Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två datorer i ett nätverk men bara en kommer åt NAS och skrivare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-09-03 10:00

Jag har ett nätverk hemma som börjar med en Dovado 3G-router som står för internetanslutningen, denna är ansluten till en switch med kabel där några andra enheter är anslutna med kabel, bland annat min NAS (Synology DS216). Däribland en Airport Express som skapar mitt WiFi-nätverk, till WiFi-nätverket ansluter en AppleTV och en annan Airport Express där min skrivare är ansluten med USB.

Jag har två datorer som båda ansluter till WiFi-nätet, en MacBook och en iMac. Båda datorerna har El Capitan, Macbooken är från 2010 och iMacen från 2015.
Båda datorerna har inga problem med att komma ut på internet. Min Macbook hittar skrivaren utan problem och kan skriva ut, hittar NASen och kommer ihåg den vid varje uppstart och jag kan komma åt inställningar på Airport Express enheterna med Airportverktyget. Men min iMac hittar inte skrivaren, Aiportverktyget ser ingen av Express enheterna och jag måste ansluta till NASen manuellt med ip-numret varje gång jag har startat datorn. Den hittar inte heller min AppleTV vilket Macbooken gör.

Någon som har en idé om var jag ska försöka hitta felet? Jag ser inte att inställningarna är olika i datorerna.

Vilka IP-adresser har din NAS, skrivare, Macbook och iMac?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-09-03 10:42
Ursprungligen av keptang:

Vilka IP-adresser har din NAS, skrivare, Macbook och iMac?

Macbook - 192.168.0.129
NAS - 192.168.0.99
iMac - 192.168.0.105
Skrivaren är inte direkt ansluten till nätverket, den är ansluten med USB till AirPort-Expressen, men Airporten har 192.168.0.57.

Alla enheter ansluter med DHCP

Prova slå på "Local Master Browser" på NASen, bör finnas under Control Panel / File Services / Advanced Settings.

Annars kanske du måste plocka ner nätverket ((koppla ur allt, nollställa routers osv.), lägg till en enhet åt gången) för att se vad det är som inte lirar som det ska.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-03 14:16

Luktar det inte som att de två AirPort expresserna inte sitter likvärdigt på nätverket? Och att respektive dator har anslutit till var sin AirPort express. Borde man inte köra WDS här?

Ursprungligen av frazze:

Luktar det inte som att de två AirPort expresserna inte sitter likvärdigt på nätverket?

Jo det tror jag med.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-09-03 19:06
Ursprungligen av frazze:

Luktar det inte som att de två AirPort expresserna inte sitter likvärdigt på nätverket? Och att respektive dator har anslutit till var sin AirPort express. Borde man inte köra WDS här?

WDS?

Den ena Airport Expressen har under fliken Trådlöst inställningen "Skapa trådlöst nätverk". Den andra har inställningen "Anslut till trådlöst nätverk" och ansluter till det nätverk som den andra skapar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-03 22:20
Ursprungligen av wahlle:

WDS?

https://support.apple.com/sv-se/HT202076

Ursprungligen av wahlle:

Den ena Airport Expressen har under fliken Trådlöst inställningen "Skapa trådlöst nätverk". Den andra har inställningen "Anslut till trådlöst nätverk" och ansluter till det nätverk som den andra skapar.

Du borde nog använda alternativet utöka/förläng. Läs mer om det i artikeln ovan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-09-03 22:54
Ursprungligen av frazze:

https://support.apple.com/sv-se/HT202076
Du borde nog använda alternativet utöka/förläng. Läs mer om det i artikeln ovan.

Vad jag kan få ut av artikeln så är WDS för 802.11g-enheter, båda min airport express är 802.11n. Finner inget alternativ att välja som heter WDS i airportverktyget som beskrivs i artikeln.
"WDS är utvecklat för 802.11g och ska inte användas för 802.11n-enheter. "

Om jag startar om alla enheter i nätverket, men låter bli den airport express som ansluter till WiFi-nätet så är resultatet fortfarande att iMacen inte hittar min appleTV eller NASen mer än att jag ansluter manuellt med IP-nummer. Men kommer åt internet från den datorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-03 23:06

Okej, fel dokument. Läs i det här istället på sidan 41 och framåt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-28 17:59
Ursprungligen av wahlle:

Jag har ett nätverk hemma som börjar med en Dovado 3G-router som står för internetanslutningen, denna är ansluten till en switch med kabel där några andra enheter är anslutna med kabel, bland annat min NAS (Synology DS216). Däribland en Airport Express som skapar mitt WiFi-nätverk, till WiFi-nätverket ansluter en AppleTV och en annan Airport Express där min skrivare är ansluten med USB.

Jag har två datorer som båda ansluter till WiFi-nätet, en MacBook och en iMac. Båda datorerna har El Capitan, Macbooken är från 2010 och iMacen från 2015.
Båda datorerna har inga problem med att komma ut på internet. Min Macbook hittar skrivaren utan problem och kan skriva ut, hittar NASen och kommer ihåg den vid varje uppstart och jag kan komma åt inställningar på Airport Express enheterna med Airportverktyget. Men min iMac hittar inte skrivaren, Aiportverktyget ser ingen av Express enheterna och jag måste ansluta till NASen manuellt med ip-numret varje gång jag har startat datorn. Den hittar inte heller min AppleTV vilket Macbooken gör.

Någon som har en idé om var jag ska försöka hitta felet? Jag ser inte att inställningarna är olika i datorerna.

Efter att försökt några olika saker utan att lösa problemet. Bland annat att installera om MacOS, både utan att formatera hårddisken och med formatering, sen återställa från TimeMachine så återkommer problemen igen. Direkt efter ominstallation med formatering så fungerar både nätverk, NAS och skrivare som det ska. Men slutar efter återställningen. Så det slutade med en komplett ominstallation på formaterad hårddisk och sen återställa några enstaka saker från TimeMachine och sen installerat om resten från början.

Nu fungerar datorn som den borde.

1
Bevaka tråden