Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-försäljningen sjunker kraftigt

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försäljningen av Mac minskar, och Apples marknadsandel rasar med över tretton procent jämfört med föregående år. Åldrande modeller kan vara en förklaring.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Försäljningen av Mac minskar, och Apples marknadsandel rasar med över tretton procent jämfört med föregående år. Åldrande modeller kan vara en förklaring.

Läs hela artikeln här

Lite märkligt att de tillbakahåller så mycket på denna punkt. Respekten är inte hög om de inte tillkänna ger nått i oktober..

Ursprungligen av Redaktionen:

Försäljningen av Mac minskar, och Apples marknadsandel rasar med över tretton procent jämfört med föregående år. Åldrande modeller kan vara en förklaring.

Läs hela artikeln här

Det verkar onekligen som att Apple dessa dagar lägger sitt krut på iPhone/iPad/iWatch och att datorerna säljs till oss redan frälsta som klarar att ta mer stryk än de flesta konsumenter.

The Mac Observer skriver bra idag om hur Apple helt övergett det professionella segmentet, har själv väntat bra länge nu på en ny Mac Pro.
https://www.macobserver.com/columns-opinions/...

Artkeln kan sammanfattas bäst i denna sanning:

Citat:

These days, Apple makes computers for the masses:

Most of their users don’t care if the computer has an Ethernet port; most of them don’t care if there are more than two USB ports; most of them don’t care that the RAM is soldered on and the battery glued in; and most of them don’t care (or know) that their computer throttles when the CPU cores are pegged.

And that’s fine. Different users have different needs. What’s disappointing is that despite its vast financial resources, Apple no longer makes a professional computer for those of us who do care about these things.

Själv sneglar jag på konkurrenterna som har gjort en hel del intressanta lösningar, Lenovo Yoga till exempel.

Jag är väldigt besviken på Apple för tillfället. Det är som att inte längre VILL göra maskiner som utmärker sig kvalitet och innovation. Vilket är för jäkla tragiskt.

Hade det inte varit för att OS X är så överlägset Windows hade jag sannolikt övervägt ett byte.

Dröjer nog inte så länge innan utvecklingen stannar av även på pC-området. Jag menar, hur mycket behövs för att spela Candy Crush?

Ursprungligen av ArtAudio:

Dröjer nog inte så länge innan utvecklingen stannar av även på pC-området. Jag menar, hur mycket behövs för att spela Candy Crush?

Fel. Utveckling stannar aldrig av.
Så länge vi är människor har vi en drift att alltid vilja ha nytt och bättre. Annars hade t ex bilindustrin lagt ner för sisådär 50 år sen eller mer...

Dessutom kommer säkert Candy Crush VR snart...

Ursprungligen av carlsson:

Fel. Utveckling stannar aldrig av.
Så länge vi är människor har vi en drift att alltid vilja ha nytt och bättre. Annars hade t ex bilindustrin lagt ner för sisådär 50 år sen eller mer...

Dessutom kommer säkert Candy Crush VR snart...

Nu menade jag inte att dataindustrin skulle lägga ner, utan att det skulle bli färre som bjuder ut kraftfulla och utbyggbara maskiner. Det har för övrigt redan hänt. För säkerhets skull, jag avser med uttrycket "kraftfulla och utbyggbara" objekt i klass Mac Pro/HP Z series. Apple har ju i princip helt lämnar segmentet och HP har påbörjat sin depreciering med marknadsföringen av z-200 och z-400 modellerna.

Candy Crush VR kommer inom kort på Windows 10 i en låda nära dig och så förstås som app i det platta paketet med iOS.

Jag tror att Jobs var den drivande faktorn i Apple och tyvärr tror jag de sista vågorna av hans existens snart skvalpat klart på vår innovativa strand.

Min iPhone 6 är ett bra exempel tycker jag. Visst, jag borde köpt en vit vadderad barnvagn till den och lovebombat det tunna aluminiumfoliechassit och visst finns det miljontals människor som inte lyckats böja den för att dom aldrig lämnat kontoret. Men dagen är kommen då Apple börjat likna sina konkurrenter. iOS10.2 är visserligen fortfarande trevligt men jobbar sig ständigt nedåt i användarvänlighet.

Det är fler än jag som saknar Jobs Apple och jag minns den tiden när jag ägde och njöt av enkelheten i Apples produkter.

RIP Steve och RIP Apple.

Ursprungligen av Redaktionen:

Försäljningen av Mac minskar, och Apples marknadsandel rasar med över tretton procent jämfört med föregående år. Åldrande modeller kan vara en förklaring.

Läs hela artikeln här

Ja, jag köpte faktiskt en SSD till min iMac istället. Jag tittade liksom på grejer som kostade 25000 för i5 med 5400 RPM hårddisk och mobilgrafikkort, och some inte hade upgrade options.

I slutänden kunde jag inte motivera kostnaden och var skeptisk till om mobilgrafikkortet var en uppgradering, när de dubblat upplösningen till 5k.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-13 05:06
Ursprungligen av HolyFather:

Ja, jag köpte faktiskt en SSD till min iMac istället. Jag tittade liksom på grejer som kostade 25000 för i5 med 5400 RPM hårddisk och mobilgrafikkort, och some inte hade upgrade options.

I slutänden kunde jag inte motivera kostnaden och var skeptisk till om mobilgrafikkortet var en uppgradering, när de dubblat upplösningen till 5k.

Samma gjorde jag med mina gamla maskiner. Apple fokuserar på att göra en stationär dator (iMac) så tunn som möjligt istället för att göra den upgraderingsbar. Inget som tilltalar mig i alla fall. Vet dock inte vad jag skall ersätta min gamla iMac från 2009 med när den lägger av.

Senast redigerat 2016-10-13 11:39

Till er som pratar om uppgraderings datorer. Begagnad MacPro är ett hett tips. Jag skulle till att uppgradera min gamle imac med SSD och max RAM men det slutade med en begagnad macpro pga av hög temperatur och medföljande fläktljud vid varaktig tung belastning på imac. Jag använder nu bara skärmen på den gamle imacen So far so good.
Nu kommer sierra. Det är precis att min begagnade 12 kärnors macpro kvalar in! Den dagen det behövs mer kraft än 12 kärnor att driva ett OS då är det inte ett OS som är problemet, det är de som skapar det. Det är ett medvetet val.

Jag tror inte apple kommer att sälja färre imacs i framtiden totalt sett. Q3 i artikeln är bara en mätpunkt för traditionella PC format faktorn. Apple filar sannolikt på A processor datorer. Det är ingen liten omställning. Men den dagen det kommer så blir det ett skifte likt PPC till Intel med skillnaden att principen bakom en dator blir mer lik SGI för varje år som går. Special chip som gör sina uppgifter ohyggligt effektivt. Intel arkitektur är en kompromiss. Det tog tid för denna förra omställningen men var värt besväret. Det som Spelar störst roll för apple är inte deras marknads andel på Mac. Det är om de som köper vill köpa den bästa datorn på marknaden och betala premium för det. Har någon sett något på PC/windows sidan som matchar de nuvarande imac produkterna? Med matchar menar jag en likvärdig all-in one lösning. Apples siffor från år till år i försäljning är inte det som är indikatorn för problem med apples framtid. Om kundnöjdhets siffrorna börjar svikta konsekvent och trendmässigt, då är det problem. Det har ännu inte skett. Med det sagt, exempelvis, bild/foto programmet i nya tappningen är inte iphoto. Det är så mycket mer, men det är högre lärokurva vilket nya apple tycks ha problem med, gränsnitt som inte är navigeringsbart förräns man klickar sig fram på allt... Typiskt samma sjuka som nielsen rapporten varnar för när de sågar nuvarande generationen av mobila OS som de sämsta någonsin när det gäller den höga kognitiva belastning av användaren som det medför. Å andra sidan sidan, ge en unge som inte har vuxit upp med gamla PC paradigmen så lär de sig det nya snabbare ... Så känslan för helt nya gränsnittet i ex. foto programmet är nog en följd av att man måste nu lära av och lära nytt. Jag kunde inte ta det till mig direkt men gav det lite tid och nu är snabbt och enkelt, igen. Vad jag inte gillar med de nya OS så som iOS, deras sätt att förvirrat hantera inställningar, preferencer. Det måste bli enklare. Det får inte exporteras över till Mac, då blir det katastrof... Sen måste icloud bli lättare att logga ur på alla enheter samtidigt. Det kan inte fortsätta vara så att man måste logga ur alla icloud knutna applikationen på varje maskinenhet för att vara helt ute. En utloggning borde logga ur från alla maskiner/enheter. Det borde vara en dedikerad knapp för detta i alla icloud kopplade applikationer.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-10-13 11:27
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Nu kommer sierra. Det är precis att min begagnade 12 kärnors macpro kvalar in! Den dagen det behövs mer kraft än 12 kärnor att driva ett OS då är det inte ett OS som är problemet, det är de som skapar det. Det är ett medvetet val.

Själv sitter jag på en Mac Pro från 2006. Fast på 10.7. Och börjar akut behöva ny hårdvara så jag får in ny mjukvara.
Men det finns ingen dator jag vill ha. Eller jo, men det är sådana fantasi summor för den macen.

Vad jag vill ha är en Mac Mini med SSD som jag kan uppgradera RAM och sätta in en extra hårdskiva. Sådana finns enbart begagnade eller så blir det hutlöst, pluss en massa sökande på sälj annonser för att få en SSD större än 128GB.
Köper man en ny mac mini idag med absoluta minimum spec så slutar det på 1334€. Men då är man inte färdig än, man ska ännu hitta ett sätt att sätta in en andra hårddisk.

Nej tack, betalade enbart 2000€ för min mac pro 2006. Sen körde man raid för att snabba upp och köpte ram från tredjepart.

Finns ingen maskin jag vill betala för i Apples utbud idag. Den där minin är minst 300€ för dyr. Men jag blir väl tvungen snart.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-14 03:19
Ursprungligen av juanito:

Finns ingen maskin jag vill betala för i Apples utbud idag. Den där minin är minst 300€ för dyr. Men jag blir väl tvungen snart.

Min mini skulle skulle gå på 18695:- LoL.

i7 processor 2200:- extra.
16 GB RAM 2200:- extra.
512 GB SSD 3300:- extra.

Skulle man till äventyrs vilja öka på till 1 TB SSD klappar Apple till med ett påslag om 8800:- extra. Ibland undrar jag om Apple driver med folk. Steve Jobs introducerade Mac Mini som "The most affordable Mac ever". Känns ju väldigt långt från den visionen kan man tycka.

https://www.youtube.com/watch?v=GJpZGeihy0s

Ursprungligen av ABC800:

Min iPhone 6 är ett bra exempel tycker jag. Visst, jag borde köpt en vit vadderad barnvagn till den och lovebombat det tunna aluminiumfoliechassit och visst finns det miljontals människor som inte lyckats böja den för att dom aldrig lämnat kontoret. Men dagen är kommen då Apple börjat likna sina konkurrenter. iOS10.2 är visserligen fortfarande trevligt men jobbar sig ständigt nedåt i användarvänlighet.

Ett bra exempel på vadå egentligen?

Steve var i allra högsta grad "den drivande faktorn" mot tunnare Apple-produkter om det du tänker på.
Lanseringar under "Steves Apple" var inte heller utan vittomfattande design- och tillverkningsblundrar.
Om man ser till funktionalitet är mjukvaran är bättre än någonsin tycker jag.
Visst har komplexiteten i produkterna ökat, men den värld tekniken är menad att verka i har också blivit mer komplex och sammankopplad. Det skulle inte ens Steve kunna ändra på om han var i livet.

Med det sagt vill jag ha en ny mini-mac som är lika ball som Steves Cube!

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Det är precis att min begagnade 12 kärnors macpro kvalar in! Den dagen det behövs mer kraft än 12 kärnor att driva ett OS då är det inte ett OS som är problemet, det är de som skapar det. Det är ett medvetet val.

Ändå funkar det bra med 2 kärnor i en Macbook. Det är inte direkt så att det krävs ett visst antal kärnor, det krävs en modern dator.

Gabriela:

Ett exempel på en produkt som inte tål att användas.
Ett exempel på en produkt som successivt bleknar i sin ursprungliga identitet oberoende av den förändliga omvärlden.
Ett exempel på hur en filosofi så lätt går förlorad när kreativiteten förlorar mot ekonomi.
Jag säger bara att jag tycker mig se bolaget bokstavligen gå åt helvete. Inte idag, kanske inte i morgon men ganska snart är Apple bara ett alternativ istället för en "nödvändighet" och den tanken bekymrar mig.

Trist att se och trist att inse att det till mycket stor del beror på att Apple inte ger någon större kärlek till sina datorer längre.

Sitter med en iMac 21.5" som uppgraderats med 1TB SSD och 16Gb minne. Är naturligtvis sugen på en ny med den fina Retina skärmen som kom för ett antal år sedan. Men vad mer finns att sakna?

Standard skickar man ut en premiumdator för 15-25 000kr (?) med slö 5400rpm mekanisk hårddisk. År 2016. Det duger inte. Är inget fan av att mäta tekniska specar på längden och tvären men betalar jag premium pris för en premium dator förväntar jag mig ändå att den år 2016 håller en viss lägsta nivå. Det gör inte dagens iMac. Step up or step out Mr Cook...

Ursprungligen av Foppatofflan:

Trist att se och trist att inse att det till mycket stor del beror på att Apple inte ger någon större kärlek till sina datorer längre.

Step up or step out Mr Cook...

De älskar nog sina datorer på Apple, det betvivlar jag inte.
Men utan geni vid rodret blir det så.

Jag tror Steve hade detta i åtanke också när han utsåg Tim till nästa VD.
Inte för att han kunde ersätta Steve, det finns det INGEN som kan.
Men för att han är en bra businessman, som skickligt har använt sig av Steve’s arv för att expandera Apple, bygga ut butikerna etc för att säkra kapitalet. De överlever nog en stund på det
Sen får vi alla se vad som händer om så där 10 år….det kommer nog inte bli kritiskt än på ett tag.
Uppdateringar på datorerna dyker nog upp snart också
Sen får vi se om någon annan förmåga kan driva företaget i en annan riktning senare...

Ursprungligen av ABC800:

Ett exempel på en produkt som inte tål att användas.
Ett exempel på en produkt som successivt bleknar i sin ursprungliga identitet oberoende av den förändliga omvärlden.
Ett exempel på hur en filosofi så lätt går förlorad när kreativiteten förlorar mot ekonomi.
Jag säger bara att jag tycker mig se bolaget bokstavligen gå åt helvete. Inte idag, kanske inte i morgon men ganska snart är Apple bara ett alternativ istället för en "nödvändighet" och den tanken bekymrar mig.

OK. Du fokuserar på så mjuka värden att det känns svårt att föra ett sakligt resonemang kring det.

Jag tror snarare Apples akilleshäl ligger i Siri och AI-berikade UI generellt. De var hyfsat tidiga på tåget, men det verkar ändå som de har tappat styrfart och inte riktigt får det att flyga.
Inom kort kommer tafflig röststyrning på nivå med Siri (aka "smoke and mirrors") kännas lika fräscht som DOS-promptar och WAP-portaler i jämförelse med konkurrensen. Då är vi i en situation där Apple inte ens är "ett alternativ" längre.

Mjuka värden

Ursprungligen av gabriela:

OK. Du fokuserar på så mjuka värden att det känns svårt att föra ett sakligt resonemang kring det.

Jag tror snarare Apples akilleshäl ligger i Siri och AI-berikade UI generellt. De var hyfsat tidiga på tåget, men det verkar ändå som de har tappat styrfart och inte riktigt får det att flyga.
Inom kort kommer tafflig röststyrning på nivå med Siri (aka "smoke and mirrors") kännas lika fräscht som DOS-promptar och WAP-portaler i jämförelse med konkurrensen. Då är vi i en situation där Apple inte ens är "ett alternativ" längre.

Begripligt och väldesignat interface, inga hårda omstarter med dataförlust och allt du behöver i burken från start är mjuka värden för mig.
Det är inte en FijistuSiemens som går av på mitten när man lyfter den från skrivbordet eller HP:n som tappade en skruv om dagen.
Det mjuka är att Apple brukade leverera en digital grej som höll. Man kunde lita på den och köra den tills operativsystemet krävde livet ur den efter 5-7år.
Skillnaden var att du kunde lita på ditt designade aluminiumkonstverk, något som jag aldrig upplevt med Win/PC.
Sedan har jag aldrig påstått att jag är diplomerad forskare i ämnet.

Jag sörjer framför allt Jobbs filosofi och han må hända vart ett hardass, men man behövde fan inte ta något "körkort" för att begripa Apples produkter. Det är hela poängen.

I förhållande till den allmänna långsiktiga nergången för "vanliga" datorer pga plattor och smartphones:

Mac-försäljningen kommer att stiga snabbt 2016.
Sedan sjunker den 2017 & 2018.
Mac-försäljningen kommer att stiga snabbt 2019.
Sedan sjunker den 2020 & 2021.
Mac-försäljningen kommer att stiga snabbt 2022.
Sedan sjunker den 2023 & 2024.
Etc
Etc
Etc

"Mer än bara dator" kallar de iPad PRO. Deras problem. Marginellt med OSX användare vill emigrera till iOS för sitt arbete. Snacka om att skjuta sig i foten.

Ursprungligen av D_Odell:

"Mer än bara dator" kallar de iPad PRO. Deras problem. Marginellt med OSX användare vill emigrera till iOS för sitt arbete. Snacka om att skjuta sig i foten.

Kanske är ändå paddorna en konkurrent på vissa plan. Många grafiker, reklamare kör mac och kanske är det en god idé att använda sin burk som ett papper/block/kanvas istället.
Men det känns inte som vi är där riktigt ännu, och det är ju iof ett gammalt kännetecken för Apple, att vara först.
Jag erkänner att jag tröttnat lite på tekniken med åren, men kanske missar jag att Apple är på spåret trots allt?
Tangentbordet lär jag sakna i framtiden isf.

1
Bevaka tråden