Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja apple watch(gamla, series 1 eller series 2?)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när det finns alternativ även för apple watch. Jag är själv student så priset är ju ganska relevant. Men jag försöker sammanställa de stora skillnaderna mellan de olika varianterna.

Gamla:
- Finns begagnad.
- Helt duglig

Series 1:
- Gamla fast med ny processor
- nytt chip? (S1P?)
- IPX7 skydd

Series 2:
- Vattentålig 50m
- GPS
- Ljusstarkare skärm

Ni som har en apple watch idag, känns den seg eller som att den är för långsam för hänga med mjukvaran? Flyter det bra även i watchOS 3 betan?
Är series 1 endast den gamla fast med ny processor? Annars likvärdig i funktioner och sensorer?

Tack för svar och tips.

Senast redigerat 2016-12-24 06:33
  • Medlem
  • 2016-09-09 22:32

Är i samma tankebanor som dig. Och ni med den gamla Apple Watch, hur ljusstark blir skärmen utomhus när det är soligt? Behövs den extra ljusstyrkan som finns i Apple Watch Series 2?

Mina erfarenheter efter haft klockan sedan maj-15

Den extra ljusstyrkan är välkommen. Det är svårt att se urtavlan i starkt solljus även om det går med vissa trick. Jag använder urtavlan "Stora siffror" när det är ljust ute. Min rekommendation är att slå på "feta tecken", största teckenstorlek och max ljusstyrka för att få bästa synlighet.

Klockan har känts seg när du startat appar men jag laddade ner GM av Watch OS 3 i går och... Det är underbart stor skillnad så skillnaden är inte så mycket processor som att Watch OS 3 kommer att göra en stor skillnad. Faktum är att jag har varit tveksam till att rekommendera klockan till "gemene man" tidigare eftersom jag tyckt att du ska veta vad du skaffar digmen efter en dag med OS3 så känner jag inte längre någon tveksamhet till att rekommendera den.

Om jag vore fundersam idag så skulle jag nog gå på series 1 såvida du inte ser ett behov av GPS eller det ökade vattenskyddet. Jag tror att den kommer att vara tillräckligt bra även om jag kommer att byta "upp" mig och skicka min gamla klocka till grabben. Ett annat fullgott alternativ kan vara att hitta en "classic" som ligger på butikshyllorna till ett bra pris men jag vet inte hur många som finns ute i butiker.

Kom också ihåg att series 1 och "classic" har ett ganska bra "spashskydd" och jag undviker bara att doppa klockan i vatten men skyddar den inte från regn eller så.

Aliminiummodellerna räcker långt och håller bra. Jag ser inget större behov av att gå på stålmodellerna utan spara pengarna och lägg dem på extra band istället.

När det gäller band - gå på en snygg färgvariant av sportbandet. Min känsla är att de håller lite bättre än nylonbanden.

PS: Mitt svepskäl till uppgradering är just vattenskyddet eftersom jag har båt. Då behöver jag inte oroa eller fundera över att doppa handen i vattnet även om jag har klockan på mig. Det har jag undvikt tidigare.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2016-09-10 12:19

Om man väljer en series 1 hur funkar det då med GPS? Är det så att så länge klockan är i kontakt med telefonen så funkar allt GPS-relaterat på samma sätt som Series 2 utan telefon?
Jag tänker alltså så här: har jag alltid med mig telefonen behöver jag ingen GPS i klockan?

Rätt tänkt?

Lars

Det är så som jag har uppfattat det men jag har dålig koll eftersom jag inte vet vilka gps funktioner som serie 2 eventuellt kan komma åt från telefonen.

Jag har i alla fall aldrig saknat gps i klockan eftersom jag också har telefonen med mig hela tiden

Ursprungligen av BlackSmp:

Mina erfarenheter efter haft klockan sedan maj-15

Den extra ljusstyrkan är välkommen. Det är svårt att se urtavlan i starkt solljus även om det går med vissa trick. Jag använder urtavlan "Stora siffror" när det är ljust ute. Min rekommendation är att slå på "feta tecken", största teckenstorlek och max ljusstyrka för att få bästa synlighet.

Klockan har känts seg när du startat appar men jag laddade ner GM av Watch OS 3 i går och... Det är underbart stor skillnad så skillnaden är inte så mycket processor som att Watch OS 3 kommer att göra en stor skillnad. Faktum är att jag har varit tveksam till att rekommendera klockan till "gemene man" tidigare eftersom jag tyckt att du ska veta vad du skaffar digmen efter en dag med OS3 så känner jag inte längre någon tveksamhet till att rekommendera den.

Om jag vore fundersam idag så skulle jag nog gå på series 1 såvida du inte ser ett behov av GPS eller det ökade vattenskyddet. Jag tror att den kommer att vara tillräckligt bra även om jag kommer att byta "upp" mig och skicka min gamla klocka till grabben. Ett annat fullgott alternativ kan vara att hitta en "classic" som ligger på butikshyllorna till ett bra pris men jag vet inte hur många som finns ute i butiker.

Kom också ihåg att series 1 och "classic" har ett ganska bra "spashskydd" och jag undviker bara att doppa klockan i vatten men skyddar den inte från regn eller så.

Aliminiummodellerna räcker långt och håller bra. Jag ser inget större behov av att gå på stålmodellerna utan spara pengarna och lägg dem på extra band istället.

När det gäller band - gå på en snygg färgvariant av sportbandet. Min känsla är att de håller lite bättre än nylonbanden.

PS: Mitt svepskäl till uppgradering är just vattenskyddet eftersom jag har båt. Då behöver jag inte oroa eller fundera över att doppa handen i vattnet även om jag har klockan på mig. Det har jag undvikt tidigare.

Håller med om allt - utom " när det gäller band ". Finns ju fler material än sportbandet som är bra. Har även nylonbandet sedan det släpptes. Bra kvalité och komfort under varma sommardagar. Som nytt fortfarande.
Snart åker metallänken på igen.( men där är ju priset ett hinder för många)

Klart att det finns fler bra band men jag utgick från TS

Jag håller sporbanden snäppet högre än nylonbanden. Speciellt det röda som är min absoluta favorit

Men nylonbanden är helt ok.

Tack för alla svaren.

Ursprungligen av BlackSmp:

Mina erfarenheter efter haft klockan sedan maj-15

Den extra ljusstyrkan är välkommen. Det är svårt att se urtavlan i starkt solljus även om det går med vissa trick. Jag använder urtavlan "Stora siffror" när det är ljust ute. Min rekommendation är att slå på "feta tecken", största teckenstorlek och max ljusstyrka för att få bästa synlighet.

Klockan har känts seg när du startat appar men jag laddade ner GM av Watch OS 3 i går och... Det är underbart stor skillnad så skillnaden är inte så mycket processor som att Watch OS 3 kommer att göra en stor skillnad. Faktum är att jag har varit tveksam till att rekommendera klockan till "gemene man" tidigare eftersom jag tyckt att du ska veta vad du skaffar digmen efter en dag med OS3 så känner jag inte längre någon tveksamhet till att rekommendera den.

Om jag vore fundersam idag så skulle jag nog gå på series 1 såvida du inte ser ett behov av GPS eller det ökade vattenskyddet. Jag tror att den kommer att vara tillräckligt bra även om jag kommer att byta "upp" mig och skicka min gamla klocka till grabben. Ett annat fullgott alternativ kan vara att hitta en "classic" som ligger på butikshyllorna till ett bra pris men jag vet inte hur många som finns ute i butiker.

Kom också ihåg att series 1 och "classic" har ett ganska bra "spashskydd" och jag undviker bara att doppa klockan i vatten men skyddar den inte från regn eller så.

Aliminiummodellerna räcker långt och håller bra. Jag ser inget större behov av att gå på stålmodellerna utan spara pengarna och lägg dem på extra band istället.

När det gäller band - gå på en snygg färgvariant av sportbandet. Min känsla är att de håller lite bättre än nylonbanden.

PS: Mitt svepskäl till uppgradering är just vattenskyddet eftersom jag har båt. Då behöver jag inte oroa eller fundera över att doppa handen i vattnet även om jag har klockan på mig. Det har jag undvikt tidigare.

Låter på dig som att jag kommer vara helt nöjd med den gamla watchen och nya watchOS rent upplevelsemässigt!

Även jag är båtmänniska, och löptränar. Så egentligen borde series 2 vara perfekt om man ser till gps och vattentålighet. Men det är ju egentligen bara svepskäl så jag blrjar nog med en äldre variant ?

Det blir Series2 - ala ggr. Jag simmar en timme om dagen.
Att hålla på att ta av och sätta på klockan hela tiden funkar ju inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

PS: Mitt svepskäl till uppgradering är just vattenskyddet eftersom jag har båt. Då behöver jag inte oroa eller fundera över att doppa handen i vattnet även om jag har klockan på mig. Det har jag undvikt tidigare.

Du som är båtmänniska, har du hittat några fina appar för apple watch att ha till sjöss? Transas isailor har ju en miniapp om man använder deras navigation, men det är allt jag hittat hitills.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Du som är båtmänniska, har du hittat några fina appar för apple watch att ha till sjöss? Transas isailor har ju en miniapp om man använder deras navigation, men det är allt jag hittat hitills.

Har inte letat. Det enda som jag har är GPS Speed för att enkelt kunna se hur snabbt jag kör igenom ett fartbegränsat sund eftersom vi inte har någon logg på vår båt

Ao Jag var ju i detta dilemmat jag själv fast jag gick all in o köpte S2 fast hade dock verkligen rekommenderat Series 1 ifall du inte tänkt att simma och springa en hel del med den, vilket jag aldrig gör, I dags läget hade jag personligen tagit en Series 1.

Jag duschar ändå aldrig med min s2.

Ursprungligen av Galenskaper:

Ao Jag var ju i detta dilemmat jag själv fast jag gick all in o köpte S2 fast hade dock verkligen rekommenderat Series 1 ifall du inte tänkt att simma och springa en hel del med den, vilket jag aldrig gör, I dags läget hade jag personligen tagit en Series 1.

Jag duschar ändå aldrig med min s2.

Slog till på den gamla versionen istället, begagnad! Springer ju faktiskt, men det är ingen dealbreaker för mig att kunna se min löptur efteråt.

  • Medlem
  • 2016-12-24 00:17

älskar min iphone sju och jag räknar stenkallt att den håller lika länge som min iphone fyra, som nu är inne på sitt femte år (om inte sjätte till o med). i vilket fall funderar jag på en watch, om jag fölrstått det rätt så är skillnaden mellan watch 1/2 att 2 har bättre ljusstyrka, gps, vattentät, men att den fortfarande är lika snabb (samma processorhastighet på båda)?

kan man koppla trådlösa hörlurar/ladda ner spotify på watchen och ta en joggingtur? samt tracka ner turen? förstår inte hur watch 2 kan tracka utan mobilen (finns ju ingen sim-port som gps kräver väl eller?)

bör man vänta på nästa generation eller ska man slå till? är mycket tveksam till batteritiden som enligt the verge är 5h med aktiv gps. något kort enligt mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-24 01:49

Ja du kan köra trådlösa lurar och ha musik på AW.
Joggar du mer än 5 timmar?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-12-24 07:59
Ursprungligen av kenjon:

Ja du kan köra trådlösa lurar och ha musik på AW.
Joggar du mer än 5 timmar?

Efter en heldag i svampskogen är det finemang att se var man varit och kunna lägga in svampställena på rundan till nästa år.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-24 08:58

Då är du väl inte utan din iPhone?

  • Medlem
  • 2016-12-24 12:50
Ursprungligen av kenjon:

Ja du kan köra trådlösa lurar och ha musik på AW.
Joggar du mer än 5 timmar?

men om du tar en joggingtur/tränar/cyklar i ett par/tre timmar så lär ju inte mycket vara kvar senare och jag är ingen person som orkar ladda flers gånger under en dag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-24 13:32

Att stoppa dem i fodralet är väl en baggis? Du behöver inte ens ett eluttag.

  • Medlem
  • 2016-12-24 15:34
Ursprungligen av kenjon:

Att stoppa dem i fodralet är väl en baggis? Du behöver inte ens ett eluttag.

men jag har inte lust att ladda under dagen. det kanske är en baggis för dig men inte för mig. har inte sett nåt fodral, vart hittar man ett sånt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-24 15:49
Ursprungligen av Drive:

men jag har inte lust att ladda under dagen. det kanske är en baggis för dig men inte för mig. har inte sett nåt fodral, vart hittar man ett sånt?

Jag tror den gode @kenjon blandat ihop trådarna, detta handlar inte om Airpods utan om AW(S).
Fast kanske Apple har ett laddfodral på gång för klockorna också?

Funderar själv på att köpa en Apple watch. Men tänkte rådfråga här innan jag köper. Står i valet och kvalet om man ska köpa den första generationen som släpptes eller series 1. Vet ej hur den äldre är med nya watchOS 3 ? Ska inprincip ha klockan att se meddelanden och mail med. Kanske köra med appen onefootboll för att se resultat och få notiser därifrån. Sen velar jag mellan stainless steel eller aluminium. Hade gärna haft i stål, men den finns ju inte i series 1 utan bara i series 2. Då den kostar 6990:- i den sistnämnda så är det en aningen dyrt i mitt tycke. Så ge mig jättegärna era tankar & synpunkter ?

Ursprungligen av CStackling:

Funderar själv på att köpa en Apple watch. Men tänkte rådfråga här innan jag köper. Står i valet och kvalet om man ska köpa den första generationen som släpptes eller series 1. Vet ej hur den äldre är med nya watchOS 3 ? Ska inprincip ha klockan att se meddelanden och mail med. Kanske köra med appen onefootboll för att se resultat och få notiser därifrån. Sen velar jag mellan stainless steel eller aluminium. Hade gärna haft i stål, men den finns ju inte i series 1 utan bara i series 2. Då den kostar 6990:- i den sistnämnda så är det en aningen dyrt i mitt tycke. Så ge mig jättegärna era tankar & synpunkter ?

Inte så mycket för serie hit och dit. Har den första som jag köpte i Paris innan dom släpptes i Sverige.
Stora modellen i stål med 3 olika armband - inkl det i stål som är fantastiskt - men dyrt.
Efter det har det väl bara kommit en modell till - som anses vattentät bl.a.
Uppdateringarna av programvaran har varit samma oavsett. Använder min till just meddelanden - mail och lite olika notiser. Även svara resp avvisa samtal. Sedan är det en del appar man använder mer eller mindre.
Så med tanke på vad du skall använda den till - köp den första - som också är lättare att få tag på.
Att skaffa den nya med högre priset - utan att behöva ngn ytterligare funktion - verkar onödigt. Ser ju dessutom likadan ut. ⌚️

Denna köpt i maj 2015

Ursprungligen av adress@mac:

Inte så mycket för serie hit och dit. Har den första som jag köpte i Paris innan dom släpptes i Sverige.
Stora modellen i stål med 3 olika armband - inkl det i stål som är fantastiskt - men dyrt.
Efter det har det väl bara kommit en modell till - som anses vattentät bl.a.
Uppdateringarna av programvaran har varit samma oavsett. Använder min till just meddelanden - mail och lite olika notiser. Även svara resp avvisa samtal. Sedan är det en del appar man använder mer eller mindre.
Så med tanke på vad du skall använda den till - köp den första - som också är lättare att få tag på.
Att skaffa den nya med högre priset - utan att behöva ngn ytterligare funktion - verkar onödigt. Ser ju dessutom likadan ut. ⌚️

Denna köpt i maj 2015

Hur kommer den stå sig med framtida uppdateringar ? Kommer Apple sluta prioritera den första med tanke på att de säkert lär släppa en ny klocka nästa år ?

Ursprungligen av CStackling:

Hur kommer den stå sig med framtida uppdateringar ? Kommer Apple sluta prioritera den första med tanke på att de säkert lär släppa en ny klocka nästa år ?

Det har vi ingen aning om men rent allmänt så är Apple bäst av alla på att stödja äldre hårdvara med uppdateringar

Ursprungligen av BlackSmp:

Det har vi ingen aning om men rent allmänt så är Apple bäst av alla på att stödja äldre hårdvara med uppdateringar

??
Ska in till Mediamarkt i eftermiddag & kolla på en stainless steel "series 0". Återkommer om det blir ett köp !

Ursprungligen av CStackling:

Funderar själv på att köpa en Apple watch. Men tänkte rådfråga här innan jag köper. Står i valet och kvalet om man ska köpa den första generationen som släpptes eller series 1. Vet ej hur den äldre är med nya watchOS 3 ? Ska inprincip ha klockan att se meddelanden och mail med. Kanske köra med appen onefootboll för att se resultat och få notiser därifrån. Sen velar jag mellan stainless steel eller aluminium. Hade gärna haft i stål, men den finns ju inte i series 1 utan bara i series 2. Då den kostar 6990:- i den sistnämnda så är det en aningen dyrt i mitt tycke. Så ge mig jättegärna era tankar & synpunkter ?

Jag köpte en begagnad series 0. (1400kr tror jag det var) Riktigt bra, watchOS 3 funkar finfint. Det enda som inte är så skoj är att läsa mail, det går inte riktigt. Vissa appar är sega dock, tex uber och drivenow. Men det är sekundärt.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Jag köpte en begagnad series 0. (1400kr tror jag det var) Riktigt bra, watchOS 3 funkar finfint. Det enda som inte är så skoj är att läsa mail, det går inte riktigt. Vissa appar är sega dock, tex uber och drivenow. Men det är sekundärt.

Träffade en Appleanställd inne på mediamarkt idag som lyckades få tag i en series 0 genom kontakter på digitalinn. Helt ny för 2000:- så förhoppningsvis får jag den på fredag. Han kommer tom hem och levererar den själv ??

Men det roligaste av allt var nog att jag var bombsäker på att jag skulle köpa en 42mm, men slutade med att det blev en 38 mm ?

Ursprungligen av CStackling:

Träffade en Appleanställd inne på mediamarkt idag som lyckades få tag i en series 0 genom kontakter på digitalinn. Helt ny för 2000:- så förhoppningsvis får jag den på fredag. Han kommer tom hem och levererar den själv ??

Men det roligaste av allt var nog att jag var bombsäker på att jag skulle köpa en 42mm, men slutade med att det blev en 38 mm ?

Vad gäller uppdateringar så kom den senaste för ett par dagar sedan. Tror inte det blir ngr framtida problem heller. Speciellt med tanke på vad du skall använda den till. 38 mm är litet - men vi är alla olika - både vad gäller syn och kropp. Knappast stål till det priset i alla fall - eller.
Appleanställd på Mediamarkt - inte dåligt. Personlig hemleverans ......... ?

Ursprungligen av adress@mac:

Vad gäller uppdateringar så kom den senaste för ett par dagar sedan. Tror inte det blir ngr framtida problem heller. Speciellt med tanke på vad du skall använda den till. 38 mm är litet - men vi är alla olika - både vad gäller syn och kropp. Knappast stål till det priset i alla fall - eller.
Appleanställd på Mediamarkt - inte dåligt. Personlig hemleverans ......... ?

Inte helt omöjligt att det är stål. De gamla 38 mm verkar reas ut ordentligt. Cdon hade t bra priser under jul.

Edit: cdon 2990 kr för en rostfri 38 med modern buckle spänne...

Jag vet inte hur det är på MM men de som jobbar på elgigantens Apple avdelning här i luleå är anställda av Apple enligt uppgift från en av de anställda på M-store vars sambo jobbar på Apple avdelningen på Elgiganten...

1
Bevaka tråden