Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asus RT-AC68U

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-09 19:52

Jag har en Asus RT-N66U för hemmabruk som jag är ganska nöjd med. Den har 2 problem.

1. På sommaren blir den varm och måste kylas ner
2. Ibland hittar inte mina enheter 2.4 eller 5.0 GHz wifi kanalerna, eller bara 5GHz (skumt)

Jag kollar nu på Asus RT-AC68U som också stödjer TimeMachine. Dessutom kan jag föra över alla mina inställningar enkelt om jag köper en Asus

Är det någon som har erfarenhet av denna modell och vet om den också har samma problem som min RT-N66U?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-09 20:15

Kanske en liten USB fläkt kan kyla den? Routern har ju USB...
Och du kör med senaste FW?
Att enheterna inte hittar sin router kan bero på externa faktorer såsom Blåtandsenheter eller andra wifi i närheten.

Vad gäller firmware.. Provat Merlin? Bästa firmware jag hittat! http://asuswrt.lostrealm.ca

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-09 20:46

Sorry, glömde skriva att jag kör med Merlin. Det blev något bättre, men in 100%.

Jag har en USB fläcktplatta under nu som jag gärna vill slippa

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-09 21:02

Hur står routern med luftväxling och sånt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-10 02:34
Ursprungligen av frazze:

Hur står routern med luftväxling och sånt?

Lufväxling? Den står på kontoret i vårt hus. Har inte haft samma problem med andra routers jag haft.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-10 02:35

Om någon vet en anna router i ungefär samma prisklass som utklassar Asus så är förslag välkomna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-10-10 18:19
Ursprungligen av Matsaki:

Lufväxling? Den står på kontoret i vårt hus. Har inte haft samma problem med andra routers jag haft.

Ibland ställer folk dom i garderober/skåp och blir förvånade när dom överhettas...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-27 16:00

Försöker blåsa liv i min gamla tråd igen då jag måste göra slag i saken. Jag behöver en bra hemmarouter för 1-2.000:- Jag har som sagt en Asus RT-AC68U nu men den krånglar. Annars är det en bra router med inte allt för mycket krångliga inställningar. Jag funderar som jag också sa på en RT-AC68U vilket skulle göra livet enklare iom att jag kan flytta över alla inställningar rakt av, samt att jag känner till routern.

Jag har haft en del andra märken som jag också varit nöjd med. T-Link, Netgear och Linksys. Skulle någon ev dessa vara avsevärt bättre för samma pris byter jag såklart. Min gamla kommer att omvandlas till en brygga

Ursprungligen av Matsaki:

Försöker blåsa liv i min gamla tråd igen då jag måste göra slag i saken. Jag behöver en bra hemmarouter för 1-2.000:- Jag har som sagt en Asus RT-AC68U nu men den krånglar. Annars är det en bra router med inte allt för mycket krångliga inställningar. Jag funderar som jag också sa på en RT-AC68U vilket skulle göra livet enklare iom att jag kan flytta över alla inställningar rakt av, samt att jag känner till routern.

Jag har haft en del andra märken som jag också varit nöjd med. T-Link, Netgear och Linksys. Skulle någon ev dessa vara avsevärt bättre för samma pris byter jag såklart. Min gamla kommer att omvandlas till en brygga

Här har du bra router för 2000kr.
TP-Link C3150

Ursprungligen av Matsaki:

Försöker blåsa liv i min gamla tråd igen då jag måste göra slag i saken. Jag behöver en bra hemmarouter för 1-2.000:- Jag har som sagt en Asus RT-AC68U nu men den krånglar. Annars är det en bra router med inte allt för mycket krångliga inställningar. Jag funderar som jag också sa på en RT-AC68U vilket skulle göra livet enklare iom att jag kan flytta över alla inställningar rakt av, samt att jag känner till routern.

Jag har haft en del andra märken som jag också varit nöjd med. T-Link, Netgear och Linksys. Skulle någon ev dessa vara avsevärt bättre för samma pris byter jag såklart. Min gamla kommer att omvandlas till en brygga

läs denna tråden om du ej redan gjort det. tydligen inget ovanligt problem med den routern:
https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/4qnrnc/asus_rtac68u_stops_working_after_getting_hot/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-27 17:29
Ursprungligen av ettlångochjobbigtanvändarnamn:

läs denna tråden om du ej redan gjort det. tydligen inget ovanligt problem med den routern:
https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/4qnrnc/asus_rtac68u_stops_working_after_getting_hot/

Ja det verkar som i princip alla Asus RT-XX har samma problem. Och inte blir det bättre för att man nästan bor i en öken

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-27 18:35

Vad sägs om att ge din router en fläkt? Kan ju vara som så att 30kr på ebay löser dina problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-10-27 18:47
Ursprungligen av reboot81:

Vad sägs om att ge din router en fläkt? Kan ju vara som så att 30kr på ebay löser dina problem.

Jag har bytt till Merlin och har en USB fläkt under. Men värme verkar inte vara problemet att den krånglar.

Har en RT-AC56U som står instängd i mitt elskåp och har aldrig några problem med den, sommar som vinter. Kör självklart Merlin.
Konstant under rätt hård belastning.

Kan det inte vara så att det är fel på din helt enkelt? Provat fått den utbytt/reklamerad?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-11-01 22:02

Det fick bli en ASUS RT-AC3200. Hoppas på valuta för pengarna Den kostade 1000:- mer än RT-AC68U fast med tanke på hur många år man har den så bör det vara småpengar i längden. Jag tror nog jag kommer testa dd-wrt på den också så kanske den blir ännu smartare, för mjukvaran har en del brister i ASUS.

Extra nice är att den lirar med Time Machine också

Ursprungligen av keptang:

Har en RT-AC56U som står instängd i mitt elskåp och har aldrig några problem med den, sommar som vinter. Kör självklart Merlin.
Konstant under rätt hård belastning.

Kan det inte vara så att det är fel på din helt enkelt? Provat fått den utbytt/reklamerad?

http://gdurl.com/NE10

Men snälla moderator! Den där FW var inte dagsfärsk direkt. Har samma router som dig och rullar på 380.62_1. Vet att dom nya FW är lite mera låsta, men bra mycket säkrare. Så mycket säkerhetshål i dom äldre.

Hårdtestat nästan alla FWs som finns till denna router. 380.62_1 är stabil. Finns dock en nyare ute, 380.63_2. Hade inte samma lycka att få den stabil dock. Går allt åt skogen kan du iaf rulla tillbaka till en äldre med ASUS Firmware Restoration Utility.

Att den är omstartad är ja som gjort.

Ursprungligen av SweSG:

Men snälla moderator! Den där FW var inte dagsfärsk direkt. Har samma router som dig och rullar på 380.62_1. Vet att dom nya FW är lite mera låsta, men bra mycket säkrare. Så mycket säkerhetshål i dom äldre.

Hårdtestat nästan alla FWs som finns till denna router. 380.62_1 är stabil. Finns dock en nyare ute, 380.63_2. Hade inte samma lycka att få den stabil dock. Går allt åt skogen kan du iaf rulla tillbaka till en äldre med ASUS Firmware Restoration Utility.

http://i.imgur.com/UEsVeNb.png

Att den är omstartad är ja som gjort.


När det gäller nätverkssaker så kör jag enligt devisen "försök inte laga det som inte är trasigt".

Ursprungligen av keptang:


När det gäller nätverkssaker så kör jag enligt devisen "försök inte laga det som inte är trasigt".

Förstår!

Har man bara lite koll så fungerar det. Men många hem därute som rullar på osäkra prylar, står som zombie-botnet utan att veta om det m.m.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-11-26 20:23

Jag går inte tillbaka från Merlin och peppar peppar min ASUS RT-AC3200 rullar på riktigt bra!

Ursprungligen av SweSG:

Förstår!

Har man bara lite koll så fungerar det. Men många hem därute som rullar på osäkra prylar, står som zombie-botnet utan att veta om det m.m.

Absolut, det har du helt rätt i.

1
Bevaka tråden