Macmotsv. till IRQ-problem på PC!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen blivit smärtsamt medveten om problemen som IRQ-konflikter (Interupt Requests) kan orsaka på PC-sidan. Jag är inte så insatt i skillnaderna hårdvarumässigt mellan Mac och PC, men jag har aldrig hört talas om liknande probem på Macen. Kan någon initierad reda ut PC-begreppet IRQ och förklara hur motsvarigheten ser ut på Mac?

Tack på förhand!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2003-10-20 23:14

Motsvarigheten på macsidan heter också IRQ, och är detsamma som på PCn. Dock så följer macsidan standarden för IRQ och har 255 IRQer mot pcsidans 15 (rätta mig om jag har fel). Mao så får du inga krockar på macsidan men som rätt så snabbt uppstår på pcsidan eftersom det mesta kräver en egen irq. Tex. nätverk, ljudkort, båda idekanalerna, mus, tgb osv.

Vad är då anledningen till att PC-tillverkarna inte löst problemet tidigare? Det är ju ett rätt epa problem man stöter på som leder till huvudvärk både en och två gånger. 15 enheter är ju dessutom inte så mycket och även om man kan använda fulhack för att skaffa virtuella IRQ:er så verkar det inte fungera särskilt bra...

/JO

• Medlem
  • 2003-10-20 23:51

Det där ska inte vara något problem längre. DMA och IRQ ska kunna delas och fungera. Ärligt talat så var det länge sedan jag stötte på något sådant problem. Är det gamla grejer?

Förvisso är burken jag sitter på ett par år. Men jag diskuterade problemet med en PC-användare som just uppdaterat sin burk och som hade samma typ av problem med sin sprillans PC. Han lyckades förutspå mitt problem långt innan sysadminen hade fått fart på burken. Ruggigt!

/Jont Olof

• Medlem
  • 2003-10-21 00:04

Skumt. Som sagt SKA det vara löst. Tidigare kunde man verkligen slita sitt hår, när ett och samma ljudkort kunde hamna i konflikt med sig själv. Allvarligt. Jag har haft så mycket problem att man kunde skriva en väldigt lång och tråkig bok. Tyvärr finns det aldrig patentlösningar, utan det måste lösas med trial and error.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Skumt. Som sagt SKA det vara löst. Tidigare kunde man verkligen slita sitt hår, när ett och samma ljudkort kunde hamna i konflikt med sig själv. Allvarligt. Jag har haft så mycket problem att man kunde skriva en väldigt lång och tråkig bok. Tyvärr finns det aldrig patentlösningar, utan det måste lösas med trial and error.

Men jag menar, om Macen har 255 IRQ:er, varför gör inte PC-tillverkarna på samma sätt? Det här med virtuella IRQ:er verkar lite skakigt, om jag får utrycka mig så...

• Medlem
  • 2003-10-21 00:19

Jag vet inte hur hårdvarutillverkarna tacklar problemet, men jag tror att det främst är ett Microsoft-relaterat problem. Med risk för att ha fel, så tror jag inte att UNIX-sidan har haft samma bekymmer.

Dåligt skrivna drivrutiner, och saknade verktyg för att ställa in hårdvaran, är det största problemet. Att viss hårdvara ibland kräver att befinna sig på en specifik IRQ, är ett problem som kan tillskrivas hårdvarutillverkarna.

1
Bevaka tråden