Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsungs vinst rasar 30 procent

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemen och återkallandet av telefonen Note 7 gör att Samsungs vinst minskar med 30 procent för kvartalet.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • 2016-10-27 16:26

Rätt åt dom.

Stämmer verkligen siffrorna? 79 miljarder i vinst för mobilavdelningen låter mycket?

Vinstminskning...är ju ingen fara.

Parafaras: Hen vann INTE 1 miljard på SupeMegaLotto, utan 30% mindre...bara 700 miljoner! Vilken besvikelse! Vad ska vinnaren göra nu? Hur ska hen klara detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 17:02
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Stämmer verkligen siffrorna? 79 miljarder i vinst för mobilavdelningen låter mycket?

Den förlust Samsung kommer ha gjort totalt på Not 7 kan inte mätas i en enskild kvartalsrapport.

Ursprungligen av IngoX:

Den förlust Samsung kommer ha gjort totalt på Not 7 kan inte mätas i en enskild kvartalsrapport.

Tänkte mest på att 79 miljarder är en ordentlig summa, var tvungen att kolla och enligt annan media så gjorde de 88 miljoner dollar i vinst.

  • Medlem
  • 2016-10-27 18:16
Ursprungligen av IngoX:

Den förlust Samsung kommer ha gjort totalt på Not 7 kan inte mätas i en enskild kvartalsrapport.

Går Samsung Mobile plus Q4 med så är det starkt jobbat. Att de skulle gå back på året kan vi nog räkna bort. Note 7 är ett viktigt flaggskepp men prognosen var ca 20 miljoner sålda är ändå en nischad produkt. Betydligt värre om kommande S8 skulle säga kabom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 18:41
Ursprungligen av ducedo:

Helt riktigt, siffrorna går inte ihop. Om jag förstått det rätt så hävdar 99mac att vinsten för Samsungs mobildivision är mer än dubbelt så stor som hela företagets omsättning.

I den länkade Samsung-pressreleasen står det att hela Samsung Electronics gjorde en vinst på "KRW 5.20 trillion" och mobildivisionen på "KRW 0.10 trillion". Jag antar att de använder korta skalan enligt amerikansk modell där "trillion" betyder biljon (=1000 miljarder) i vårt språkbruk. Då får jag det till att @Jakob Nilsson omvandlat rätt till SEK. Men det låter ju fantastiskt mycket. Kan Samsung själva ha blandat ihop begreppen när de översatt sin pressrelease till engelska?

Om man kör en Google på 0.10 Trillion Won to SEK får man 791 miljoner svenska kronor..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 21:57
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Om man kör en Google på 0.10 Trillion Won to SEK får man 791 miljoner svenska kronor..

Ha, ha, ja Jakob och jag har nog gjort liknande tankevurpor. Jag googlade 100 KRW to SEK och fick korrekta svaret 0,79 kr. Brukar oftast slå upp på 100 i den främmande valutan, helt medvetet i detta fall när det är en valuta med så stor skillnad. Men när jag sedan manuellt skulle hålla mig i tungan och göra rätt med tiopotenserna så låg bildminnet kvar och jag använde 0,79 som omräkningsfaktor istället för 0,0079. Bättre att låta datorn sköta allt tänkande än att tänka hälften själv

Ber @Jakob Nilsson korrigera artikeln.

Som många påpekat här ska det vara 79 miljoner kronor - ber om ursäkt för felaktig info! Har nu uppdaterat artikeln med korrekt information!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Som många påpekat här ska det vara 79 miljoner kronor - ber om ursäkt för felaktig info! Har nu uppdaterat artikeln med korrekt information!

Är det inte 791 miljoner? ?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är det inte 791 miljoner? ?

Haha, NU då?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Haha, NU då?

Hehe sorry! ???

Frågan är om de verkligen kommer återhämta sig fullt ut och bli lika stora som förut inom det mobila området? Tror det blir tufft både iPhone 7 samt Google Pixel mobilerna säljer bra.

De lär väl försöka komma igen med Samsung Galaxy 8. Men Nokia lär släppa sina första Android mobiler ungefär samtidigt som den:

http://nokiapoweruser.com/nokia-will-be-at-mw...

Vi får se hur det går.

  • Medlem
  • 2016-10-31 04:48
Ursprungligen av johnh3:

Frågan är om de verkligen kommer återhämta sig fullt ut och bli lika stora som förut inom det mobila området? Tror det blir tufft både iPhone 7 samt Google Pixel mobilerna säljer bra.

De lär väl försöka komma igen med Samsung Galaxy 8. Men Nokia lär släppa sina första Android mobiler ungefär samtidigt som den:

http://nokiapoweruser.com/nokia-will-be-at-mw...

Vi får se hur det går.

Håller med det är svårt att se hur det går för Samsung

Indikationer säger att Note användare är lojala och man väntar på Note 8 (förvånar mig lite då jag trodde de skulle skrota namnet) de flesta har bytt till S7 telefonerna då de fått bra deals. Dock är det ca 1 miljon som håller hårt i sin Note 7 och vill inte lämna tillbaka den. S8 måste fungera klanderfritt och den är bara 3 månader bort. Då det hände var det ju tur att det var Note och inte S7 telefonerna som drabbades. Då hade det varit svårt att återhämta sig

Även Apple skall tydligen ställa ut på MWC 2017
iPhone 2017 blir ju på ett sätt måttstock på vad Apple är kapabla till att ta fram nuförtiden.

Vi får se som du skriver ?

1
Bevaka tråden