Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asus Router, 2 Airport Extremes och 1 äldre Time Capsule, hur ska jag koppla?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2016-11-01 14:32

Jag ska sätta upp ett nytt nätverk hemma och har dessa fyra produkter:
ASUS RT-AC3200
2 st Apple AirPort Extreme Base Station
1st Äldre Time Capsule (2011)

Jag har tänkt att använda ASUS RT-AC3200 som router eftersom den hanterar VPN anslutningar.
Sedan har jag dragit två kablar därifrån ASUS routern står till två andra ställen i huset och tänkt placera varsin Airport Extreme där, men bör jag mellan ASUS routern och mina Extremes koppla in Time Capsule? Måste jag ha det så för att få bra Wifi nätverk? Eller kan allt koppas direkt in i ASUS routern, eller måste jag ha en "Master" av Apple produkterna? Time Capsulen tänkte jag ha på samma ställe som ASUS routern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-02 07:07

Nej, det behöver du inte. Ställ Appleprodukterna i Bryggat läge. Jag skulle också använda samma SSID (trådlöst nätverksnamn) på alla enheterna.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2016-11-02 09:48
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det behöver du inte. Ställ Appleprodukterna i Bryggat läge. Jag skulle också använda samma SSID (trådlöst nätverksnamn) på alla enheterna.

Men varför rekommenderar de att koppla så här: https://support.apple.com/sv-se/HT204616
Är det för att få ett bättre "roaming" nätverk? Om man inte gör så blir det egentligen 3 olika nätverk även om jag väljer samma SSID på alla 3?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-02 10:34
Ursprungligen av Urme:

Men varför rekommenderar de att koppla så här: https://support.apple.com/sv-se/HT204616
Är det för att få ett bättre "roaming" nätverk? Om man inte gör så blir det egentligen 3 olika nätverk även om jag väljer samma SSID på alla 3?

Gör som @kenjon säger, det är korrekt. Du ska bara ha en router med NAT/DHCP i ditt lokala nät och således ska du brygga dina övriga routrar så de blir som dumma switchar som i sig utökar räckvidden på ditt trådlösa nät.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2016-11-02 10:40
Ursprungligen av zinned:

Gör som @kenjon säger, det är korrekt. Du ska bara ha en router med NAT/DHCP i ditt lokala nät och således ska du brygga dina övriga routrar så de blir som dumma switchar som i sig utökar räckvidden på ditt trådlösa nät.

Ja absolut det är så jag tänkt göra också, förmodligen är det sant att de har DHCP/NAT på den första och ingen router som hanterar det före som jag har tänkt.

Då kör jag som jag tänkt göra ASUS först och sedan brygga de övriga där de ska stå i nätverket. Tack!

1
Bevaka tråden