Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Ubuntu på en "powermac G5"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena alla

Jag försöker installera Ubuntu på min gamla Powermac G5 som jag lyckats komma över till en bra peng.
Tanken är att jag ska ha den för att köra lite programmering osv med den bara för att ha det kul. Inget mer allvarligt.

Nu är dilemmat att jag inte lyckas få datorn att godta min boot sticka. Jag har en laptop (macbook pro) där stickan fungerar att boota ifrån och installera med.
Men med min power mac fungerar det inte alls. Jag har testat att köra via "vanliga" boot menyn och där dyker enbart OS x delen upp, alltså ingen EFI Boot del.
Jag har även försökt köra open firmwire boot och tvinga den att boota ifrån stickan men där får jag bara en grå skärm med förbudstecken. D.v.s. den verkar inte öppna rätt delar av stickan så att installationsdelen startar.

Alla problem jag upplever på min powermac stannar och isoleras till just den datorn.

På min macbook pro kan jag installera osv utan problem.

Det som även skiljer datorerna är att på min macbook pro kan jag partionera min "original" disk med flera partioner. Detta kan jag INTE göra på den andra datorn, den verkar låst ifrån att genomföra partionering med.
Då jag har två diskar i den avser jag att installera ubuntu på disken där inte Mac os ligger.

Hoppas ni är mycket duktigare än vad jag är i detta ...

  • Medlem
  • 2016-11-06 20:18

En PPC-Mac kan inte bootas via USB alls. Du får använda en bränd skiva. Vad gäller dubbelboot så tar Ubuntu över EFI och du kan via en dialogruta där sedan välja vilket system som ska startas upp. Vid installationen av Ubuntu väljer du installationssätt. Att installera på en extra hårddisk kräver en hel del rätt avancerat merjobb. Men installationen är så liten så det är bättre att du installerar på normalt sätt, tycker jag.

Ursprungligen av Alix:

En PPC-Mac kan inte bootas via USB alls. Du får använda en bränd skiva. Vad gäller dubbelboot så tar Ubuntu över EFI och du kan via en dialogruta där sedan välja vilket system som ska startas upp. Vid installationen av Ubuntu väljer du installationssätt. Att installera på en extra hårddisk kräver en hel del rätt avancerat merjobb. Men installationen är så liten så det är bättre att du installerar på normalt sätt, tycker jag.

Har du koll på om det fungerar att boota via .iso filer?
Eller måste man köra en skön specialare där?

Har du även koll på hur du bootar via dvd disk? Är det "alternativ" som vanligt för att få upp det?

  • Medlem
  • 2016-11-06 20:31
Ursprungligen av mikhar:

Har du koll på om det fungerar att boota via .iso filer?
Eller måste man köra en skön specialare där?

Har du även koll på hur du bootar via dvd disk? Är det "alternativ" som vanligt för att få upp det?

Jag har installerat Lubuntu på PPC (den är mer kompatibel då det finns en särskild Macversion, se här) och då har jag bränt iso:n till skiva via gratisprogrammet SimplyBurns, som finns här. Välj som nedan. Man kan använda alt-knappen, men för en skiva är det "C"-knappen som gäller.

Ursprungligen av Alix:

Jag har installerat Lubuntu på PPC (den är mer kompatibel då det finns en särskild Macversion, se här) och då har jag bränt iso:n till skiva via gratisprogrammet SimplyBurns, som finns här. Välj som nedan. Man kan använda alt-knappen, men för en skiva är det "C"-knappen som gäller.

https://snag.gy/H41L7Z.jpg

Nyttjade tidigare bränn delen i macs skivverktyg. Borde vara samma sak eller hur?
För hemsidan med gratisprogrammet fungerade inte att ladda ner ifrån

  • Medlem
  • 2016-11-06 20:54
Ursprungligen av mikhar:

Nyttjade tidigare bränn delen i macs skivverktyg. Borde vara samma sak eller hur?
För hemsidan med gratisprogrammet fungerade inte att ladda ner ifrån

Nej, använd SimplyBurns. Finns här (välj "build").

Ursprungligen av Alix:

Nej, använd SimplyBurns. Finns här (välj "build").

Tack men redan bränt det via mac.
Hjälpte mycket att ladda ner en ordentlig iso fil av ett operativsystem som stöds ifrån datorn.
Tänkte jag skulle partionera den i två så kan jag köra ubuntu server på den delen.

Verkar som att felet låg i att datorn inte var kompatibel med det jag försökte installera.

Ursprungligen av mikhar:

Tack men redan bränt det via mac.
Hjälpte mycket att ladda ner en ordentlig iso fil av ett operativsystem som stöds ifrån datorn.
Tänkte jag skulle partionera den i två så kan jag köra ubuntu server på den delen.

Verkar som att felet låg i att datorn inte var kompatibel med det jag försökte installera.

Eftersom du verkar ha koll på läget... Har du koll på vad det sitter för moderkort i ppc?
Är i behov av ett nytt grafikkort då det som sitter i håller på att ge upp. Är ju trevligt med ett köp som passar

  • Medlem
  • 2016-11-06 21:52
Ursprungligen av mikhar:

Eftersom du verkar ha koll på läget... Har du koll på vad det sitter för moderkort i ppc?
Är i behov av ett nytt grafikkort då det som sitter i håller på att ge upp. Är ju trevligt med ett köp som passar

Logikkortet (inte moderkort för Macar) är ett PPC-kort. En översikt över grafikkort hittar du här. För respektive modell, se länk på sidan. Jag vet inte vilken modell du har. De tidiga modellerna kopplades via AGP, senare via PCI-E.

1
Bevaka tråden