Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppkopplade prylar användes i en massiv DDoS-attack

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I slutet att förra veckan drabbdaes ett flertal stora webbsajter av problem. Orsaken var en massiv överbelastningsattack med uppkopplade prylar som verktyg.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-25 17:59

Jag fattar inte hur de ska kunna använda kameror, babymonitorer etc. Dessa har ju ingen "hårddisk" eller liknande där ett program kan laddas in, och få den att utföra attacken. Dessa produkter ligger ju dessutom bakom en NAT, så hur skulle de komma åt dem?

Att de sitter bakom NAT betyder väl inte att de inte är åtkomliga utifrån? NAT är ingen brandvägg, det är bara en översättning mellan en intern och en extern IP-address (såsom jag fattar det hela).

Man behöver inte heller ha en hårddisk att ladda ner till, de ser väl till att få in den skadliga koden till RAM och köra direkt från RAM.

Att sedan ha enheter med hårdkodade lösenord i firmware låter inte direkt som en hit ur säkerhetssynpunkt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-25 18:31
Ursprungligen av kenjon:

Jag fattar inte hur de ska kunna använda kameror, babymonitorer etc. Dessa har ju ingen "hårddisk" eller liknande där ett program kan laddas in, och få den att utföra attacken. Dessa produkter ligger ju dessutom bakom en NAT, så hur skulle de komma åt dem?

Gissningsvis så flashar de om enheterna med ny FW, eller så lägger de till funktioner. Ofta sitter det en standarduppsättning med funktioner/mjukvara i en enhet, där tex babymonitorn använder en del men inte alla.
Är nog såpass lite kod som används i en attack att den kan hållas i arbetsminnet: "när vi säger till, så pingar du dessa IP med dessa parametrar".

1
Bevaka tråden