Ägare till 12" och 15" PB !!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-20 10:17

Står i valet och kvalet mellan en 12" eller en 15" PB. Det blir inte bara min första Mac utan även första bärbara. Därför undrar jag hur ni som har 12" respektive 15" upplever era PB´s. Är 15" lite tung och klumpig i mellanåt eller märker ni inte av det, 12" är liten och smidig men jag är lite rädd för att den blir för liten i långa loppet. Hur använder ni era och hur upplever ni dem?

Vad har du tänkt använda den till?

Jag har en 12" nu, men skall byta upp mig till en 15". Hade en 15" Ti tidigare.

12" är verkligen liten o behändig, men jag känner att skärmytan är lite begränsad för min del, jobbar en del med PS, FCP, DSP osv osv och där är det verkligen minimalt o köra 12". MEN jag har heller ingen externskärm som skulle kunna gjort 12" mer än duglig. Har helt enkelt inte den möjligheten, vill ha allt i ett.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-20 10:34

Jag kommer nog att använda den till att programmera en del till skolan, skriva rapporter och kanske powerpoint presentationer.
Spela kommer jag nog inte att göra på den. Kanske ta den med mig för att enkelt kunna se på film hemma hos palare m.m.
Mest kommer jag väl ha den hemma till diverse saker annars i skolan. Jag kan fixa en utrustad 15" för ca 18.500 och en 12" för ca 15.500 (kan dra momsen )
15" väger ju inte mycket faktiskt, 2,5 kilo är ju en bra siffra, det är lite det som gör att den inte känns så klumpig och tung.

Kan du komplettera 12'an med en extern skärm så är den helt klart den absolut mest portabla!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Kan du komplettera 12'an med en extern skärm så är den helt klart den absolut mest portabla!

Det håller jag med om. Har själv en 12" och skulle nog inte vilja ha en större. Använder inte ens någon extern skärm och tycker det går bra ändå. Men då sitter jag mest och skriver och gör enklare affischer i word. Det jag som ny köpare skulle fundera på är värmeutvecklingen. 12:an har ju som bekant en förmåga att bli riktigt varm när den får jobba hårt. Är man känslig för detta så kan 12:an bli ett problem. Men jag vet ju å andra sidan inte hur varm 15" blir. Det kan ju vara skönt med lite värme i kommande vintertider också!

• Medlem
  • 2003-10-20 16:53

Jag hade en 12" PB ( den första modellen, 867 mhz ). Jag har nyss bytt upp till 15" PB därson tolv tums skärmen var på tok för liten att programmera på. Det finns ju ett visst behov av att ha uppe manualerna samtidigt som koden, och det fungerar ju inte på tolvan..

Men för allt annat jag använder min dator till så var tolvan så fin så Fast jo, den blev lite varm... femtontummaren blir inte lika varm, men även den kan bli varm så det känns.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-20 18:04

Har provkört bägge maskinerna, och använt en 12"iBook en del och äger nu en alu15. 15" är definitivt att föredra oavsett vad man håller på med. Skärmen är inte bara större men även ljusstarkare, vilket är fiiijnt. Sen är impo-faktorn krymm med en 15". Folk kommer fram o tror att det är Apples omtalade 17".

Jag använder min ibland 8h (m ström) i sträck o kör en massa apps på en o samma g, men får jobba hårt för att fläkten ska starta o den är tyst.

Köp 15", du kommer inte bli missnöjd på nåt, om du har tur o får en hel. Min har 2 pajade pixlar och ska bytas (iaf skärmen)!

Senast redigerat 2003-10-21 01:20
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-20 18:39

Var och tittade på 15" i dag och den är väldigt fin, det är ju iof 12" med.
Programmering kommer jag nog att syssla en del med så det har du rätt i med att ha olika fönster öppna.
Men hur fick du ut så många timmar med en 15" ???

Från det ena till det andra: Kan man koppla en PB till en PC med en firewire 800 kabel och tanka över ?

• Medlem
  • 2003-10-20 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic Men hur fick du ut så många timmar med en 15" ???

Han skrev aldrig att han körde på batteri, men jag hajade också till när jag läste det

/majk

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 19:36

Jag köpte en Powerbook 15" som min första mac och första bärbara, har inte tittat bakåt sedan dess. Den är helt enkelt allt i ett, det saknas ingenting på den! Speciellt om du köper den nya med inbyggd bluetooth, så kan du ha en sladdlös mus utan extra trams att koppla in, dessutom synca allt du kan tänka dig. Jag använder min PB till allt egentligen och då håller jag på med ett ganska brett område av sysselsättningar. Photoshop, videoredigering, programmering och skrivande. Skärmen är stor och rymlig, har inte kännt att jag behöver extra bilskärm, trots att jag har en 19" som står i princip oanvänd i rummet bredvid! (till min gamla skit-pc, som numera fungerar som slave-server). Jag citerar en kompis till mig: "KÖP KÖP KÖP!"

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-21 19:59

ja, det lär bli en 15" Ska beställa den i dagarna.

1
Bevaka tråden