Digital videokamera för 20000?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är på jakt efter en digital videokamera, mellan 15000-20000. Tänkte höra om ni har något tips?

En viktig bit är ljudet. Kameran ska främst användas till att spela in samtal mellan två eller fler personer. Vad använder man för att få till ett riktigt bra ljud? En mic man ställer på bordet? Myggor?

Tacksam för råd.

jag gillar Sony TRV950 skarpt! och i den prisklassen hade jag satsat på att hitta en begagnad 3CCD-kamera - som länken ovan.

en bra mic - placerad centralt på ett bord skulle kunna räcka. jag har själv kört med inbyggd mic på en TRV-900 och det fungerade bra. jag testade även en sony pc-100 och det lät skit. semi-proffsmodellerna har rejält bättre mic'ar.

för bästa resultat = myggor och en ljudmixer in i kameran.

Om du är seriös med det du spelar in, anser jag att det bara finns två sätt att få riktigt bra ljud. Att använda kameramicken går fetbort, och om inte personerna sitter i ett ljudisolerat rum, går en mick på bordet lika fett bort.

1. Sätt mygga på de personer som snackar. Gör en soundcheck och sen är du fri att ägna dig åt kameran. Var NOGA med hur du placerar myggorna. Det är faktiskt ganska svårt att sätta en mygga så att ljudet blir bra, det vill gärna bli mycket "rumsljud" om den sitter för långt ifrån munnen, och om den sitter för nära halsen finns en risk att ljudet blir för lågt, om tex personen lutar sig framåt, eller bara vrider på huvudet. (använd alltid bra hörlurar för att kolla ljudet hela tiden under intervjun)

Det dumma är att bra myggor är jävligt dyra. Särskillt dom trådlösa.

2. Använd en riktad mik och sätt den på ett spö. Styr micken till den som pratar.

Nackdelen är att man då måste ni vara två pers i teamet, en för kamera och en för micken. (fast egentligen tycker jag att det är en fördel att vara två)

håller med

sist körde jag samson trådlösa mic'ar - xlr rakt in i kameran och det blev suveränt ljud! men dessa mic'ar kostar cirka 4500 kronor styck

Tack för tips. Vad tror ni om en Canon DM-XM2 med extern mic av något slag? Kan tänka mig att vi behöver två myggor.

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/106287/details

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 16:40

Om du ändå köper den från Tyskland så gör det härifrån där den kostar motsvarande 19.000:- Har handlat där själv. Förskottsbetalning och ganska snabb service.

Jag har aldrig själv använt den kameran, men jag har två kollegor som köpt och använder den. Båda säger att XM tvåan är mkt bra. Ett aber är dock att den saknar XLR-ingång, men en sådan skarvsladd kan du ju lätt fixa själv.

Ah, så den saknar XLR-ingång. Typiskt. Men det lutar åt en XM2 mer och mer. Finkammar tillbehörsfronten just nu...

Myggor? Stativ?

ja myggor eller riktmik bestämmer du själv (eller din plånbok;) ) Det kan löna sig att leta på begangnatmarknaden. Köp några ex av tidningen Monitor, och titta i deras annonser, eller leta på webben, men där vet jag inte riktigt någon bra sida.

men ett stativ skall du absolut ha. Och här gäller det att inte vara dumsnål. Jag har lärt mig den läxan den hårda vägen.

Mitt första stativ var ett kinesiskt "skit-plocke-pin" som kostade 450:-. Det höll i två månader och var inte ens bra under den tiden. Ett rejält stativ från ex. manfrotto kostar ca 1500:- och det är verkligen värt pengarna.

Skall du mest filma inomhus eller fasta situationer behöver du inte någon nivelleringsfunktion på stativet heller. (alltså möjlighet att enkelt sätta kameran horisontellt) Men om du har tänkt att vara utomhus mycket, och tex göra panoreringar och tiltar och sånt, så kommer du att bli vansinnig av att behöva fäktas med alla tre stativbenen för att få bilden rak. (också egen erfarenhet...)

Sen finns det ju riktiga proffsgrejor från ex. Sachtler eller Vinten där man får punga 60-70 000:-

Plockade upp en TRV950 ikväll som en bekant önskar sälja, ska testköra den över helgen.

Hoppar över Sachtler och Vinten tror jag.

TRV950...avundsjuk blir jag har en TRV900 och är ytterst nöjd...skulle dock gärna vilja ha den förbättrade ljuddelen och det nya chip'setet.

grattis!

Det blev en 950 och en 900E, fick ett kalaspris om jag köpte båda. Alldeles för dålig på säga nej till coola tekniska prylar.

cool - grattis - du kan väl berätta hur du upplever skillnaden mellan de båda! helst vad det gäller bildkvalitet!

1
Bevaka tråden