Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Numbers - jämföra värden

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-12 23:15

Hej!

Sitter och googlar lite för att komma igång med ett dokument i Numbers där man kan mata in olika värden med olika procentuella förändringar, för att sedan få ett totalt resultat.

Jag vill ha detta när jag gör en total analys av hur mina olika sparanden har gått under året.

Låt säga att jag har 5000kr på bankkonto med 0,5% ränta. Sen har jag 15 000kr i fonder som har gått 12% plus att jag har 13 000 i aktier som har gått -4%
Jag vill ta reda exakt hur mycket är mina uppgång/nedgång i procent samt i kronor, totalt på dessa tre tillsammans.

Varje portfölj har ju olika vikter samt förändringar. Dessa förändringar påverkar ju siffran för den totala uppgången/nedgången beroende på portföljernas olika vikt.

Har ni några tips hur man gör detta enklast?

Stort tack på förhand!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-13 00:33

Gå baklänges – vad vill du ha reda på? Skriv ner på ren svenska. Sen stegar du dig bakåt.

Nedan fri brainstorming:

"Jag vill ta reda exakt hur mycket är mina uppgång/nedgång i procent samt i kronor, totalt på dessa tre tillsammans."

Vad är ursprungsvärdet på fond X? Nuvärde är ursprungsvärdet x % + ursprungsvärdet.
Vad är ursprungsvärdet på aktie X? Nuvärde är ursprungsvärdet x % + ursprungsvärdet.

Vad är ursprungsvärdet på aktie X + fond X? Nuvärde är känt. Förändringen är nuvärde - ursprungsvärdet.
Förändring i % är nuvärde / ursprungsvärdet / 100.

Ränta på bankkonto skiljer sig lite mot fond/aktie då den förstnämnda ger avkastning med jämna mellanrum. Jag hade skilt dessa från aktier/fonder, iaf i början. Kanske ett eget blad?

Själv föredrar jag att tydligt skriva ut rubriker till beräkningar, kör gärna en beräkning per rad tills jag vet att mitt "tänk" fungerar. Sen bakar jag ihop långa formler i ett fåtal celler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-13 09:52

Förändringen i % kommer jag ju få från banken, så ursprungsvärde kommer jag ju få när man räknar den procentuella förändringen från dagens värde, tänker jag.

Det som blir svårt får mig att komma fram till är hur mycket varje portfölj påverkar den totala förändringen.
1% av 1 mil är ju väldigt mycket mer än 1% av 10 meter. Det blir samma sak här, en större portföljs uppgång kommer påverka mycket mer än en litens portföljs.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-13 15:16

Den lättaste lösningen borde vara att ha en kolumn med värdet i början av året och en med värdet i slutet av året. Sedan är det en smal sak att räkna ut värdökning i absoluta tal och procent. Alternativt om du bara har slutvärdierna och procenten så kan du multiplicera varje post med sin procent och få ut den absoluta ökningen och sedan addera ihop de olika kategorierna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-13 15:22
Ursprungligen av andas:

Den lättaste lösningen borde vara att ha en kolumn med värdet i början av året och en med värdet i slutet av året. Sedan är det en smal sak att räkna ut värdökning i absoluta tal och procent. Alternativt om du bara har slutvärdierna och procenten så kan du multiplicera varje post med sin procent och få ut den absoluta ökningen och sedan addera ihop de olika kategorierna.

Precis, det var såhär jag gjorde

Nu ska jag bara göra v.2.0 där jag kan ta med portföljer som har månadssparande

1
Bevaka tråden