Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ram som inte "syns"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har just köpt en ny 27 tums imac
Jag fick lagt in 2x8 extra ramminne förutom de 2x4 som redan fanns
Men när jag tittar under "Om den här datorn" står det att det bara finns 8GB ram Varför? Fick de extra 16 installerade i affären innan jag hämtade datorn så det är inte jag själv som gjort det.

  • Medlem
  • 2016-10-02 12:03

Du ska reklamera, tycker jag, inte peta i datorn efter de svar du kan tänkas få här. Ett svar i all välmening.

Ursprungligen av Alix:

Du ska reklamera, tycker jag, inte peta i datorn efter de svar du kan tänkas få här. Ett svar i all välmening.

Får väl göra det då, hade hoppats att jag skulle slippa packa ner hela datorn igen och åka iväg, trodde att det fanns en rimlig förklaring till varför det är så.

  • Medlem
  • 2016-10-02 12:46
Ursprungligen av Maria_nik:

Får väl göra det då, hade hoppats att jag skulle slippa packa ner hela datorn igen och åka iväg, trodde att det fanns en rimlig förklaring till varför det är så.

En rimlig förklaring är att det är fel sorts RAM. Och då vet jag inte vad affären tycker om att du plockar i och ur dem själv. Du kan väl ringa affären och höra hur de vill göra.

Ursprungligen av Alix:

En rimlig förklaring är att det är fel sorts RAM....

Det kan också vara rätt sort, men inte monterade korrekt.

Eller så är de inte monterade alls. Någon kanske glömde att göra den här uppgraderingen innan datorn levererades.

  • Medlem
  • 2016-10-02 17:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan också vara rätt sort, men inte monterade korrekt. ...

Mindre sannolikt, men inte omöjligt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Eller så är de inte monterade alls. Någon kanske glömde att göra den här uppgraderingen innan datorn levererades.

Betydligt mer sannolikt, även i förhållande till att det skulle röra sig om fel RAM, det borde jag ha tänkt på själv.

Rekommenderar ändå TS att kontakta butiken och inte skruva i datorn innan dess.

Ursprungligen av Alix:

...Rekommenderar ändå TS att kontakta butiken och inte skruva i datorn innan dess.

Japp, håller med.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan också vara rätt sort, men inte monterade korrekt.

Eller så är de inte monterade alls. Någon kanske glömde att göra den här uppgraderingen innan datorn levererades.

Knappast troligt eftersom jag köpte dessa 2x8 separat och butiken skulle sätta i dem under tiden jag väntade, jag fick de tomma kartongerna med mig hem. Men ... jag packar ihop hela datorn och återvänder till butiken på tisdag så får de fixa det.

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • 2016-10-02 22:02
Ursprungligen av Maria_nik:

Knappast troligt eftersom jag köpte dessa 2x8 separat och butiken skulle sätta i dem under tiden jag väntade, jag fick de tomma kartongerna med mig hem. ...

Intressant! Vad står det på de tomma kartongerna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-02 23:22

Butiken har gjort fel.
Själv hade jag inte orkat släpa in en 27" till butik för att få RAM instoppat. Det är en process som är på samma nivå som att stoppa in ett SIM-kort i en iPhone.
Lyft på "motorhuven" och räkna antal minnesmoduler.
Nej du behöver inte lägga ner datorn. Se bara till att den är avstängd och att den inte välter när du trycker på knappen.
Ta ett kort och skicka till butiken. Sen kan de skicka dig minne eller så kan du gå och hämta. Be att få monteringsavgiften tillbaka.

  • Medlem
  • 2016-10-02 23:32

Jag sätter en slant på att det är PC3-12800 men ska vara PC3-14900.

  • Medlem
  • 2016-10-02 23:37

PS. Apple skriver att 32 GB RAM är max, men i verkligheten klarar modellen 64 GB. Om nu någon behöver en massa RAM...

Hur har det gått?

@Maria_nik

1
Bevaka tråden