Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 5k laggar i Da Vinci Resolve med 4k video.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är nybörjare inom redigering men ska försöka uttrycka mig begripligt
Jag försöker redigera mina 4k-videos från min Phantom 3 på min iMac i Da Vinci Resolve. Problemet är att det laggar så mycket när videon försöker spelas upp, både när man ska förhandsvisa den från början eller hoppar och klipper i den. Det tar helt enkelt lång tid för programmet att agera och är mer eller mindre hackigt hela tiden.

Min dator:

iMac 5k (Late 2015)
i5
2gb grafikkort
8gb ram
1tb fusion drive

Jag undrar om jag helt enkelt har för klent grafikkort, för lite ram-minne, för långsam hårddisk eller helt enkelt fel inställningar? Kanske till och med allt av detta. Vore underbart om det vore något annat än grafikkortet som är problemet...

Tack på förhand!

/Teodor

Vad händer i aktivitetshanteraren?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad händer i aktivitetshanteraren?

CPUn ligger på runt 50% på användaruppgifter (antar jag detta räknas som), använt ram-minne är ca 7,5gb med iTunes och safari öppet också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-25 22:16

Kanske dum fråga, men filmklippen ligget på datorn?
Hur funkar det att spela upp samma klipp i VLC, Quicktime och imovie?
OS X uppdaterat, till vad?
Hur är det med klipp i lägre upplösning, 2,7k och 1080?

Ursprungligen av reboot81:

Kanske dum fråga, men filmklippen ligget på datorn?
Hur funkar det att spela upp samma klipp i VLC, Quicktime och imovie?
OS X uppdaterat, till vad?
Hur är det med klipp i lägre upplösning, 2,7k och 1080?

Klippen ligger på datorn. Det funkar perfekt med Quicktime och iMovie. Jag har senaste uppdateringen. Testade att lägga in ett klipp i 1080p i samma projekt i DaVinci och det visade sig fungera utan lagg. Så alltså fungerar det mycket bättre att redigera 4k-klipp i iMovie än i DaVinci Resolve. Finns det något jag kan göra åt det?

Från manualen:If you are planning UHD and 4K editing and/or grading with clients in attendance, the new Mac Pro is a good choice. The Mac Pro includes dual OpenCL GPUs and both of these are used for image processing, even for the free version of DaVinci Resolve. After extensive testing we recommend the D700 GPU model. The D500 GPU model offers limited performance in comparison to the D700 and may also exhaust the GPU ram with clips or timelines greater than HD, or when temporal processes, NR and optical ow speed changes are requested.
The 12-core CPU model is ideal for when source clips are UHD or higher resolutions or include heavy clip compression, such as clips from the RED and Sony camera range. We suggest a minimum of 8 CPU cores and 16GB system ram.

Och
The 27” late 2014 Retina 5K iMac with 4GB GPU RAM provides a exible and versatile desktop workhorse for real time editing and grading material up to and including HD video. There are no special setup requirements for the 27” late 2014 Retina 5K iMac. The late 2013 iMac with the 4GB GPU RAM model is also suitable.
With both models UHD timelines are practical with some performance limitations especially when using optical ow speed changes, temporal processing and noise reduction.
The new 27” mid 2015 Retina 5K iMac with 2GB GPU RAM and many of the older model iMacs with 2GB of GPU memory will reach these GPU limits at lower resolutions and with fewer editing tracks or color grading nodes. Very limited performance is possible on the 2010 and 2011 top of the line iMac’s and these systems will not be suitable for any temporal processing, NR or images greater than HD resolution.

Din dator är med andra ord inte lämpad för davinci resolve. Har du tittat på Apples lösning med Final Cut Pro X?

Ursprungligen av hummel:

Från manualen:If you are planning UHD and 4K editing and/or grading with clients in attendance, the new Mac Pro is a good choice. The Mac Pro includes dual OpenCL GPUs and both of these are used for image processing, even for the free version of DaVinci Resolve. After extensive testing we recommend the D700 GPU model. The D500 GPU model offers limited performance in comparison to the D700 and may also exhaust the GPU ram with clips or timelines greater than HD, or when temporal processes, NR and optical ow speed changes are requested.
The 12-core CPU model is ideal for when source clips are UHD or higher resolutions or include heavy clip compression, such as clips from the RED and Sony camera range. We suggest a minimum of 8 CPU cores and 16GB system ram.

Och
The 27” late 2014 Retina 5K iMac with 4GB GPU RAM provides a exible and versatile desktop workhorse for real time editing and grading material up to and including HD video. There are no special setup requirements for the 27” late 2014 Retina 5K iMac. The late 2013 iMac with the 4GB GPU RAM model is also suitable.
With both models UHD timelines are practical with some performance limitations especially when using optical ow speed changes, temporal processing and noise reduction.
The new 27” mid 2015 Retina 5K iMac with 2GB GPU RAM and many of the older model iMacs with 2GB of GPU memory will reach these GPU limits at lower resolutions and with fewer editing tracks or color grading nodes. Very limited performance is possible on the 2010 and 2011 top of the line iMac’s and these systems will not be suitable for any temporal processing, NR or images greater than HD resolution.

Din dator är med andra ord inte lämpad för davinci resolve. Har du tittat på Apples lösning med Final Cut Pro X?

Jag har kollat på FCPX men försökte komma undan att lägga ut 3k och testade DaVinci Resolve istället... Men om FCPX hanterar 4k-video mycket bättre är det väl värt det. Tack för svaret!

Kan du ge mig ett exempelklipp kan jag testa med FCP X för att ser prestanda.

Ursprungligen av hummel:

Kan du ge mig ett exempelklipp kan jag testa med FCP X för att ser prestanda.

Har du alltså samma dator som jag med AMD m380 grafik och allt? I så fall vore det väldigt hjälpsamt

En mbpr med M370X 2GB, kan ansluta 4k-skärm till den. Det kanin alla fall ge on indikation om prestanda.

Ursprungligen av hummel:

En mbpr med M370X 2GB, kan ansluta 4k-skärm till den. Det kanin alla fall ge on indikation om prestanda.

Har nyss startat en 30 dagar testperiod av FCP X och kan säga att det funkar betydligt bättre. Men tack ändå för erbjudandet och tack till alla som hjälpte mig!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-26 23:53
Ursprungligen av teodor2015:

Har nyss startat en 30 dagar testperiod av FCP X och kan säga att det funkar betydligt bättre. Men tack ändå för erbjudandet och tack till alla som hjälpte mig!

FCPX erbjuder dessutom möjligheten att redigera med proxy filer - dvs du skapar filmer med lägre upplösning som du jobbar med. Vid export används dock 4k.

Ursprungligen av reboot81:

FCPX erbjuder dessutom möjligheten att redigera med proxy filer - dvs du skapar filmer med lägre upplösning som du jobbar med. Vid export används dock 4k.

Tack för tipset! Låter väldigt praktiskt.

1
Bevaka tråden