Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 7 Plus - Coil whine från baksidan - Apple gör ingenting!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-10-13 10:39

Tjena. Jag skickade häromdagen in min 7 Plus via Telia för garantireparation. Den har ett s.k. coilwhine-liknande ljud från baksidan vilket hörs om man håller telefonen nära örat. Detta moderkortsljud påverkar videoinspelningen har jag märkt, där mikrofonen snappar upp bland annat det plus ett brusande ljud (white noise?).

Telias anlitade verkstad Mobylife skickar tillbaka telefonen utan byte eller ingrepp med instruktion från Apple att de vet om felet och tittar på det och inga enheter ska därför lagas eller bytas ut.

Jag kommer alltså få tillbaka min 11 000-kronorstelefon och behöva leva med detta problem till Apple får fingrarna ur och åtgärdar problemet. Jag gillar Apple och iPhone, men att få en sån här känga på kronjuvelerna?

Min gissning är att de/Apple räknar med att avhjälpa problemet med mjukvaruuppdatering inom kort.

Senast redigerat 2016-10-13 16:20
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-13 15:06

Reklammera. Mobilen är ju defekt.

Ursprungligen av reboot81:

Reklammera. Mobilen är ju defekt.

Ett så kallat coil-whine räknas sällan in i reklamationsrätten. Det har vi PC-spelare fått lära oss ganska snabbt. Det kan väl också vara därför Apple är rätt passiva just nu. Ska de åtgärda problemen och vara schysta, eller göra som många andra i branschen och helt enkelt låta konsumenterna leva med det? Jag tippar på att det blir det senare, om man inte lyckas justera det genom mjukvaruinställningar som minskar påverkan på hur grafikdelen eller processorn (svårt att veta var det är?) agerar vid användning.

  • Medlem
  • 2016-10-13 16:52
Ursprungligen av oldpeer:

Ett så kallat coil-whine räknas sällan in i reklamationsrätten.

Det är klart att det gör det när delar av telefonens funktion påverkas.

Är det samma som "hissgate"? Vid hög belastning hörs ett surrande ljud?
Isåfall är du inte den enda, och ifall jag vore du skulle jag behålla telefonen ett par månader (vad jag hört är det int så allvarligt) tills de långa köerna på 7 plus gått ner och sedan få min telefon replaced. Har hört att alla som råkat ut för problemet ska få sin utbytt gratis.

Apple ringde mig idag efter att ha varit i kontakt med dem helgen efter att jag fick min 7+. Killen sa att min iPhone kommer att bytas ut. UPS ska komma nästa vecka och hämta den och så snabbt de får den så kommer min ersättnings iphone

Om ljudet kommer in på inspelningar (video/ljud) så är det inget som Apple kommer att låta konsumenter "leva med". Det är för allvarligt...och har man satsat en triljon på att ta fram ett av planetens mest avancerade microkamerasystem - och skryter vilt med att iPhone är världens mest använda kamera/videokamera - så är detta inget dom tar lätt på.
Att det ska lösas med en mjukvarufix tror jag inte - inte detta problem. Dom har troligtvis identifierat kruxet och satt in trippel kvalitetskontroll på just den delen som orsakar kruxet och fasar bort det genom att nya lurar som lämnar fabrik inte har problemet. De som redan skickats .och uppvisar kruxet byts ut.
Så tror jag verkligheten ser ut just nu.

  • Medlem
  • 2016-10-13 21:13
Ursprungligen av oldpeer:

Ett så kallat coil-whine räknas sällan in i reklamationsrätten. Det har vi PC-spelare fått lära oss ganska snabbt. Det kan väl också vara därför Apple är rätt passiva just nu. Ska de åtgärda problemen och vara schysta, eller göra som många andra i branschen och helt enkelt låta konsumenterna leva med det? Jag tippar på att det blir det senare, om man inte lyckas justera det genom mjukvaruinställningar som minskar påverkan på hur grafikdelen eller processorn (svårt att veta var det är?) agerar vid användning.

Kanske det blir så, men jag hoppas och tror verkligen på att dem förstår det här och att dem byter ut berörda enheter om dem inte kan lösa det via mjukvaran. Ljudet hörs ju till och med på videorna för guds skull, det är inget dem borde strunta i.

  • Medlem
  • 2016-10-15 00:01
Ursprungligen av reboot81:

Reklammera. Mobilen är ju defekt.

Exakt min poäng men det tyckte inte direkt säljaren på Telia. Apple skiter fullkomligt i detta med då de enligt telefonisten på MobyLife fått till sig att inte byta ut någon enhet samt inte laga någon - och detta från Apple själva.

Är lagom rutten på både Telia, MobyLife och Apple just nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-15 01:18
Ursprungligen av Ascii:

Exakt min poäng men det tyckte inte direkt säljaren på Telia. Apple skiter fullkomligt i detta med då de enligt telefonisten på MobyLife fått till sig att inte byta ut någon enhet samt inte laga någon - och detta från Apple själva.

Är lagom rutten på både Telia, MobyLife och Apple just nu.

Det är fritt fram att reklamera. Begär bekräftelse på att den inkommit till företaget så att du dina papper i ordning inför anmälan till ARN.

Personligen tror jag alla drabbade mobiler kommer bytas ut, antingen genom ett publikt ersättningsprogram eller att Apple byter ut alla enheter som kommer in utan att ställa frågor.

Som sagt jag talade direkt med Apple istället för tele2 där jag beställde ifrån. Min telefon kommer att bytas ut och jag får en ny! Tycker det är konstigt hur fort jag får den nya medan många får vänta på sin beställning

Ursprungligen av Link85:

Som sagt jag talade direkt med Apple istället för tele2 där jag beställde ifrån. Min telefon kommer att bytas ut och jag får en ny! Tycker det är konstigt hur fort jag får den nya medan många får vänta på sin beställning

För att dom alltid har ett lager till just såna här situationer.

  • Medlem
  • 2016-10-15 16:54
Ursprungligen av Ascii:

Exakt min poäng men det tyckte inte direkt säljaren på Telia. Apple skiter fullkomligt i detta med då de enligt telefonisten på MobyLife fått till sig att inte byta ut någon enhet samt inte laga någon - och detta från Apple själva.

Är lagom rutten på både Telia, MobyLife och Apple just nu.

Förut så hade Telia serviceavtal med Apple direkt, dvs det var alltid apple som reparerade telefonerna. Då kunde man också gå direkt till Apples ställen och få service. Det var riktigt bra tyckte jag. Det var tom Telia själva som sa att det skulle gå mycket fortare för mig att åka direkt till Apples service-ställe än att lämna via dem.

Det kan ha ändrat sig men det var en av anledningarna till att jag tyckte att Telia var ett bra val jämfört med det andra operatörerna. Jag vill ju hellre att Apple fixar(aka byter ut) telefonen än någon tredjepartsfirma.

Ursprungligen av Lovan:

Förut så hade Telia serviceavtal med Apple direkt, dvs det var alltid apple som reparerade telefonerna. Då kunde man också gå direkt till Apples ställen och få service. Det var riktigt bra tyckte jag. Det var tom Telia själva som sa att det skulle gå mycket fortare för mig att åka direkt till Apples service-ställe än att lämna via dem.
Det kan ha ändrat sig men det var en av anledningarna till att jag tyckte att Telia var ett bra val jämfört med det andra operatörerna. Jag vill ju hellre att Apple fixar(aka byter ut) telefonen än någon tredjepartsfirma.

Det är väldigt få utanför Malmö, Helsingborg och Stockholm som har möjlighet att besöka Apple Store.

När det gäller reparation så har Apple börjat göra fler reparationer än att göra som förr och bara lämna en utbytesenhet. Så det går inte riktigt att skriva "aka byter ut" som en generell lösning från Apple Store.

Det går fortfarande att besöka en Apple Store vid garantiärenden. Apple hanterar de flesta även om det är sålt av en operatör. Det som möjligtvis kan ställa till det är om det är en operatörslåst enhet, men det är väl sällan som operatörer säljer operatörslåsta telefoner idag.

  • Medlem
  • 2016-10-16 17:05
Ursprungligen av oldpeer:

Det är väldigt få utanför Malmö, Helsingborg och Stockholm som har möjlighet att besöka Apple Store.

När det gäller reparation så har Apple börjat göra fler reparationer än att göra som förr och bara lämna en utbytesenhet. Så det går inte riktigt att skriva "aka byter ut" som en generell lösning från Apple Store.

Det går fortfarande att besöka en Apple Store vid garantiärenden. Apple hanterar de flesta även om det är sålt av en operatör. Det som möjligtvis kan ställa till det är om det är en operatörslåst enhet, men det är väl sällan som operatörer säljer operatörslåsta telefoner idag.

Självklart är det inte lika bra för de som inte bor i närheten av en de städerna. Det jag syftade på att det var en bra orsak för mig. Jag visste faktiskt inte att Apple ville göra garantiärenden på telefoner från andra operatörer, det var ny info för mig
Likaså att Apple börjar reparera mera istället för att byta ut. Jag har inga problem med det. Antar att det handlar om att de har en servicetid för att lämna ut en fungerande telefon och därför så reparerar de bara om de hinner

Bra info!

  • Medlem
  • 2016-12-10 00:16
Ursprungligen av Ascii:

Exakt min poäng men det tyckte inte direkt säljaren på Telia. Apple skiter fullkomligt i detta med då de enligt telefonisten på MobyLife fått till sig att inte byta ut någon enhet samt inte laga någon - och detta från Apple själva.

Är lagom rutten på både Telia, MobyLife och Apple just nu.

@Ascii, hur har det gått? Har det löst sig?

  • Medlem
  • 2016-12-17 23:46
Ursprungligen av WiFi:

@Ascii, hur har det gått? Har det löst sig?

Jag skickade in telefonen en andra gång och bad Telia skriva en så utförlig felbeskrivning de bara kunde. Jag anmärkte på lite fler fel denna gång bara för att.

Det slutade med att min blev utbytt och denna enhet har inget coilwhine.

1
Bevaka tråden