Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ersätter Macbook Air – med Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under kvällens event har Apple presenterat en ersättare till storsäljaren Macbook Air med en bildskärm på 13 tum, nämligen en enklare version av Macbook Pro 13 tum.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-10-27 20:44

Macbook AIr 13 tum finns dock kvar på Apples hemsida i två modeller (1,6Ghz i5 128GB och 1,6GHz i5 256GB). Inte lika många val som innan, men maxar man 256GB-modellen kan man få 2,2GHz i7 512GB för 17295kr. Ganska vettigt pris enligt mig, speciellt med tanke på att min Air i7 från 2014 (som fortfarande är min dagliga drivare) kostade betydligt mycket mer för knappt 2 år sedan.

I alla fall en positiv nyhet efter dagens keynote, Air med dess horribla display har varit en skam för Apple under flera år nu.

Jag blev inte så köpsugen längre.
Ska nog lägga ett bud på en bättre begagnad MacBook 12 på Tradera i väntan på en spacegrey iMac

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-10-28 06:16

@amandareventlid Såg att du uppdaterat artikeln. Egentligen är det ju bara en modell av AIr som är kvar (13-tummaren) men med två grundkonfigurationer. Innan eventet fanns både 11-tummaren och 13-tummaren. Bara ett förtydligande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 08:15

Synd att inte instegsmodellen har TouchID om jag förstått det rätt. Hade väl inte varit så svårt att trycka in en sån i den fysiska startknappen? Annars hade jag nog köpt en sån. Nu tänker jag vänta lite, tycker toppmodellerna är lite dyra

Ursprungligen av JohannesKBA:

@amandareventlid Såg att du uppdaterat artikeln. Egentligen är det ju bara en modell av AIr som är kvar (13-tummaren) men med två grundkonfigurationer. Innan eventet fanns både 11-tummaren och 13-tummaren. Bara ett förtydligande

Precis, det är samma "två" modeller av 13-tummaren som finns kvar, till samma pris som tidigare rentav. 11-tummaren är ajöken. Har förtydligat detta i artikeln.

Är thunderbolt bakåtkompatibelt med USB 2 och/eller Firewire?

Ursprungligen av Redaktionen:

Under kvällens event har Apple presenterat en ersättare till storsäljaren Macbook Air med en bildskärm på 13 tum, nämligen en enklare version av Macbook Pro 13 tum.

Läs hela artikeln här

Lite bekymrad över att alla portar byts hela tiden eftersom jag köpt lite tillbehör som jag brukar använda. Det är midikeyboards och diverse olika ljudkort.

Finns det adaptrar från thunderbolt till Firewire 400 och/eller firewire 800?
Finns det adaptrar från thunderbolt till usb 2.0, den klassiska typen av usb?

Ursprungligen av spinoria:

...Finns det adaptrar från thunderbolt till Firewire 400 och/eller firewire 800?
Finns det adaptrar från thunderbolt till usb 2.0, den klassiska typen av usb?

Ja och ja. Åtminstone om vi pratar Thunderbolt 2. Men kanske inte så mycket Thunderbolt 3 - ännu.

Men det finns redan en tråd om detta, så fortsätt gärna där i stället:
http://www.99mac.se/forum/p/2293810

Senast redigerat 2016-10-28 13:51
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-10-28 15:23
Ursprungligen av jakobnilsson:

Precis, det är samma "två" modeller av 13-tummaren som finns kvar, till samma pris som tidigare rentav. 11-tummaren är ajöken. Har förtydligat detta i artikeln.

Sedär ja! Men den är ändå billigare än när jag köpte den

Det finns nog en risk att den försvinner helt inom en kort framtid, när komponenter börjar ta slut. Lite synd. Bortsett från upplösningen är i7-modellen med 512GB riktigt bra!

1
Bevaka tråden