Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 10:38
Ursprungligen av PaO:

Bra sammanfattning
Eller är de flesta så rörliga idag med freeseating och jobb utanför kontoren att man ändå sitter med bara en bärbar.
Din reflektion?

Vi är många på min arbetsplats som har externa skärmar till MBP. Externt tangentbord- inte lika vanliga som möss/trackpad osv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-02 11:01

Rätt trevliga hubbar/dockor, och fler kommer säkert. En kontakt in i datorn och man får ström, nätverk, gammel-USB och HDMI.

  • Medlem
  • 2016-11-02 12:23
Ursprungligen av PaO:

Satt på flyget och pratade med en kille som jobbade rikstäckande med utbildning. De går från Apple till Chromebook överlag de kunde inte motivera priset längre och med hela Google Play tillgängligt är program inget problem längre

Japp, det sker en stor övergång på många skolor, men Apples datorer kommer trots priset också vara kvar på många skolor. Flera gymnasieskolor som har bland annat teknikprogrammet och som lär sig om teknisk utveckling kommer att ha kvar plattformen. Dels för att många föredrar macOS och för att det är en bra dator, och samtidigt använder många medieprogram Final Cut Pro X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 14:11
Ursprungligen av reboot81:

Rätt trevliga hubbar/dockor, och fler kommer säkert. En kontakt in i datorn och man får ström, nätverk, gammel-USB och HDMI.

Har en Elgato TB2 docka på kontoret.. verkligen älskar den!
Tycker det är sjukt nice att slippa massa kablar på skrivbordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 14:17
Ursprungligen av reboot81:

Inköpsansvariga har läst att IBM anser att Mac är billigare i längden.

Inte så lite heller. En PC är 3X så dyr för IBM som en Mac på en 4 års period.
Kräver 2X så många supportsamtal. Varav dessa samtal sedan leder i 27% av fallen till ett besök på en PC. Bara 5% av Mac-frågorna kräver ett besök.

73% av alla IBM-anställda vill ha en Mac som sin nästa dator.

Dom rullar ut 1300 nya Mac varje vecka och herre vad snyggt dom gjort det!
Deras distributionsverktyg gör att alla användare kan vara Admin på maskinen och dom kör inget AD för Mac-datorerna.

Såg när deras ansvarige berättade om detta nyligen och det måste varit den bästa statistiken Apple fått på länge

Se hela IBM<3Apple snacket här:
https://youtu.be/NLgvIarqdDM?t=248

  • Medlem
  • 2016-11-02 15:10

Så nu efter prishöjningen på mac blir den kanske bara 2x då dyr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-02 16:38

Väldigt intressant hur så många här inne kan klaga och dessutom jämföra med tidigare inköp dom gjort som var mycket billigare.
Såg en som kommenterade den största anledningen till att datorerna har den prislappen dom har, dollarpriset.

Jag köpte min MBPr 15" 2012 för 19.200 +moms har jag för mig. Dollarn stod då i 6.7kr alltså kostade den ca 2.900 USD (utan moms).
Beställde samma kväll som släppet en ny 15" snik för 21.600 +moms. Hade dollar varit den samma så då och inte 9kr som nu så hade priset varit helt annorlunda. 2.399 udd X 6.7 = 16.073SEK.

Min 2012 kostade ca 2.900 USD i USA och min nya kostar 2.399 USD i USA. Dom har alltså blivit billigare. Men tackvare vår svaga krona har dom blivit dyrare och det är inte Apples fel...

Ursprungligen av "Zebbe":

Väldigt intressant hur så många här inne kan klaga och dessutom jämföra med tidigare inköp dom gjort som var mycket billigare.

Fast det är ju inte det som de flesta opponerar sig mot. Man tycker att det är onödigt mycket pengar för teknik som inte är särskilt modern. Det ska vara så jäkla mycket tunnare och lättare, vilket egentligen ingen har bett om. Tunnare och lättare betyder mindre kräm och högre värmeutveckling samt att du som slutanvändare inte kan byta något själv. Det är dåligt. I synnerhet på en produkt som har ordet "Pro" i sig.

Kör istället med t ex 2011 års chassin, tryck in dagens fetaste grafikkort och moderkort, plats för tre stycken hårddiskar och utbytbara minnen. 4 USB-C/TB3, 2 USB, SD och kanske Ethernet. DÄR har du en PRO-maskin!

Ingen hade klagat på att pröjsa 48k för en maxad sån modell.

Vill ha? Givetvis!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-02 17:13
Ursprungligen av "Zebbe":

Väldigt intressant hur så många här inne kan klaga och dessutom jämföra med tidigare inköp dom gjort som var mycket billigare.
Såg en som kommenterade den största anledningen till att datorerna har den prislappen dom har, dollarpriset.

Jag köpte min MBPr 15" 2012 för 19.200 +moms har jag för mig. Dollarn stod då i 6.7kr alltså kostade den ca 2.900 USD (utan moms).
Beställde samma kväll som släppet en ny 15" snik för 21.600 +moms. Hade dollar varit den samma så då och inte 9kr som nu så hade priset varit helt annorlunda. 2.399 udd X 6.7 = 16.073SEK.

Min 2012 kostade ca 2.900 USD i USA och min nya kostar 2.399 USD i USA. Dom har alltså blivit billigare. Men tackvare vår svaga krona har dom blivit dyrare och det är inte Apples fel...

Fast den som kostade 2900USD måste haft massa tillval.

Ursprungligen av carlsson:

Fast det är ju inte det som de flesta opponerar sig mot. Man tycker att det är onödigt mycket pengar för teknik som inte är särskilt modern. Det ska vara så jäkla mycket tunnare och lättare, vilket egentligen ingen har bett om. Tunnare och lättare betyder mindre kräm och högre värmeutveckling samt att du som slutanvändare inte kan byta något själv. Det är dåligt. I synnerhet på en produkt som har ordet "Pro" i sig.

Kör istället med t ex 2011 års chassin, tryck in dagens fetaste grafikkort och moderkort, plats för tre stycken hårddiskar och utbytbara minnen. 4 USB-C/TB3, 2 USB, SD och kanske Ethernet. DÄR har du en PRO-maskin!

Ingen hade klagat på att pröjsa 48k för en maxad sån modell.

Att det finns personer här som inte har efterlyst tunnare och lättare betyder inte att ingen har bett om tunnare och lättare datorer.

Jag kan hålla med om att den 2011 modellen som du beskriver som "PRO-maskin" är det... En maskin för PRO=Pensionärernas Riksorganisation

Edit: Phil Schiller (apropå att ingen har bett om tunnare och lättare datorer).

And we are proud to tell you that so far our online store has had more orders for the new MacBook Pro than any other pro notebook before. So there certainly are a lot of people as excited as we are about it.

Senast redigerat 2016-11-02 18:56

Jättebra. Jag uttrycker bara vad jag och många med mig känner.

Tog mig friheten att ge Phil lite kontext här.

Ursprungligen av Phil Schiller:

By making sure we didn't update the MacBook Pro for 527 days—longest wait ever , we have queued up a record number of buyers…

…and we are proud to tell you that so far our online store has had more orders for the new MacBook Pro than any other pro notebook before. So there certainly are a lot of people as excited as we are about it.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-03 09:07
Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: Phil Schiller (apropå att ingen har bett om tunnare och lättare datorer).

And we are proud to tell you that so far our online store has had more orders for the new MacBook Pro than any other pro notebook before. So there certainly are a lot of people as excited as we are about it.

Samtidigt är det inte hela sanningen. Det finns ju många användare som sitter med gamla maskiner, som har väntat in denna refreshen, och som nu känner att de inte kan vänta på ännu en refresh utan MÅSTE köpa en nu. Det syns inte i dessa siffror.

Ursprungligen av BlackSmp:

Att det finns personer här som inte har efterlyst tunnare och lättare betyder inte att ingen har bett om tunnare och lättare datorer.

Exakt. Och för dem så finns MacBook/Air-modellerna att köpa.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-11-03 09:12
Ursprungligen av carlsson:

Exakt. Och för dem så finns MacBook/Air-modellerna att köpa.

Men dom är ju också gamla, tråkiga och långsamma. Speciellt Macbook är verkligen skitslö och har en enda USB-C. Jag har väntat i ett år nu på att det ska komma en ny Macbook Air, men det vet jag nu att det kommer ingen. Jag kan ju inte lägga pengarna på att köpa en ny dyr maskin med gammal teknik, så jag får fortsätta bära min arbets-MBP från 2011 fram och tillbaka mellan jobb/hem var dag.

Ursprungligen av Mija:

Men dom är ju också gamla, tråkiga och långsamma. Speciellt Macbook är verkligen skitslö och har en enda USB-C. Jag har väntat i två år nu på att det ska komma en ny Macbook AIR, men det vet jag nu att det kommer ingen, så jag får fortsätta bära min arbets-MBP från 2011 fram och tillbaka mellan jobb/hem var dag.

Svaret var främst till BlackSmp, men vad jag menar är följande:

- Vill du ha idiot-tunn och -lätt dator; Köp en MacBook/Air.
- Vill du ha en Pro-maskin är tunnhet och lätthet inte viktiga aspekter. Då kan man bygga en riktigt fet pjäs, och visst den väger lite mer men det gör ingenting.

Att Apple inte uppdaterar sina MacBooks/Air är också ett problem, men det är nog en annan tråd...

Ursprungligen av carlsson:

En sak till: SD-kortläsaren KAN jag leva utan, jag fotar inte så mycket med min systemkamera att det kommer bli ett stort problem.

Men alla professionella fotografer som är ute och fotar? Ska de nu behöva en dongel (till)? FINNS det ens en USB-C (eller TB eller vad det nu är) SD-läsare??

Jag tänker så här: Det heter MacBook Pro. Den riktar sig, traditionellt åtminstone, till Proffs. Proffs som t ex fotar. Eller Diskjockeys som spelar musik med hjäp av USB-midis osv.

Vi hade en liknande situation när Apple lämnade Firewire, men det känns betydligt värre denna gången. Det finns otroligt många flera USB-tillbehör, eller SD-kameror, än vad det någonsin har funnits FireWire-dito.

Jag undrar hur mötet såg ut när de tog de här besluten? Eller efterforskningsrapporterna som understödjer de här besluten.

Jaja, det blir nog bra. Nu måste jag jobba.

Jag beställde iaf en sån här tillsammans med min MBPr bla: http://www.apple.com/se/shop/product/HKR62ZM/...

Ursprungligen av CekariYH:

Jag beställde iaf en sån här tillsammans med min MBPr bla: http://www.apple.com/se/shop/product/HKR62ZM/...

Hård eller mjuk plast? Verkar lite lurigt att ha en hård "hävstång" rätt in i porten...

Ursprungligen av johan_tanying:

Hård eller mjuk plast? Verkar lite lurigt att ha en hård "hävstång" rätt in i porten...

Vet ej, har precis beställt en ny MBP3 15" och lite sladdar och denna. Hoppas den är lite mjuk så man inte knäcker den. Återkommer när jag vet mer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-10 17:26
Ursprungligen av CekariYH:

Vet ej, har precis beställt en ny MBP3 15" och lite sladdar och denna. Hoppas den är lite mjuk så man inte knäcker den. Återkommer när jag vet mer

Vilken kofiguration valde du och vilka adaptrar? Tot kostnad?

Nyfiken

Ursprungligen av Hey!:

Vilken kofiguration valde du och vilka adaptrar? Tot kostnad?

Nyfiken

Det här:

Motiv för val av konfig.:

1. Snabbare processor med 0,2GHz inte värt 2200:-
2. Större SSD för dyrt och jag använder iaf stationära DASar eller bärbara USB3 eller Thunderbolt HDDn på fältet för all lagring etc.
3. Jobbar ju med Bilder mestadels så valde ett bättre grafikkort.
4. Hade gärna tagit mer RAM, men 16GB är ju max.

Vet inte än riktigt om jag behöver fler adaptrar, troligen bara några fler TB3 till USB men det får framtiden utvisa, möjligen köper jag nån sorts docka senare med flera vanliga portar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-10 18:57
Ursprungligen av CekariYH:

Det här:
Motiv för val av konfig.:

1. Snabbare processor med 0,2GHz inte värt 2200:-
2. Större SSD för dyrt och jag använder iaf stationära DASar eller bärbara USB3 eller Thunderbolt HDDn på fältet för all lagring etc.
3. Jobbar ju med Bilder mestadels så valde ett bättre grafikkort.
4. Hade gärna tagit mer RAM, men 16GB är ju max.

Vet inte än riktigt om jag behöver fler adaptrar, troligen bara några fler TB3 till USB men det får framtiden utvisa, möjligen köper jag nån sorts docka senare med flera vanliga portar.

Tack o Trevligt!

Jag har kikat på samma maskin men topp-proppen. Jag jobbar med Adobe samt CAD och KeyShot som är en realtidsrenderare som använder så mycket kraft den får. Det blir bättre bild och snabbare uppdaterat med snabbare processor när man jobbar. Sedan går det så klart fortare att rendera slutbilden också så jag tror att det är värt det trots att det svider ont.
16 gig ram hade man som du säger velat utöka. Man vill att datorn ska kunna hänga med länge. Nu sitter jag på maxad 2010 och det tycker jag är helt ok att kunna fortfarande använda den.

Jag tänker dock vänta till det finns en docka för mini displayport. Då har man ju övriga portar som fattas.
http://www.lifestylestore.se/satechi/satechi-...

Jag var länge inne på att maxa senaste retina versionen men det verkar svårt att få tag på det stora grafikkortet. Hur tänkte du?

Ursprungligen av Hey!:

Tack o Trevligt!

Jag har kikat på samma maskin men topp-proppen. Jag jobbar med Adobe samt CAD och KeyShot som är en realtidsrenderare som använder så mycket kraft den får. Det blir bättre bild och snabbare uppdaterat med snabbare processor när man jobbar. Sedan går det så klart fortare att rendera slutbilden också så jag tror att det är värt det trots att det svider ont.
16 gig ram hade man som du säger velat utöka. Man vill att datorn ska kunna hänga med länge. Nu sitter jag på maxad 2010 och det tycker jag är helt ok att kunna fortfarande använda den.

Jag tänker dock vänta till det finns en docka för mini displayport. Då har man ju övriga portar som fattas.
http://www.lifestylestore.se/satechi/satechi-...

Jag var länge inne på att maxa senaste retina versionen men det verkar svårt att få tag på det stora grafikkortet. Hur tänkte du?

Funderar på denna: https://macpatric.se/products/owc-thunderbolt... har ju mini displayport men tyvärr behöver man ändå lösa sladdar för TB1/2 då ingen jag tittat på har detta.

Kör inte mycket CAD men Photoshop går varmt och en och annan liten halvtaskig film med FC X...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-10 20:05
Ursprungligen av CekariYH:

Funderar på denna: https://macpatric.se/products/owc-thunderbolt... har ju mini displayport men tyvärr behöver man ändå lösa sladdar för TB1/2 då ingen jag tittat på har detta.

Kör inte mycket CAD men Photoshop går varmt och en och annan liten halvtaskig film med FC X...

Den ser mycket kapabel ut.

Men det känns horribelt att lägga nästan lika mycket på en "dongle" som för 1 TB ssd :=
Jag hoppas att kunna klara mej på 600-isch. Phu...

Vem vill ha? Jag vill ha. Jag förstår om folk blir provocerade men för min användningsprofil är de perfekta. Jag reser mycket så tunn och lätt är perfekt för mig. Nu skall jag bara bestämma mig för en 13" el 15". 15"-aren skall komma till emporia förhoppningsvis nästa vecka som skyltex.

visst är det jobbigt när de enbart har usb-c. helst med tanke på att mina nya iphone-hörlurar inte går att använda på min mac eller att jag inte kan ladda(etc) min iphone (7+) i min mac utan adapter.

Ursprungligen av Hey!:

Den ser mycket kapabel ut.

Men det känns horribelt att lägga nästan lika mycket på en "dongle" som för 1 TB ssd :=
Jag hoppas att kunna klara mej på 600-isch. Phu...

Ursprungligen av el gringo:

Jo, den är dyr men min erfarenhet att köper man sånt för billigt får man bara problem av div natur...

Vem vill ha? Jag vill ha. Jag förstår om folk blir provocerade men för min användningsprofil är de perfekta. Jag reser mycket så tunn och lätt är perfekt för mig. Nu skall jag bara bestämma mig för en 13" el 15". 15"-aren skall komma till emporia förhoppningsvis nästa vecka som skyltex.

visst är det jobbigt när de enbart har usb-c. helst med tanke på att mina nya iphone-hörlurar inte går att använda på min mac eller att jag inte kan ladda(etc) min iphone (7+) i min mac utan adapter.

Eh, den 15" jag beställt har hörlursuttag, dock ingen toslink.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-11 08:31

Nya MBP, med en pci-SSD läshastighet kring 3000 MB/s och skrivhastighet på 1300 MA/s gör det inte att behovet mycket RAM-minne minskar rejält.
Vad är läs- och skrivhastigheten för RAM-minnen?

Att man byter till bara USB-c/Thunderbolt 3 porta gör inget, det var samma visa med första iMac:en när man skrota seriella och alla andra porta för endast USB.

SD kortläsaren den kommer jag sakna, den dagen jag byter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-11 09:16
Ursprungligen av CekariYH:

Eh, den 15" jag beställt har hörlursuttag, dock ingen toslink.

Det hjälper inte när nya iPhone-lurarna bara har lightningkontakt...

Ursprungligen av Vassius:

Det hjälper inte när nya iPhone-lurarna bara har lightningkontakt...

Haha, detta kontakt-elände bara ökar för varje ny pryl...

Bevaka tråden