Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Kom igång med Mac OS Sierra

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Årets upplaga av Apples operativsystem för Mac är här, och 99mac går igenom både hur du uppdaterar och guidar igenom de största och bästa nyheterna.

Läs hela artikeln här

Varför visas inte all text i notiscenter? T ex Twitter-nortiser...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-09-20 22:20

Jag får inte alls igång "Låsa upp datorn med Apple Watch". Allt är aktiverat som det ska. Texten om att datorn låses upp med Apple Watch dyker upp istället för lösenordsfältet och man ser att datorn jobbar. Men efter några sekunder händer inget mer än så och jag får upp lösenordsfältet istället där jag blir tvungen att mata in lösenordet som vanligt.

Är universella kopieringen med? Dvs kopiera på iPhone och klistra in på Mac?

Vad är poängen med att dela upp en artikel i 5 delar? För att få extra "klick"?

Ursprungligen av macki81:

Jag får inte alls igång "Låsa upp datorn med Apple Watch". Allt är aktiverat som det ska. Texten om att datorn låses upp med Apple Watch dyker upp istället för lösenordsfältet och man ser att datorn jobbar. Men efter några sekunder händer inget mer än så och jag får upp lösenordsfältet istället där jag blir tvungen att mata in lösenordet som vanligt.

Jag har haft samma problem någon enstaka gång, men oftast funkar det. Inte kunnat isolera vad det beror på dock.

Ursprungligen av D_Odell:

Är universella kopieringen med? Dvs kopiera på iPhone och klistra in på Mac?

Jajamen! Står med i artikeln!

Ursprungligen av skrotnisse92:

Vad är poängen med att dela upp en artikel i 5 delar? För att få extra "klick"?

Vi brukar göra så med längre artiklar. Det blir enklare att läsa och mer överskådligt, särskilt om en text avhandlar flera olika saker.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-09-20 23:01
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag har haft samma problem någon enstaka gång, men oftast funkar det. Inte kunnat isolera vad det beror på dock.

"It just works"

Edit: Fungerar nu

Senast redigerat 2016-09-20 23:31

När det gäller uppdateringen av Bilder är det helt vansinnigt av Apple om alla ansikten man taggat genom åren helt plötsligt försvinner och ersätts av Personer. På iOS är det ju tyvärr så. Fungerar det likadant på MacOS Sierra är det stor skandal. Massor av års arbete bara upp i rök och ersatt med någonting som trots hyfsat autotaggning kommer att kräva massor av merarbete. Sökorden kan ju användas parallellt tillsammans med de autogenererade kategorierna. Någon som efter uppdatering kan bekräfta att mina farhågor är besannade....?!

Edit:Den tidigare informationen Ansikten finns ju kvar efter installationen av MacOS Sierra. Hoppas nu inte allt förstörts av den nya inscanningen som nu tar sin början. Hoppet lever trots allt.

Senast redigerat 2016-09-21 02:15
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-21 01:05
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jajamen! Står med i artikeln!

Har du lust att peka ut var? Jag har letat men inte hittat...

Ursprungligen av zinned:

Har du lust att peka ut var? Jag har letat men inte hittat...

Här tror jag, under Universella urklipp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-09-21 07:39

Finns Dashboard kvar i denna version?

Ursprungligen av lensv:

Finns Dashboard kvar i denna version?

Jajamen!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Vi brukar göra så med längre artiklar. Det blir enklare att läsa och mer överskådligt, särskilt om en text avhandlar flera olika saker.

...fast det ärligaste svaret är att det ger mer klick.

Ursprungligen av carlsson:

...fast det ärligaste svaret är att det ger mer klick.

Ärligt talat, nej. Jag planerar artikeln utifrån att den ska vara överskådlig och lätt att läsa. Längre artiklar som kanske inte läses i en sittning uppskattar jag själv om den är uppdelad i avsnitt. Precis samma logik som att dela upp en bok i olika kapitel.

Vi har såklart ingenting EMOT att en artikel klickas på fem gånger istället för en, men det är inte den drivande anledningen till att vi delar upp längre artiklar. Vi delar ju inte upp våra kortare texter i flera sidor.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Vad är poängen med att dela upp en artikel i 5 delar? För att få extra "klick"?

Tips: "Läsarvy" i Safari fungerar klockrent på artikeln.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-21 10:19
Ursprungligen av lensv:

Finns Dashboard kvar i denna version?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jajamen!

Ah, där var den...var nog för trött

Jag undrar om detta går att stänga av, det hoppas jag verkligen att det gör. Jag vill inte att mitt urklipp i OS X, eller iOS för den delen, ska skrivas över bara för att jag kopierar något på den andra enheten.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ärligt talat, nej. Jag planerar artikeln utifrån att den ska vara överskådlig och lätt att läsa. Längre artiklar som kanske inte läses i en sittning uppskattar jag själv om den är uppdelad i avsnitt. Precis samma logik som att dela upp en bok i olika kapitel.

Vi har såklart ingenting EMOT att en artikel klickas på fem gånger istället för en, men det är inte den drivande anledningen till att vi delar upp längre artiklar. Vi delar ju inte upp våra kortare texter i flera sidor.

Hmm...men om vi blir irriterade kanske det vore läge att tänka om och INTE dela upp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-21 11:09
Ursprungligen av Beyondsix:

Hmm...men om vi blir irriterade kanske det vore läge att tänka om och INTE dela upp.

Vilka "vi"?

Jag tycker det är kanon.

Ser ut att bli en trevlig höst med sierra, ska bara fixa ny lur så jag kan njuta av alla funktioner med iOS 10 också.
Att systemet ska ta bort onödiga filer verkar fungera utmärk, men vad i hela friden betyder iOS-filer 60 GB!? är det dags att inte köra säkerhetskopieringen på datorn längre?

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det är kanon.

Speciellt när man läser på platta eller mobil!

Har någon testat med uppdaterad dropbox?
Det verkar som de iallafall försöker lappa ihop appen, även om det inte låter "helt 100".
https://www.dropboxforum.com/hc/en-us/communi...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-21 14:51
Ursprungligen av Redaktionen:

Årets upplaga av Apples operativsystem för Mac är här, och 99mac går igenom både hur du uppdaterar och guidar igenom de största och bästa nyheterna.

Läs hela artikeln här

Bara för att kunna ha mapparna överst är det värt att uppgradera! Nästa gång blir det när man kan sortera bildfiler efter metadata (datum bilden är tagen till exempel).

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-09-21 18:01

Hittills känns det som en bra uppdatering måste jag säga.

Ursprungligen av timofej:

Bara för att kunna ha mapparna överst är det värt att uppgradera!

Hur ofta använder ni denna?

  • Medlem
  • Götene
  • 2016-09-21 21:33

Någon som vet mer ang upplåsningen med hjälp av Apple Watch, fungerar det på iMac mitten 2011? Jag lyckas då inte och ser inte det i inställningar. Är den för gammal?

Ursprungligen av Zitram:

Någon som vet mer ang upplåsningen med hjälp av Apple Watch, fungerar det på iMac mitten 2011? Jag lyckas då inte och ser inte det i inställningar. Är den för gammal?

Krävs En Mac från 2013 för den funktionen. Tråkigt, då jag själv har en Macbook Pro 2012....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-21 22:42
Ursprungligen av D_Odell:

Hur ofta använder ni denna?

Aldrig. För att funktionen inte fanns förut. På Windows dator däremot är det en standardinställning. Mapparna överst underlättar att navigera just för att man slipper bläddra ner om mappnamnet råkar börja på en bokstav från slutet av alfabetet.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2016-09-22 00:05

Dom har tagit bort "flytta fönster med 3 fingrar", var en av gesterna jag använde mest...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-09-22 01:13
Ursprungligen av mrock:

Dom har tagit bort "flytta fönster med 3 fingrar", var en av gesterna jag använde mest...

Funkar fint för mig?

Bevaka tråden