Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt bilder från iOS 10 med OS X 10.7

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iPhone 5 som kör iOS 10 vilken jag vill komma åt bilderna ifrån. Normalt använder jag Bildinsamling på min mac (OS X 10.7.5) men det har slutat att fungera. När jag startar bildinsamling så säger den bara att jag ska låsa upp telefonen, men den är inte låst. Jag tror att problemet uppkommit i samband med att telefonen uppdaterats till iOS 10. Vad jag kunnat läsa mig till är det inte kompatibelt längre. Inte heller att importera genom Förhandsvisning fungerar.

Finns det någon väg runt detta? Jag vill inte behöva uppdatera datorn för en sådan simpel sak när allt annat fungerar bra och jag har en stabil miljö jag tänkt köra ett tag till. Finns det kanske något annat program att använda? Sett att iExplorer var ett alternativ, men det programmet fungerar inte heller då det kräver OS X 10.9 för att fungera med iOS 10.

Vad finns det för enkla lösningar för att hantera detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 13:24
Ursprungligen av foffe_87:

Jag har en iPhone 5 som kör iOS 10 vilken jag vill komma åt bilderna ifrån. Normalt använder jag Bildinsamling på min mac (OS X 10.7.5) men det har slutat att fungera. När jag startar bildinsamling så säger den bara att jag ska låsa upp telefonen, men den är inte låst. Jag tror att problemet uppkommit i samband med att telefonen uppdaterats till iOS 10. Vad jag kunnat läsa mig till är det inte kompatibelt längre. Inte heller att importera genom Förhandsvisning fungerar.

Finns det någon väg runt detta? Jag vill inte behöva uppdatera datorn för en sådan simpel sak när allt annat fungerar bra och jag har en stabil miljö jag tänkt köra ett tag till. Finns det kanske något annat program att använda? Sett att iExplorer var ett alternativ, men det programmet fungerar inte heller då det kräver OS X 10.9 för att fungera med iOS 10.

Vad finns det för enkla lösningar för att hantera detta?

Märkligt, jag testade här om dagen att importera bilder med Bildinsamling på en gammal imac med OS X 10.6.8, och det fungerade bra från en iPhone 5s med iOS 10.1. Däremot fungerade inte den gamla versionen av iPhoto som fanns på imacen med iOS 10.

Ursprungligen av foffe_87:

...Vad finns det för enkla lösningar för att hantera detta?

Här är några förslag.

1. Lägg bilderna i Dropbox (eller Google Drive eller något liknande) i telefonen. Sen kan du hämta upp dem med motsvarande app i datorn.

2. Eller ladda upp bilderna från telefonen till någon bilddatabastjänst, typ Flickr.

3. Eller mejla bilderna till dig själv. Men det är kanske lite jobbigt om det är många bilder det handlar om.

4. En helt annan väg att gå:
Installera ett nyare macOS (OS X) på en annan disk. Du kan ha två system som du växlar mellan. Så kan du prova dig fram med det nya systemet, och gå över helt till detta när du tycker att det är lika stabilt som det gamla. Men du har hela tiden möjlighet att gå tillbaka till det gamla.

Tillägg:
Men som IngoX säger, så borde det funka med Bildinsamling.

Senast redigerat 2016-11-02 14:42
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-02 14:10

Är inte helt hundra, men tycker mig ha läst om fler som har problem att importera bilder från iOS 10 enheter. Själv lyckades jag inte tömma en iPad Air 2 med 10.0.2 (osäker, men det var 10.1.1) till någon av våra Mac:ar som kör Sierra/El Capitan.

Bra att se att det finns många alternativa lösningar. Att ha ett nyare OS parallellt kan nog vara en bra idé, så jag ska läsa på mer om det!

Jag har i alla fall mer information om problemet. Jag har testat att det är samma problem med två datorer som båda kör Lion. Ingen skillnad med annan kabel eller port heller. Från att jag först såg problemet har jag även uppdaterat telefonen till senaste uppdateringen av iOS 10 (10.1.1) och det beter sig på samma sätt. Men jag har testat att ansluta en iPhone 6+ till Bildinsamlaren. Först såg det likadant ut, men efter en stund (kanske upp emot nästan 30 s efter inkoppling) så kunde jag se bilderna från den enheten. Den kör också iOS 10. Så det känns väldigt skumt.

Sedan har jag även testat att se vad iTunes säger. De två datorerna har olika version, ena har version 12 så det är uppdaterat nyligen men de vill inte få kontakt med telefonen. Där får jag felmeddelande: "iTunes kunde inte ansluta till iPhone-enheten 'min iPhone…' eftersom ett ogiltigt svar mottogs från enheten."
Jag har inte hittat något som ger klarhet i vad detta innebär. Men det känns väldigt konstigt med att det slutat att fungera så medan en nyare telefon ändå fungerar med samma förutsättningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-17 22:43

Samma problem. Mac Pro just nu som inte kan uppgraderas vidare än 10.7.

Så här ser det ut, trots att jag i telefonen tryckt på "Lita på". iTunes startar också automatiskt i datorn – med felmeddelande – så fort telefonen ansluts, vilket är klart retligt.

(hoppas bifogad fil kommer med vid "skicka svar")

Telefonen är upplåst...

1
Bevaka tråden