Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 10 eller iPhone 7 som ger dåligt batteri?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-09-20 18:11

Någon mer än jag som har dålig batteritid med iOS 10.0.1? Vet inte om det är iOS eller batteriet på min iPhone 7 som är problemet, men återställde precis via iTunes och lade telefonen utan att ladda, vilket drar 3-5% i timmen utan att användas eller något installerat. Innan återställningen drog den mellan 5-10%. Inte särskilt extremt för att vara fel på batteriet, eller vad tror ni?

Senast redigerat 2016-10-04 13:55

Jag har också märkbart sämre batteritid på min 7:a jämfört med min gamla 6:a.

Funderar på att göra en återställning utan att lägga tillbaka backup, och "börja om".

Men det kan ju bero på iOS 10. Körde bara några dagar med iOS 10 på den gamla telefonen, så det är svårt att jämföra.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-09-20 18:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har också märkbart sämre batteritid på min 7:a jämfört med min gamla 6:a.

Funderar på att göra en återställning utan att lägga tillbaka backup, och "börja om".

Men det kan ju bero på iOS 10. Körde bara några dagar med iOS 10 på den gamla telefonen, så det är svårt att jämföra.

Kört ren restore utan att lägga tillbaka backup och det hjälpte inte märkbart. :/

Min sambo säger att hennes 6s också har sämre batteritid nu med iOS 10, så det är nog iOS 10 som är boven i dramat här. Det kommer väl en uppdatering snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-20 23:25

Vad är det som drar ström enligt Inställningar?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-09-21 07:54
Ursprungligen av zappee:

Vad är det som drar ström enligt Inställningar?

Bara liggandes i natt 11 timmar från 20 till 07 så hade Mail dragit 45% och Twitterrific 19% av 35% batteri. 1 minut på skärm vardera... bakgrundsuppdatering avstängd. Under mail stod Apple Watch som anledning lustigt nog...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-09-21 12:59

iOS 10, försämrad batteritid?

Hej,

Grabben har en iPad Air 2, innan uppdateringen till iOS 10 så klarade plattan utan tvekan 8+ timmars användningstid, efter att ha uppdaterat till iOS 10 så klarar plattan knappt 4 timmars användningstid, användningsområdet är detsamma som innan, det vill säga grabben ser bara på film, har gått igenom alla inställningar och allt är som det var innan uppdateringen.
Provade igår att ladda ur den helt och låta den stå på laddning över natten, 07:00 hade plattan 100% batteri, strax innan 11:00 var den död och nu är den på laddning.
Någon mer som upplever detta problem?

  • Medlem
  • 2016-09-21 13:02

Troligtvis. http://www.99mac.se/forum/t/319024-ios-1001-e...
Prova att nollställa inställningarna. Hjälper inte det så prova att återställa iPaden helt utan säkerhetskopia. Hjälper inte det så invänta en framtida uppdatering.

Själv sitter jag på en 5s:a och väntar på en 7 + just nu. Jag beställde nästan enbart för att jag ville ha bättre batteritid (därav + modellen)
Batteritiden på min 5sa var totalt katastrof, kunde knappt hålla en halv dag.

Men efter ios 10.0.1 känns telefonen som ny. Klarar en hel dag utan problem!
konstigt att ni får sämre och jag får bättre batteritid?

kanske blir att avbryta beställningen?

Ursprungligen av ryckarn34:

...kanske blir att avbryta beställningen?

Nej, gör inte det. Problemet ligger inte i 7:an. Här i tråden har vi ju exempel på både iPhone 6s och iPad Air 2 som har fått sämre batteritid med iOS 10. Så det är med största sannolikhet mjukvarurelaterat, och kommer säkert att fixas i kommande uppdateringar (både iOS och apparna).

Jag upplever också sämre batteritid på min 6S, men när det står "Pokemon GO 71%" så kanske det inte beror på senase iOS... Även om jag upplever det så ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-21 16:31

Jag uppdaterade min 5:a i morse och allt fungerar bra, även batteritiden.
Fast jag har ju ingen Pokemon Go förstås

Ni kan i sedvanlig ordning sluta jämföra batteritider. Har ni något som slukar extremt mycket energi så är det så. Ta bort appen eller lev med laddaren i.

Hittar ni inga strömtjuvar får ni ladda ner coconut-battery och köra ett iOS-test. Där ser ni klart och tydligt om er telefon lever upp till ställda förväntningar.

Apple menar att man bör ha upp till 80% av batteriets ursprungliga strömstyrka efter 500 cyklers laddning.

Ursprungligen av grenhall:

Ni kan i sedvanlig ordning sluta jämföra batteritider....

Nej, att jämföra med andra är det inte mycket mening med, eftersom alla använder sina enheter olika.

Men självklart går det att jämföra om man jämför med sig själv - dvs samma enhet före och efter iOS10-uppdatering.

Och om man då märker skillnad, så är det ju något i iOS 10 som gör det. Eller kanske någon viss app i kombination med iOS 10.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, att jämföra med andra är det inte mycket mening med, eftersom alla använder sina enheter olika.

Men självklart går det att jämföra om man jämför med sig själv - dvs samma enhet före och efter iOS10-uppdatering.

Och om man då märker skillnad, så är det ju något i iOS 10 som gör det. Eller kanske någon viss app i kombination med iOS 10.

Tror det ger mer att hålla koll på användning i samband med coconut-test.

Ursprungligen av grenhall:

Tror det ger mer att hålla koll på användning i samband med coconut-test.

Förstår fortfarande inte kopplingen mellan ditt resonemang och de personer som märker skillnad på en viss telefon – före och efter iOS 10.

Ja, visst kan man testa sitt batteri, och visst kan väl det vara nyttig information att hålla koll på hur batteriet mår över tid. Men det säger ju inte ett skvatt om skillnaden före och efter OS-uppgraderingen - och det är ju den skillnaden vi pratar om.

Tycker jag fått sämre batteritid på mina plattor också. iPad mini 2 och iPad Air 2. Känns segare också tycker ja.

  • Medlem
  • 2016-09-22 04:53
Ursprungligen av grenhall:

Tror det ger mer att hålla koll på användning i samband med coconut-test.

Ta grabben som enbart titta på film
Helt klart mjukvaru relaterade problem
Borde fixas vid uppdatering

Ursprungligen av grenhall:

Tror det ger mer att hålla koll på användning i samband med coconut-test.

Fast vilken app är det som du rekommenderar? Letar för fullt i AppStore utan att hitta den

När det gäller batteritid så förekommer denna diskussion efter varje uppdatering.

En sak som ingen har nämnt ännu (så vitt jag har sett) är att det brukar sägas att telefonen gör indexeringar i bakgrunden efter en uppdatering så du kan drabbas av sämre batteritid direkt efter en uppdatering som håller i sig en stund. Jag har dock ingen aning hur relevant denna kommentar är.

Personligen så drabbades jag igår av en batteritid som löpte amok och jag hade betydligt sämre batteritid än normalt.

Vi får se vad som händer idag med 10.1

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast vilken app är det som du rekommenderar? Letar för fullt i AppStore utan att hitta den

Han menar Coconut Battery, som körs på Macen. I det programmet finns en funktion för att kolla batteri på en iOS-enhet som är kopplad till datorn.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han menar Coconut Battery, som körs på Macen. I det programmet finns en funktion för att kolla batteri på en iOS-enhet som är kopplad till datorn.

Tack, läge att kontrollera min frus 5S batteri med den.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-09-22 15:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Vi får se vad som händer idag med 10.1

Ingen förbättring för mig med 10.1 beta 1 iaf :/ ..men det lär ju bli en beta 2 snart, får hoppas på den.

Ursprungligen av dermike:

Ingen förbättring för mig med 10.1 beta 1 iaf :/ ..men det lär ju bli en beta 2 snart, får hoppas på den.

Första intrycket var snarare värre men jag vill köra ett par gånger först.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2016-09-26 09:28

Jag har mycket sämre batteritid med iOS 10 på min 6:a. Det jag märkt är att Mail tydligen drar 13% batteri senaste 7 dagarna och jag använder inte ens mail, utan kör med Outlook till iOS... Mail är inte öppet heller. Är det kopplat till Apple Watch ändå? På klockan kör jag också Outlook för mailen. Fattar inte vad som är fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-26 10:13

Jag har fått bättre batterikapacitet med iOS 10 på min 6S.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-09-26 11:48
Ursprungligen av dermike:

Någon mer än jag som har dålig batteritid med iOS 10.0.1? Vet inte om det är iOS eller batteriet på min iPhone 7 som är problemet, men återställde precis via iTunes och lade telefonen utan att ladda, vilket drar 3-5% i timmen utan att användas eller något installerat. Innan återställningen drog den mellan 5-10%. Inte särskilt extremt för att vara fel på batteriet, eller vad tror ni?

Apple-supporten tyckte jag skulle lämna in den på service, vilket jag gjorde i morse och de har redan konstaterat att batteriet såg svullet ut och skulle byta ut telefonen.

Ursprungligen av dermike:

Apple-supporten tyckte jag skulle lämna in den på service, vilket jag gjorde i morse och de har redan konstaterat att batteriet såg svullet ut och skulle byta ut telefonen.

Oooh... den där kan du sälja till Aftonbladet så kan dom göra en löpsedelsnyhet av denna.

"Krispanikbatterier - så skyddar du dig"

Jag vill väcka denna tråd till liv igen...

För tillfället så har jag två telefoner i väntan på att jag åker ner till Sthlm och lämnar över min gamla 6S till min son...

De kör bägge 10.1 beta, 7:an är "klonad" från senaste backupen på 6S så de kör i princip samma system och samma setup och samma appar.

Skillanden är att:

  • 7:an är kopplad till två apple Watches

  • 7:an har SIM-kortet och är min dagliga telefon

Jag har gjort en del experiment med att lämna telefonerna fulladdade över natten för att jämföra status (slå av mobilnätet, slå av BT) och jag kommer hela tiden fram till samma resultat (på ett ungefär):

  • 6S drar 1-2% batteritid per timme i ren standby

  • 7 drar 5% batteritid per timme i ren standby

Det är en icke försumbar skillnad. Analys av batteritiderna ger inte så mycket. Jag har försökt att åtgärda det som jag har sett (ändra hämtningalgoritmer för mejl etc) men det påverkar inga standbytider. Det som jag är mest fundersam över är att Bilder körs ganska mycket i bakgrunden och det går inte att ändra. Jag har också sett att Tweetbot verkar dra mycket ström men att plocka bort Tweetbot påverkar inte heller batteritiden i någon större utsträckning.

När jag gjorde min uppräkning av vad jag har gjort så insåg jag en sak som återstår att göra:

  • Prova med 7:an i flightmode över en natt (jag har tidigare provat med mobilmodemet avslaget men wifi på)

Har någon något intressant tips/förslag?

Att återställa systemet känns inte så attraktivt av ett antal anledningar:

  • Jag vill inte tappa min aktivitetshistorik från klockan - den försvinner om jag återställer telefonen eftersom klockans backup är kopplad till telefonens backup

  • Jag vill inte tappa min mappning av personer i Bilder och den försvinner om jag gör en återställning. Den försvinner till och med om jag gör en återställning med backup...

Men det är klart, om inget återstår så blir det väl till att göra en sådan som sista utväg

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-03 08:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vill väcka denna tråd till liv igen...

För tillfället så har jag två telefoner i väntan på att jag åker ner till Sthlm och lämnar över min gamla 6S till min son...

De kör bägge 10.1 beta, 7:an är "klonad" från senaste backupen på 6S så de kör i princip samma system och samma setup och samma appar.

Tror problemet här är 10.1 beta... drar den fortfarande 5% på 10.0.2 skulle jag lämna in den. Drar den mycket när du använder den också? På min 7a upptäcktes ett svullet batteri. Återställde den nya telefonen till 10.1 och tyckte fortfarande den drog lite mkt. Helt ok på 10.0.2... samma som din 6S med 1-2% i standby. (Fortfarande inte helt normalt, men inget som jag lider av...)

Det går att köra update till 10.0.2 via iTunes om du trycker på update-knappen och håller in alt och väljer ipsw-fil. MEN... jag hade problem med att Hälso-appen inte kunde läsa mitt data efteråt, så körde en ren återställning till sist. Alltså kanske inget alternativ.

Ursprungligen av dermike:

Tror problemet här är 10.1 beta... drar den fortfarande 5% på 10.0.2 skulle jag lämna in den. Drar den mycket när du använder den också? På min 7a upptäcktes ett svullet batteri. Återställde den nya telefonen till 10.1 och tyckte fortfarande den drog lite mkt. Helt ok på 10.0.2... samma som din 6S med 1-2% i standby. (Fortfarande inte helt normalt, men inget som jag lider av...)

Det går att köra update till 10.0.2 via iTunes om du trycker på update-knappen och håller in alt och väljer ipsw-fil. MEN... jag hade problem med att Hälso-appen inte kunde läsa mitt data efteråt, så körde en ren återställning till sist. Alltså kanske inget alternativ.

Min 6S kör också 10.1 beta med samma appar och inställningar som 7:an och drar ca 1% i standbyläge. 1% i standbyläge är helt ok

Processen kring en återställning har jag koll på men vill undvika detta så långt som möjligt pga de omständigheter som jag nämnde i min post.

Bevaka tråden