Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macbook pro modell A1226

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-10-18 18:57

Har hittat en annons om en dator, tillverkrningsnumret är A1226. Priset 1500
Låter ju bra alla andra 15 tummars kostar flera tusen. Någon som vet något om denna modell?
Jag har en tidigare med till nr A1138, som inte vill starta för att jag inte har original startskiva.och därför skulle jag vilja ersätta den.

Senast redigerat 2016-10-18 21:45
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-10-18 19:33

Jag hade en A1226 för tre datorer sedan, en Macbook Pro 15'' från 2007.
Inget att satsa på tycker jag.

Beteckningen A1226 säger ju bara vilken datorfamilj det är. För att kunna bedöma om det är ett bra köp så måste du berätta mer.

- Vilken processor? 2,2, 2,4 eller 2,6 GHz?
- Hur mycket internminne?
- Typ av hårddisk? Storlek på hårddisk?
- Batteriets skick?
- Medföljande skivor och tillbehör?

Vad ska den användas till?

Ett stort plus med den här är att den klarar ända upp till 10.11 El Capitan.

För din gamla A1138 klarar ju bara 10.5 Leopard.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-10-19 17:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Beteckningen A1226 säger ju bara vilken datorfamilj det är. För att kunna bedöma om det är ett bra köp så måste du berätta mer.

- Vilken processor? 2,2, 2,4 eller 2,6 GHz?
- Hur mycket internminne?
- Typ av hårddisk? Storlek på hårddisk?
- Batteriets skick?
- Medföljande skivor och tillbehör?

Vad ska den användas till?

Jag skall ha den till att skriva i MS Word och gärna redigera i Pagemaker. Här är lite fakta från annonsen:

Citat: Dator är uppgraderad till 4GB RAM (max) och 320GB hårddisk.
I samband med uppgradering bytades även kylpasta på CPU och grafikkort så den går svalare och tystare än standard.
Dual-bootar Windows 7 Ultimate.

Intel 2.2Ghz Core 2 Duo
4GB RAM
320GB hårddisk
nVidia GeForce 8600M GT 128MB.
Bakgrundsbelyst tangentbord
Slut citat.

Ursprungligen av torin:

Jag skall ha den till att skriva i MS Word och gärna redigera i Pagemaker...

Det funkar säkert bra med den datorn till de användningsområdena. Och priset är väl inte mycket att klaga på.

Men du får vara beredd på att batteriet kan vara dåligt, eller t.o.m helt slut. Det brukar det vara på så gamla datorer. Så den kommer nog att behöva vara ansluten till laddaren hela tiden.

Men vilket operativsystem hade du tänkt köra? Har du installationsskivor som funkar, eller medföljer det installationsskivor? Jag tänker bara att - om du inte får igång den gamla PowerBooken (A1138:an som du nämner här), hur ska du göra med den här om den behöver ominstalleras?

Sen förstår jag fortfarande inte resonemanget med olika datorer för olika sysslor, speciellt för någon som säger sig ha dålig ekonomi. Men det kan vi lämna därhän. Vill du köpa fler datorer, så gör det.

Ursprungligen av torin:

...A1138, som inte vill starta för att jag inte har original startskiva...

Det blir lite sidospår i tråden, men jag vill ändå svara på detta...

Man måste inte ha original-installationsskivan för att kunna få igång en dator som saknar operativsystem. Det går bra med en s.k. retail-skiva också, dvs en OS X-installationsskiva som man har köpt separat och som alltså inte har medföljt någon viss Mac-modell. Till A1138-datorn skulle det t.ex funka med en Tiger- eller Leopard-skiva.

Pagemaker kräver väl Rosetta (PPC-kod)? I så fall får du inte köra något nyare än 10.6 (Snow Leopard). Vilket iofs inte är helt fel då det är ett rappt och bra system även på klenare hårdvara. MEN: det är ändå inte säkert att gammal mjukvara fungerar trots Rosetta:

Ursprungligen av discussions.apple.com:

Unfortunately, Adobe PageMaker 7.0 and lower are not compatible under Rosetta in OS X 10.6 Snow Leopard.

https://discussions.apple.com/thread/5099379?...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-10-20 11:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det blir lite sidospår i tråden, men jag vill ändå svara på detta...

Man måste inte ha original-installationsskivan för att kunna få igång en dator som saknar operativsystem. Det går bra med en s.k. retail-skiva också, dvs en OS X-installationsskiva som man har köpt separat och som alltså inte har medföljt någon viss Mac-modell. Till A1138-datorn skulle det t.ex funka med en Tiger- eller Leopard-skiva.

Får jag igång den gamla datorn så sparar jag ju pengar. Jag har via Firewire installerat 10.4.11 i den, men den vill inte starta. Den kör igång och kommer till läget med att visa skrivbordet, där låser den sig. Har annonserat här efter en startskiva, men inga svar. Apple kan inte leverera någon skiva heller. Tacksam om någon som läser detta vill låna mig en skiva.

1
Bevaka tråden