr för glasbyte. Fick också info om vilka auktoriserade service butiker som jag kan vända mig till i Göteborg för att få detta fixat och fick även info om att de har sina egna prislistor. Kontaktade en av dessa, och fick en prisuppgift på 679 kr! (De menade att jag får en ny klocka från Apple) Kan någon förklara för mig hur det kan vara möjligt med 2000 kr i prisskillnad?

Det kallas UE "Utbytesenhet" med största sannolikhet, det vill säga du lämnar din din trasiga klocka som dom reparerar och kommer att sälja till en annan, medans du får "någons" annans klocka som är inlämnad och lagad, det är detta som kallas UE och det kostar därefter.

Många företag framförallt Apple jobbar såhär, kolla bla GIAB med mera det är sedan gammalt egentligen.

MEN sedan finns det dom som givetvis bara utför den nödvändiga reparationen som behövs och att du får behålla din enhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-23 21:17
Ursprungligen av Mazee:

Kan ju vara så trots att jag frågade extra en gång till att det gällde series 2 och safirglaset. Lämnar in den imorgon så får vi se vad det blir för prislapp i slutändan...

Min erfarenhet av safirglas på andra klock modeller är att det är tåligt som bara den, kanske annorlunda med Apples Watch safirglas ?

Ang. pris från Macforum: Det kan ha varit priset för självrisken om man köpt klockan med AppleCare+ de syftade på. Den ligger dock hos Apple på 589 kr, så i så fall har de lagt på något på den, om det inte är så att de köpt in tredjepartsglas som de lagar med, vilket vore konstigt.

1
Bevaka tråden