Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN via Mac OS server

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har nyligen skaffat Mac OS server för att jag i min enfaldighet levde i världen att det gick att starta en server och sen surfa via VPN med hjälp av den servern.
Mitt dilemma jag har är först att jag inte kan nyttja servern med min nuvarande router men det är ett icke dilemma.

Dilemmat jag har är att jag får servern att fungera, VPN tjänsten att fungera så långt att jag kan ansluta till VPN "utifrån" men jag kan inte surfa på internet via vpn tjänsten.
Är det någon som ev har ett svar på varför? Är det för att Mac server är till att ansluta och sen nyttja de tjänster som finns inbyggda eller är det möjöigt att använda servern och surfa på internet också?

Tack på förhand

Hej,

Några saker jag skulle prova/kolla.
Fungerande DNS servrar?
Har du aktiverat ipforwarding?
Har du aktiverat "Skicka all trafik"?
Har du en brandvägg för din VPN?

Har aldrig satt upp en vpn för macOS, men kanske något hjälper.

Mvh

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Några saker jag skulle prova/kolla.
Fungerande DNS servrar?
Har du aktiverat ipforwarding?
Har du aktiverat "Skicka all trafik"?
Har du en brandvägg för din VPN?

Har aldrig satt upp en vpn för macOS, men kanske något hjälper.

Mvh

tjena

det där är beprövat. som sagt kommer åt tjänsten och min dator hemma via vpn. bara själva surfandet som jag inte får till, utbyte av filer osv får jag att fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 11:47

Jag har en server med VPN och surfar utan problem. Ditt problem kan vara DNS-relaterat.
Kika på denna guiden:
https://www.youtube.com/watch?v=1dlB3udX5HQ

Hans guider har hjälpt mig otroligt mycket

Ursprungligen av kladda:

Jag har en server med VPN och surfar utan problem. Ditt problem kan vara DNS-relaterat.
Kika på denna guiden:
https://www.youtube.com/watch?v=1dlB3udX5HQ

Hans guider har hjälpt mig otroligt mycket

Jag har kikat på dessa ganska mycket då jag anser dom pedagogiska och trevliga. Problemet är att jag inte vill nyttja mig av en dns domän (betala för tjänsten)
Utan jag vill nyttja min egen "hemmaserver" för hela konceptet.

Hans guider utgår mer eller mindre ifrån att du köpt en DNS tjänst motsv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-31 12:26

Nej, det funkar bra med egen server. Har du inget eget domännamn skriver du bara in ditt externa IPnummer istället för serverns namn.
Du måste även ha PortFwd i din router, vilket fixas automatiskt om du har en Airport-router.

Ursprungligen av mikhar:

Jag har kikat på dessa ganska mycket då jag anser dom pedagogiska och trevliga. Problemet är att jag inte vill nyttja mig av en dns domän (betala för tjänsten)
Utan jag vill nyttja min egen "hemmaserver" för hela konceptet.

Hans guider utgår mer eller mindre ifrån att du köpt en DNS tjänst motsv.

Du blandar ihop sakerna. Inget av det han visar kostar något, förutom hans domänadress.

I vpn inställningarna vad har du under DNS settings:

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-31 15:13

Jag testade hos en kompis nu, som har Tele2. Där verkar det inte funka över mobilt bredband, spärrar de någon/några portar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 15:20
Ursprungligen av kenjon:

Jag testade hos en kompis nu, som har Tele2. Där verkar det inte funka över mobilt bredband, spärrar de någon/några portar?

Ja, deras donglar har spärrat portar innan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 15:22
Ursprungligen av mikhar:

Jag har kikat på dessa ganska mycket då jag anser dom pedagogiska och trevliga. Problemet är att jag inte vill nyttja mig av en dns domän (betala för tjänsten)
Utan jag vill nyttja min egen "hemmaserver" för hela konceptet.

Hans guider utgår mer eller mindre ifrån att du köpt en DNS tjänst motsv.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, det funkar bra med egen server. Har du inget eget domännamn skriver du bara in ditt externa IPnummer istället för serverns namn.
Du måste även ha PortFwd i din router, vilket fixas automatiskt om du har en Airport-router.

Precis som kenjon skriver så behöver du inte ha ett domän, du kan bara skriva in servens externa IP (www.whatsmyip.org) i raden Server: på VPN-konfigurationen på maskinen du vill ansluta med.

Ursprungligen av kladda:

Precis som kenjon skriver så behöver du inte ha ett domän, du kan bara skriva in servens externa IP (www.whatsmyip.org) i raden Server: på VPN-konfigurationen på maskinen du vill ansluta med.

Taget!
Men som jag sa innan har jag och kan jag komma åt min server och dess applikationer men... Jag kan inte ansluta till internet via VPN utan verkar endast kunna ansluta till "Mac OS server" specifika applikationer. Där är dilemmat och det jag önskar hjälp med.
Resten har jag koll på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 15:43
Ursprungligen av mikhar:

Taget!
Men som jag sa innan har jag och kan jag komma åt min server och dess applikationer men... Jag kan inte ansluta till internet via VPN utan verkar endast kunna ansluta till "Mac OS server" specifika applikationer. Där är dilemmat och det jag önskar hjälp med.
Resten har jag koll på.

Testa detta.

På din server:
Server - VPN - DNS Settings - Lägg till din servers egna interna IP

På maskinen du ska ansluta med:
Inställningar - Nätverk - din VPN - Avancerat - DNS
Lägg till din servers lokala IP (samma som i förra steget) samt 8.8.8.8

Hjälper detta?

OBS! Glöm inte att i inställningarna för VPN på den som ska ansluta, bocka för "Skicka all trafik"

Ursprungligen av kladda:

Testa detta.

På din server:
Server - VPN - DNS Settings - Lägg till din servers egna interna IP

På maskinen du ska ansluta med:
Inställningar - Nätverk - din VPN - Avancerat - DNS
Lägg till din servers lokala IP (samma som i förra steget) samt 8.8.8.8

Hjälper detta?

OBS! Glöm inte att i inställningarna för VPN på den som ska ansluta, bocka för "Skicka all trafik"

Varför just 8.8.8.8?
Är inte det google universala ip adress?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 18:16
Ursprungligen av mikhar:

Varför just 8.8.8.8?
Är inte det google universala ip adress?

Jo precis. Testa att ha den som andra DNS så får vi se om de funkar

Ursprungligen av kladda:

Jo precis. Testa att ha den som andra DNS så får vi se om de funkar

Får testa detta... Är inte hemma just nu utan är utomlands så det får bli om ett par dagar när jag är hemma igen.

Tack för alla fina, bra svar.

Det är ingen som har någon teori om det kan bero på just mac os egna server?
Om ni vet vilket program jag pratar om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-01 08:19

Om VPN ansluter så bör du kunna köra VNC mot den också (om det är inställt såklart).. på så sätt kan du ju fjärrstyra din server och det rekommenderas

Ursprungligen av kladda:

OBS! Glöm inte att i inställningarna för VPN på den som ska ansluta, bocka för "Skicka all trafik"

Tror att det här är boven.
Jag tolkar det som att det är just surfet som envisas med att inte gå via VPN kopplet och om jag inte missminner mig så brukar VPN klienter välja att skicka "vanlig surf" direkt från datorn ut på internet och inte via VPN tunneln om man inte explicit säger det.

Hittade det här på Apples supportsidor:
https://support.apple.com/kb/PH14139?locale=e...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-01 19:07
Ursprungligen av northswede:

Tror att det här är boven.
Jag tolkar det som att det är just surfet som envisas med att inte gå via VPN kopplet och om jag inte missminner mig så brukar VPN klienter välja att skicka "vanlig surf" direkt från datorn ut på internet och inte via VPN tunneln om man inte explicit säger det.

Hittade det här på Apples supportsidor:
https://support.apple.com/kb/PH14139?locale=e...

Nja både och. På kontoret väljer jag att inte skicka all trafik när jag ansluter till serven hemma via VPN, för då fungerar inte skrivaren på kontoret (har sorterat tjänstordningen på anslutningar så VPN ligger under kontorets Ethernet..då löste det sig)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-03 23:10

Hur har det gått för dig?

Ursprungligen av kladda:

Hur har det gått för dig?

Tjena

Jag har varit bortrest och kom hem idag.
Ska testa under helgen alternativt veckan när jag har mer tid över.
Jag tror dock inte det kommer att fungera då jag misstänker att "mac server" inte har den öppenheten för att kunna surfa på public internet via servern

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 15:32
Ursprungligen av mikhar:

Tjena

Jag har varit bortrest och kom hem idag.
Ska testa under helgen alternativt veckan när jag har mer tid över.
Jag tror dock inte det kommer att fungera då jag misstänker att "mac server" inte har den öppenheten för att kunna surfa på public internet via servern

Jo det har den för det gör jag

Senast redigerat 2016-11-07 10:12
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-07 09:26

Jag också, kör servern på en Macmini.

Ursprungligen av kladda:

Jo det har den för det gör jag

Tjena... Fick igång allt genom att genomföra en extra koll på mina ip adresser och upptäckte att jag hade genomfört "routing" felaktigt. Så den sökte efter fel ip adress... Därför fastnade det i kombo med att jag installerade om mitt nätverkskort

1
Bevaka tråden