Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA till Synology NAS - råd önskas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Liten fråga till någon kunnig…

Jag har en Macbook Air Mid 2011 som ska bli lite mer stationär, den ska finnas inkopplad till externt skärm (så minidisplayporten är alltså upptagen).
Tanken är att redigera lite bilder och jag vill då ha så snabb och smidig access till vår Synology NAS som möjligt eftersom där lagras alla foto (de kommer dock redigeras lokalt på datorn).

Frågan är vilket som är snabbast, men tanke på USB 2.0 begräsningar?
1) Access över Wi-Fi till NAS
2) USB Ethernet adapter i datorn och nätverkskabel till NAS
3) USB Ethernet adapter i dator och nätverkskabel till router (Airport Exterme) och sen försöka hitta NAS via det hållet

När det gäller punkt 2 och 3 så vet jag inte om/hur det är möjligt utifrån min NAS (kan operativet hantera detta?)

Tacksam för tips!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-24 17:07
Ursprungligen av Sten Lingerts:

Hej,

Liten fråga till någon kunnig…

Jag har en Macbook Air Mid 2011 som ska bli lite mer stationär, den ska finnas inkopplad till externt skärm (så minidisplayporten är alltså upptagen).
Tanken är att redigera lite bilder och jag vill då ha så snabb och smidig access till vår Synology NAS som möjligt eftersom där lagras alla foto (de kommer dock redigeras lokalt på datorn).

Frågan är vilket som är snabbast, men tanke på USB 2.0 begräsningar?
1) Access över Wi-Fi till NAS
2) USB Ethernet adapter i datorn och nätverkskabel till NAS
3) USB Ethernet adapter i dator och nätverkskabel till router (Airport Exterme) och sen försöka hitta NAS via det hållet

När det gäller punkt 2 och 3 så vet jag inte om/hur det är möjligt utifrån min NAS (kan operativet hantera detta?)

Tacksam för tips!

För enheter som används fast är det alltid bäst att använda ethernet, minst risk för störningar och krockar i det trådlösa nätverket. Till attt börja med bör du ansluta NASen med kabel till Airport Extreme, för att undvika dubbel nätverkstrafik i wifi-nätet.

Du har rätt i att du inte kan nå Gigabit-hastighet i en USB2-ethernetadapter, som kanske din övriga nätverksutrustning klarar. USB 2 är begränsat till teoretiskt max 480 Mbps. Men 200 stabila Mbps bör du nå via en adapter av god kvalitet. Din Air mid 2011 har Wifi IEEE 802.11a/b/g som klarar teoretiskt max 54 Mbps.

Kör alltså trådat hela vägen när du kan, och med wifi från Air till AE när du inte kan vara stationär. Och hela tiden med tråd mellan NAS och AE. Kan inte tänka mig att det finns någon Synology NAS utan ethernet?

  • Medlem
  • 2016-10-24 17:58
Ursprungligen av IngoX:

Din Air mid 2011 har Wifi IEEE 802.11a/b/g som klarar teoretiskt max 54 Mbps.

.11g? Jag har haft en likadan en gång i tiden, och nu minns jag inte, men jag har för mig att den maskinen har 802.11n?

Edit. Jodå. 802.11n på den maskinen. http://www.everymac.com/systems/apple/macbook... Men kabel är ändå att föredra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-24 18:26
Ursprungligen av Dalle:

.11g? Jag har haft en likadan en gång i tiden, och nu minns jag inte, men jag har för mig att den maskinen har 802.11n?

Edit. Jodå. 802.11n på den maskinen. http://www.everymac.com/systems/apple/macbook... Men kabel är ändå att föredra.

Korrekt, jag såg fel.

Då står det alltså mellan USB 2 med teoretisk max på 480 Mbps och Wifi 802.11n med teoretisk max på 300 Mbps. Gissar att det är jämt skägg. Avgörande är kvaliten på USB-adaptern och kvaliten på wifinätet med avstånd, störningar från grannar osv.

Till TS: börja med att koppla in NASen till routern med tråd och är du nöjd med hastigheten sparar du in på inköpet av usb-adapter. Vill du testa hastigheten inom ditt eget nätverk lite noggrannare kan du använda en app som Wi-Fi Speed Test (20 kr). För ett tillförlitligt resultat av wifi-hastigheten från din MacBook Air bör du dock mäta mot en trådansluten Mac eller Apple TV 4. Du kan även mäta mot tex en iOS-enhet på ditt nätverk, men då vet man ju inte riktigt var flaskhalsen i den mätningen uppstår. (appen finns alltså i två olika versioner för macOS respektive iOS/tvOS)

1
Bevaka tråden