Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IPhoto istf Bilder

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hänger mig kvar vid iPhoto ett tag till eftersom jag rensar bilder och har scannat in ett stort antal gamla negativ. Det blir en himla röra eftersom de scannade bilderna får det datum de importerades och hamnar under år 1910, eller något liknande i Bilders årsvy på mobilen. Har provat ändra datum, men det hjälper inte.

Efter uppdatering till Sierra kraschar eller hänger sig iPhoto (och även andra program). Min MacBook är från april 2014.

Körde skrivverktyget igår och nu är det dessutom fel på Hårddisken som inte går att reparera, men det står hur det ska åtgärdas.

Något förslag på hur jag löser problemet med iPhoto? Känns som att Apple successivt vill tvinga sina anv att köra Bilder.

Ursprungligen av citygirl76:

Jag hänger mig kvar vid iPhoto ett tag till eftersom jag rensar bilder och har scannat in ett stort antal gamla negativ. Det blir en himla röra eftersom de scannade bilderna får det datum de importerades och hamnar under år 1910, eller något liknande i Bilders årsvy på mobilen. Har provat ändra datum, men det hjälper inte.

Efter uppdatering till Sierra kraschar eller hänger sig iPhoto (och även andra program). Min MacBook är från april 2014.

Körde skrivverktyget igår och nu är det dessutom fel på Hårddisken som inte går att reparera, men det står hur det ska åtgärdas.

Något förslag på hur jag löser problemet med iPhoto? Känns som att Apple successivt vill tvinga sina anv att köra Bilder.

Ett sätt att komma runt det med 1910 årsvy kan vara att göra ett nytt album med alla dina 1910 bilder i?
Kan kanske också vara något att prova ett EXIF data batch hanterings program eller ändra skapelse datum på en kopia av dina original 1910 filer? Finns kanske någon här som kan något unix kommando för detta?

Bilder är bra, snabbt och kraftfullt, men det är inte likt iphoto på någon punkt annat än att det hanterar dina bilder. Det kräver ett par timmar att lära sig och ja, man får använda inbyggda hjälpen och google också för lite tips och trix från andra som varit i samma situation. Men när man har det på plats så är Bilder ingen nergradering. Särskilt bra är möjligheten med plugins. Finns många gratis och ännu fler för en rimlig peng.

Omfamna Bilder så ger det tillbaka. iphoto är historia som slutat ge tillbaka.

Om det inte går att reparera hårddisken på det traditionella sättet med skivverktyg. Värt att prova för att räddas vad räddas kan, koppla in en extern disk som du startar upp från och kör skivverktyg. Eller ta ur hårddisken och köp en extern dock där du kan koppla in den gamla som extern disk och operera från en annan ny frisk installerad disk eller från en helt annan dator.

Det är aldrig kul med sådana här problem så oftast efter man löst ett sådant här problem, då skaffar man sig någon form av rutinmässig backup i förebyggande syfte. Jag har själv fortfarande kvar en 2TB disk med data som jag inte kommer åt 100% av längre, men vägrar slänga den i hopp att det kommer ny teknik en dag Men jag har också backup rutiner nuförtiden. (och jag köper aldrig mer iomega eller western digital diskar.)

Mitt nästa inköp i backup iver blir en Drobo.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-14 06:51
Ursprungligen av citygirl76:

Jag hänger mig kvar vid iPhoto ett tag till eftersom jag rensar bilder och har scannat in ett stort antal gamla negativ. Det blir en himla röra eftersom de scannade bilderna får det datum de importerades och hamnar under år 1910, eller något liknande i Bilders årsvy på mobilen. Har provat ändra datum, men det hjälper inte.

Efter uppdatering till Sierra kraschar eller hänger sig iPhoto (och även andra program). Min MacBook är från april 2014.

Körde skrivverktyget igår och nu är det dessutom fel på Hårddisken som inte går att reparera, men det står hur det ska åtgärdas.

Något förslag på hur jag löser problemet med iPhoto? Känns som att Apple successivt vill tvinga sina anv att köra Bilder.

Testa om det går att reparera ditt iPhoto-bibliotek. Dubbelklicka på biblioteket och hål genast ner alt+cmd och det här fönstret dyker upp.

Testa dig igenom de olika reparationsalternativen uppifrån och ner.

Personligen väntar jag på att ON1 RAW skall bli tillgängligt. Arbetsflödet i det programmet påminner mycket om Aperture. https://www.on1.com/products/photo-raw/

  • Medlem
  • 2016-10-14 11:26

Jag bytte till Bilder i och med Sierra och ångrar inte det. Alla Iphotohändelser ligger där snyggt och prydligt, vilket var en dealbreaker för mig. Bilder var skräp när det kom för två år sedan men är fullödigt nu. Men kan väl förbättras som allting annat.

Tack för tips!
Jag har dock redan reparerat biblioteket och skapat om det (sista alternativet i din bild). Igår när jag använde iPhoto kraschade det igen. Nu vet jag inte om jag vågar öppna det. IPhoto började dessutom strula innan jag uppdaterade till Sierra. Jag får nog övergå till Bilder ändå, vilket jag hade tänkt förr eller senare. Drar mig för att sätta mig in i hur det fungerar dock...

Bifogar bild på meddelandet jag får i Skivverktyget ang hårddisken. Har löst sådana problem innan, men nu vet jag inte vad jag ska göra. Kör backup via Time Capsule så jag har alla data säkrade i alla fall.

  • Medlem
  • 2016-10-14 16:03
Ursprungligen av citygirl76:

Tack för tips!
Jag har dock redan reparerat biblioteket och skapat om det (sista alternativet i din bild). Igår när jag använde iPhoto kraschade det igen. Nu vet jag inte om jag vågar öppna det. IPhoto började dessutom strula innan jag uppdaterade till Sierra. Jag får nog övergå till Bilder ändå, vilket jag hade tänkt förr eller senare. Drar mig för att sätta mig in i hur det fungerar dock...

Bifogar bild på meddelandet jag får i Skivverktyget ang hårddisken. Har löst sådana problem innan, men nu vet jag inte vad jag ska göra. Kör backup via Time Capsule så jag har alla data säkrade i alla fall.

Du ska starta din Mac i återställningsläge. Starta om och håll då nere kommando- och R-knappen. Via menyn Verktygsprogram kör du Skivverktyg. Ny backup ska du ha för risken finns att allt blir fel.
Bilder är inte så svårt att sätta sig in i, tycker jag. Det fattades massor när det var nytt, men nu innehåller det allt som man behöver som man är van vid i Iphoto. Man får lösa vissa saker lite annorlunda bara.
Lycka till!

Då kör jag från återställningsläge och hoppas det löser sig. Annars återkommer jag med fler frågor

Är det förresten någon som vet hur man raderar bilder från Albumet Selfies i Bilder på iPhonen/iPaden? Det finns bilder där som inte ens är på mig och som jag fått skickade från andra. Fotona ligger inte i Bildströmmen, men i mitt fotobibliotek.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-14 16:28
Ursprungligen av citygirl76:

Lite OT, men om du kör följande i terminalen

defaults write com.apple.screencapture type png

så blir dina skärmdumpar i png format och man slipper ladda ner en fil för att se det du visar.

Jag lade det faktisk som en png först, men då stod det att bilden var tom... Datorer Tack för tips i vilket fall!

  • Avstängd
  • 2016-10-14 17:07
Ursprungligen av citygirl76:

Då kör jag från återställningsläge och hoppas det löser sig. Annars återkommer jag med fler frågor

Är det förresten någon som vet hur man raderar bilder från Albumet Selfies i Bilder på iPhonen/iPaden? Det finns bilder där som inte ens är på mig och som jag fått skickade från andra. Fotona ligger inte i Bildströmmen, men i mitt fotobibliotek.

Tar du bort bilden från albumet selfies tas den bort från ditt bibliotek.
Albumet gör ingen skillnad om det är selfies på dig eller någon annan utan alla hamnar där.

Ursprungligen av citygirl76:

Jag hänger mig kvar vid iPhoto ett tag till eftersom jag rensar bilder och har scannat in ett stort antal gamla negativ. Det blir en himla röra eftersom de scannade bilderna får det datum de importerades och hamnar under år 1910, eller något liknande i Bilders årsvy på mobilen. Har provat ändra datum, men det hjälper inte.

En himla röra är inte kul.....

Har man många bilder (från kamera, mobil eller skannade) så är vare sig iPhoto eller Bilder det optimala för att hålla ordning och reda - speciellt inte för att snabbt och enkelt kunna hitta det man söker. Lightroom vinner verkligen i längden i det avseendet, även om det kostar en slant. Bara det att kunna lägga till keywords för bilderna är suveränt. Och mängden av redigeringsfunktioner....!

Den fristående versionen finns fortfarande kvar att köpa för en dryg tusenlapp och är värd varenda krona. Själv har jag drygt 30 000 bilder på min "normal-Mac" och det fungerar tillräckligt snabbt för mina behov att både editera bilderna och söka efter bilder efter motiv, filformat, använd kamera, slutartid mm mm.
Funderar man en stund på hur man skall organisera sina bilder så ligger dom kristallklara på datorn även för framtida behov.

Lightroom är dessutom ett program, som är lätt att komma igång med och nätet vimlar av bra instruktionsvideos - många gratis.

Bilder har dock blivit ett mycket bra program när det gäller själva redigeringen av bilderna. Jag har dock aldrig uppskattat Apples sätt att göra det enklare för användaren genom att göra det svårare....... att kunna följa sina bilder på filnivå i Finder....

Senast redigerat 2016-10-15 10:00

Kan man enkelt lägga in plats där fotot är taget och ändra datum. Geotagga går i iPhoto, men tar tid. Har provat ändra datum på de scannade bilderna från 80-talet, men de hamnar ändå under det datum de scannades in (2013) och i Bilder hamnar de under 1910 ( var kom det ifrån ???) i årsvyn.

Min plan var att sortera upp bilderna, geotagga och ge nyckelord innan jag började med Bilder. Det är ett digert arbetet 11000 bilder. Är Lightroom ändå ett bra mellansteg? Jag gillar att ha ordning och reda, det kanske märks

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-15 12:26
Ursprungligen av citygirl76:

Kan man enkelt lägga in plats där fotot är taget och ändra datum. Geotagga går i iPhoto, men tar tid. Har provat ändra datum på de scannade bilderna från 80-talet, men de hamnar ändå under det datum de scannades in (2013) och i Bilder hamnar de under 1910 ( var kom det ifrån ???) i årsvyn.

Vad har du ändrat datum med för program, eller hur har du ändrat datum rent generellt?

Det låter som att iPhoto och Bilder tittar på olika fält i EXIF med tanke på att samma inscannade bild sorteras olika. För du känner till att datum i Finder har inget med EXIF att göra?

Angående 1910: du är säker på att det inte står 1970? (vilket är startåret för UNIX-lika system till vilket MacOS hör)

Ursprungligen av fullkoll:

En himla röra är inte kul.....

....
Bilder har dock blivit ett mycket bra program när det gäller själva redigeringen av bilderna. Jag har dock aldrig uppskattat Apples sätt att göra det enklare för användaren genom att göra det svårare....... att kunna följa sina bilder på filnivå i Finder....

Har du hittat något sätt att få ut foton ur Bilder så att datumet (även i "Finder-miljö" och inte bara EXIF) hänger med???

Enligt uppgift från en på applesupporten har de utvecklat Bilder men också förenklat det och att det inte går att ta ut bilderna med "orginal"-datumet bilden så man även ser det i Finder-miljön (så som man kunde göra i gamla iPhoto)...
Är det så som han sagt så det lika bra att omgående sluta använda bilder, om man inte vill bli styrd att använda det för all framtid.

Not. Jag har även kopplat dotterns bilder som tas med iPhonen till bilder på iCloud, och det verkar vara samma där när vi försöker få ut bilderna därifrån med "orginaldatumet" i Finder-miljö.

Ursprungligen av macuserswe:

Har du hittat något sätt att få ut foton ur Bilder så att datumet (även i "Finder-miljö" och inte bara EXIF) hänger med???.[/i]

Vet inte riktigt vad du menar med "så att datumet följer med".......
Uppgiften om när bilden togs är ju en del av Exif och jag testade just att plocka ut några bilder som jag hade liggande kvar i Bilder från när jag testade de nya redigeringsfunktionerna i iOS10

"Exporterade oförändrade original för 1 bild" och fick ut den till Finder med samma info som fanns med i kameran när den importerades till Bilder: fotograferingsdatum, GPS-info osv.

Jag testade även med att importera en nytagen iP-bild, editera den och sedan exportera den både som original och med editeringarna bibehållna och båda gick alldeles utmärkt att se i Finder i den valda mappen som jag valde att exportera till.

Att exportera en bild som redigerats i Bilder kräver mer: filstorlek, bildkvalitet (= jpg-kompression), GPS-info mm måste anges före export).
Bästa kvalitet får man förstås ut ur Bilder genom att exportera den oförändrade bilden - att spara en jpg-bild en gång till (som man gör när man exporterar en redigerad bild) ger alltid en viss försämring av bildkvaliteten.

Så att plocka ut sina foton ur Bilder (oavsett varifrån dom ursprungligen kommer) bör gå friktionsfritt, även om det kräver viss handpåläggning för att exportera dom.

Vill man sedan göra det möjligt att organisera bilderna i t ex underkataloger baserat på år och månad och få tillgång till kraftfulla editeringsfunktioner, kunna lägga till keywords för snabb sökning av bilder mm, så rekommenderar jag som sagt Lightroom.

Det upplägg man väljer för att organisera sina bilder syns sen både i Finder och i Lightroom - mycket överskådligt!
Väljer man att bara använda LR, så kan man förstås importera sina bilder direkt dit och stoppa Bilder från att bli inblandad vid importen.

Senast redigerat 2016-10-15 14:59
Ursprungligen av citygirl76:

Kan man enkelt lägga in plats där fotot är taget och ändra datum. Geotagga går i iPhoto, men tar tid. Har provat ändra datum på de scannade bilderna från 80-talet, men de hamnar ändå under det datum de scannades in (2013) och i Bilder hamnar de under 1910 ( var kom det ifrån ???) i årsvyn.

Min plan var att sortera upp bilderna, geotagga och ge nyckelord innan jag började med Bilder. Det är ett digert arbetet 11000 bilder. Är Lightroom ändå ett bra mellansteg? Jag gillar att ha ordning och reda, det kanske märks

Jag är likadan - kolla på mitt alias.......

Din fråga om var bilderna slutligen hamnar, så kan jag säga att du med LR själv vid importen väljer hur du vill namnge bilderna. Där finns mycket kraftfulla funktioner (men ändå inte alltför svåra att hantera).

Själv har jag valt att ge bilderna ett filnamn som innehåller bl a info om när bilder togs (eller skannades in), vilken kamera jag använt (jag har en hög att välja bland) mm
Vid importen bestämmer jag också i vilken mapp de aktuella bilderna skall lagras på datorn. Du kan också i samband med importen ange lämpliga keywords för just det bilderna.

Om bilderna inte har GPS-info kan du efter importen manuellt "peka på" var de togs (LR har en inbyggd kartfunktion baserad på Google Maps), kopiera GPS-info från andra bilder tagna på samma plats, eller manuellt ange koordinaterna.

För mig är LR inte ett "mellansteg" utan slutdestinationen för mina bilder......

Vid behov exporterar jag sedan bilder fr LR - högupplösta för förstoringar, lågupplösta för iMessage osv,

Bif bild visar hur en iP-bild på min dator kan se ut i LR (notera att jag inte döpt om just denna bild vid import - den heter fortfarande IMG_5285.jpg)
I vanliga fall skulle den ha hetat 2016-10-15x11-21-58_iP.jpg enl mitt sätt att namnge. Ett perfekt sätt att sortera bilden på.

Jag har ändrat datumet på originalbilden i iPhoto. Cmd+shift+B och ändra datum, men jag kanske gör fel?

Tack för utförlig förklaring Fullkoll Jag har blivit tipsad om Lightroom tidigare, men inte orkat sätta mig in i det. Går ju iofs att geotagga i iPhoto med samt ge namn och keywords. Men det är helt klart värt en funderare om jag ska gå på din lösning. Jag får väl avsätta ett halvår eller så

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 16:06
Ursprungligen av macuserswe:

Enligt uppgift från en på applesupporten har de utvecklat Bilder men också förenklat det och att det inte går att ta ut bilderna med "orginal"-datumet bilden så man även ser det i Finder-miljön (så som man kunde göra i gamla iPhoto)...

Det stämmer inte, funktionen Exportera som original fungerar likadant i iPhoto och Bilder, men är lite lättare att hitta i nya Bilder. Du har redan fått utförligt svar i denna tråden, jag gav även ett svar i den andra tråden där du ställde samma fråga: Möjligt att behålla tid & datum för foton vid kopiering från "Bilder"

Jo, jag vet att Findern inte har med Exif-infon att göra. Den (EXIF) ska väl däremot hänga med om man exporterar till Findern från iPhoto i originalformat.
Jag är ganska säker på att det stod 1910, men det var i en äldre version av bilder. Nu hamnar alla under 2013 vilket var året då de scannades... Inte superviktigt, men irriterande

Ursprungligen av fullkoll:

Vet inte riktigt vad du menar med "så att datumet följer med".......
Det upplägg man väljer för att organisera sina bilder syns sen både i Finder och i Lightroom - mycket överskådligt!
Väljer man att bara använda LR, så kan man förstås importera sina bilder direkt dit och stoppa Bilder från att bli inblandad vid importen.

Stort, stort tack! Fungerade bra!!
Var riktigt orolig efter mitt samtal med applesupporten... Nu fullkomligt lugn, men kommer nog ändå kolla på Lightroom.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-15 23:15
Ursprungligen av macuserswe:

Har du hittat något sätt att få ut foton ur Bilder så att datumet (även i "Finder-miljö" och inte bara EXIF) hänger med???

Enligt uppgift från en på applesupporten har de utvecklat Bilder men också förenklat det och att det inte går att ta ut bilderna med "orginal"-datumet bilden så man även ser det i Finder-miljön (så som man kunde göra i gamla iPhoto)...
Är det så som han sagt så det lika bra att omgående sluta använda bilder, om man inte vill bli styrd att använda det för all framtid.

Not. Jag har även kopplat dotterns bilder som tas med iPhonen till bilder på iCloud, och det verkar vara samma där när vi försöker få ut bilderna därifrån med "orginaldatumet" i Finder-miljö.

Det du gjort är att ställa samma fråga i två olika trådar. Se Möjligt att behålla tid & datum för foton vid kopiering från "Bilder" - macOS
§ 3.3

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-16 00:46
Ursprungligen av frazze:

Vad har du ändrat datum med för program, eller hur har du ändrat datum rent generellt?

Det låter som att iPhoto och Bilder tittar på olika fält i EXIF med tanke på att samma inscannade bild sorteras olika. För du känner till att datum i Finder har inget med EXIF att göra?

Angående 1910: du är säker på att det inte står 1970? (vilket är startåret för UNIX-lika system till vilket MacOS hör)

Photo erbjöd "Ändra originalfiler" när man ändrar datum&tid på en bild. Fälten Date/Time Original och Create Date ändrades i iPhoto, men dessa är orörda i Bilder.app.
Provat med Bilder.app 2.0: "Exportera oförändrade original…" och iPhoto 9.6.1 "Exportera… Typ: Original"

Intressant är att iPhoto faktiskt inte exporterar en kopia på originalet med "Exportera… Typ: Original" utan det krävs att man går in i biblioteksfilen och hämtar originalet. Bilder.app fixar en exakt kopia.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-16 01:26
Ursprungligen av citygirl76:

Kan man enkelt lägga in plats där fotot är taget och ändra datum. Geotagga går i iPhoto, men tar tid. Har provat ändra datum på de scannade bilderna från 80-talet, men de hamnar ändå under det datum de scannades in (2013) och i Bilder hamnar de under 1910 ( var kom det ifrån ???) i årsvyn.

Min plan var att sortera upp bilderna, geotagga och ge nyckelord innan jag började med Bilder. Det är ett digert arbetet 11000 bilder. Är Lightroom ändå ett bra mellansteg? Jag gillar att ha ordning och reda, det kanske märks

Lightroom är inte ett mellansteg.
Ansikten sköter programmet på liknande sätt som Bilder.app gör, och nyckelord ger jag med tangentbordet så långt det går. De flesta nyckelorden förekommer rätt ofta, och bilden nedan visar en Nyckelordsuppsättning för ofta förekommande nyckelord. Dessa kan man själv anpassa, och de är som snabbkommandon. Trycker jag ⌥ 1 så tilldelas nyckelordet "Barn". ⌥ 0 byter till nästa uppsättning med 9 nyckelord.
Nyckelord i Lightroom kan vara hierarkiska, dvs jag kan skapa nyckelordet "Blommor" och i den skapa "Blåklint". Listan kan exporteras och importeras för redigering i ett textredigeringsprogram.

Om jag har 100 bilder från Pelles bröllop så kan jag antingen markera alla och lägga till "bröllop" "fest", eller så väljer jag en bild och lägger till dessa. Sen kan jag markera alla 100 bilder och Synkronisera metadata, och bocka i "nyckelord" och välja OK. Sen får alla 100 bilder samma nyckelord.
Eller så är man smart när man stoppar in minneskortet i datorn för att importera bilderna till LR, och i importrutan välja "Lägg till nyckelord på importerade bilder" skriva in "bröllop".
Osv.
Lightroom har en inlärningströskel, men metadata hanterar hon kraftfullt.

Lightroom verkar vara ett populärt alt till Bilder. Hur funkar det med iCloud och synk mellan iPhone och iPad? Jag vill lätt kunna göra mina bilder sökbara, har ett gäng som är scannade och inte geotaggade, redigerar på amatörnivå (Photoshop känns som overkill för mina behov) och vill skapa ordning och namnge tex år_månad_xx. Skulle ni satsa på Lightroom i mitt läge? IPhoto har kraschat två ggr de senaste dagarna så jag måste nog byta ganska omgående.
Fick ordning på HD i alla fall
Tacksam för allt engagemang och alla bra tips!!

Ursprungligen av citygirl76:

Jag vill lätt kunna göra mina bilder sökbara, har ett gäng som är scannade och inte geotaggade, redigerar på amatörnivå (Photoshop känns som overkill för mina behov) och vill skapa ordning och namnge tex år_månad_xx. Skulle ni satsa på Lightroom i mitt läge? !

Prenumerationsversionen av Lightroom med en månatlig avgift för programmet inkluderar "av tvång" även Photoshop. På ett år har du betalat lika mycket som ett köp (där du alltså köper programmet med äganderätt och betalar en engångssumma).

Med en "perpetual" licens på Lightroom har du precis de funktioner du nämner och har inget behov av Photoshop.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-16 16:40
Ursprungligen av citygirl76:

Lightroom verkar vara ett populärt alt till Bilder. Hur funkar det med iCloud och synk mellan iPhone och iPad? Jag vill lätt kunna göra mina bilder sökbara, har ett gäng som är scannade och inte geotaggade, redigerar på amatörnivå (Photoshop känns som overkill för mina behov) och vill skapa ordning och namnge tex år_månad_xx. Skulle ni satsa på Lightroom i mitt läge? IPhoto har kraschat två ggr de senaste dagarna så jag måste nog byta ganska omgående.
Fick ordning på HD i alla fall
Tacksam för allt engagemang och alla bra tips!!

Lightroom är separat från iCloud, och det justeringar du gör synkas emellan enheterna. Men för att vara tydlig, Lightroom är först och främst en datorprodukt. "Allt" appen i mobilen/iPaden gör idag är att erbjuda en del redigering av bilden samt att bilden, med dessa justeringar synkas till din dator. På https://lightroom.adobe.com/ kan man göra lite oxå, men det finns inte ens en sökfunktion i appen. Du kommer inte åt hela ditt bibliotek med bilder på mobilen med Lightroom, iaf inte idag. Och de bilder du kommer åt, ja det går långsamt, iaf för mig.

Det största skälet till att välja Lightroom är för att programmet erbjuder möjlighet till att automatisera och snabba upp redigeringen/framkallningen av dina bilder.
Säg att du har en skokartong med bilder att scanna och att de i stort sett kräver samma grundjustering för att se OK ut: fixa vitbalansen, öka kontrast, minska bruset etc. Då redigerar (framkallar) du en bild och sparar de inställningarna som en förinställning. Som ett recept för en bild: tag en bild, öka kontrast med 10, minska brus med 5, osv.
När du sedan lägger till scannade bilder, ja då väljer du bara din förinställning vid import, och dessa inställningar appliceras på X antal bilder.
Samma sak med bilder du redan har i Lightroom, har du 10 bilder på Nisse som golfar så redigerar du en bild. Sen synkar du inställningarna till de resterande 9 bilderna.

Metadata (nyckelord) funkar på samma sätt. När jag importerar bilder så har jag även där en "mall" med nyckelord som jag använder vid import. Synka nyckelord fungerar även på samma sätt.

Realistiskt, behöver du komma åt alla 11000 bilder i mobilen? Då är det Google Photos/iCloud Bildbibliotek du ska ha! Jag kör med GP (parallellt med Lightroom) för de enstaka gånger man vill hitta och visa just den där bilden.

-Vill du verkligen namnge år månad dag? Är det inte bättre att ändra datumet för filen?

Ursprungligen av jag::

Bilder.app är som en taxi, den finns tillgänglig 24x7 och kräver minimalt med underhåll. Lightroom är din egna kombi med turbo där du kan ställa in luftkonditioneringen och stereon precis som du vill ha det, men som kräver att du äger och sköter bilen själv.

Ursprungligen av fullkoll:

Prenumerationsversionen av Lightroom med en månatlig avgift för programmet inkluderar "av tvång" även Photoshop. På ett år har du betalat lika mycket som ett köp (där du alltså köper programmet med äganderätt och betalar en engångssumma).

Med en "perpetual" licens på Lightroom har du precis de funktioner du nämner och har inget behov av Photoshop.

Ja vill man inte promt ha de senaste funktionerna, och inte gillar Lightrooms sync system mobil <>dator så är "köpversionen" av Lightroom att föredra. Ett program som du kan ha nytta av i många år, även om man inte får ta del av uppdateringarna.

Senast redigerat 2016-10-16 16:50

Tack för massor med bra tips! Jag får fundera på vad som passar mig bäst. Har scannat in över 5000 gamla negativ från 1984 och framåt så kvaliteten varierar enormt. Kanske svårt att använda en mall då vid import. Redigerade något då jag scannade negativen, men de behöver mycket mer om de ens ska bli hyfsade. Mycket nostalgi och kanske inte ffa en perfekt bild jag är ute efter.

Att köpa loss Lightroom verkar vara det vettigaste efter era kommentarer. Än en gång, tack:)

IPhoto kraschade för andra gången igår så nu måste jag hur som byta program. Tur att jag kör trådlös backup

Btw; svarar jag på fel sätt? Ska jag kryssa i "svara markerade"? Nu skriver jag snabbsvar. Det kom in en helt annan tråd i detta inlägget tidigare också, eller hur? Blir lite snurrigt ibland

Senast redigerat 2016-10-18 10:47
Ursprungligen av citygirl76:

Tack för massor med bra tips! Jag får fundera på vad som passar mig bäst. Har scannat in över 5000 gamla negativ från 1984 och framåt så kvaliteten varierar enormt. Kanske svårt att använda en mall då vid import. Redigerade något då jag scannade negativen, men de behöver mycket mer om de ens ska bli hyfsade. Mycket nostalgi och kanske inte ffa en perfekt bild jag är ute efter.

Att köpa loss Lightroom verkar vara det vettigaste efter era kommentarer. Än en gång, tack:)

IPhoto kraschade för andra gången igår så nu måste jag hur som byta program. Tur att jag kör trådlös backup

Btw; svarar jag på fel sätt? Ska jag kryssa i "svara markerade"? Nu skriver jag snabbsvar. Det kom in en helt annan tråd i detta inlägget tidigare också, eller hur? Blir lite snurrigt ibland

Kan krasch vara kopplad till antal bilder? Nya Bilders databas har mycket högre gräns för antal bilder den kan hantera än gamla iphoto. Prova? Lightroom är absolut ett bra tips också, men applikationen bilder i sierra är mycket kraftfull och gratis.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-20 16:41

En kompis till mej har över 360 000 bilder i iPhoto, så gränsen ligger nog rätt högt.

Jag har 11000 bilder. Borde vara OK. Har kollat lite på Lightroom. Fördelar med att anv samma redigering för en batch med bilder tror jag inte att jag har nytta av. Mina 5000 scannade bilder är tagna fr.o.m. 1984 och framåt, mycket enkla kameror och dålig kvalitet på negativen. Mest nostalgi, även om jag gärna skulle redigera dem så bra det går. Sådant tar dock tid.

Ni har säkert svarat på detta innan. Om jag exporterar mitt bibliotek till Finder, vilken version av bilden exporteras? Jag gissar på den redigerade. Om jag så importerar alla bilder igen, kommer jag att ha originalbilden kvar "bakom" den redigerade? (Det är väl i RAW-format?)

Jag är alltså ute efter att exportera med mina ändringar, men ändå komma åt originalet om jag tex vill redigera i Lightroom eller Bilder. Inte förlora det arbete jag gjort, men kunna ändra om jag har ett bättre verktyg.

Hur sorterar man bilder manuellt? Jag har tex en Händelse, ett bröllop, som innehåller foton från tre olika personer. Att sortera efter datum funkar inte och givetvis inte titel. Vill lägga 200 bilder i ordningsföljd. Fungerar inte i iPhoto. Var och hur?

1
Bevaka tråden