Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Macintosh Classic

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac känner på en riktig gammal kämpe i form av Macintosh Classic. Följ med när en populär stilikon genomför sin sista resa.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-08-24 19:27

Jag hade en Classic som hjälpte mig genom universitet och JMG. Det blev såväl C- och B-uppsatser som otaliga grupparbeten och frilansartiklar. På den tiden var det MacWrite II som gällde som ordbehandlare. Det var egentligen det enda jag använde, jag hade inte ens internet. Jag hade en Appleskrivare också, en StyleWriter. Det enda spelet jag använde hette Iago, en Othelloklon (givetvis, för den som kan sin Shakespeare).

  • Medlem
  • 2016-08-24 19:36

Det finns ett kul trick med Classic. Håll inne kommando, alt, x, o vid start så kör den igång en inbyggd System 6. Då Classic egentligen är en förklädd Plus med ny design behövdes inte så mycket finnas i ROM så det fanns en del plats över, tillräckligt för ett minimalt OS.

Ursprungligen av alix:

Jag hade en Classic som hjälpte mig genom universitet och JMG. Det blev såväl C- och B-uppsatser som otaliga grupparbeten och frilansartiklar. På den tiden var det MacWrite II som gällde som ordbehandlare. Det var egentligen det enda jag använde, jag hade inte ens internet. Jag hade en Appleskrivare också, en StyleWriter. Det enda spelet jag använde hette Iago, en Othelloklon (givetvis, för den som kan sin Shakespeare).

Tror faktiskt det följde med en skrivare på köpet med denna Classic, men den gick inte att få liv i.

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac känner på en riktig gammal kämpe i form av Macintosh Classic. Följ med när en populär stilikon genomför sin sista resa.

Läs hela artikeln här

Vila i frid...
http://www.99mac.se/forum/p/1983407

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Tror faktiskt det följde med en skrivare på köpet med denna Classic, men den gick inte att få liv i.

Joho! Jag fick ju igång den en gång. Däremot lyckades vi inte slå av den, och efter att ha dragit ur sladden lyckades vi aldrig få nya livstecken..

  • Medlem
  • 2016-08-24 21:16
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Tror faktiskt det följde med en skrivare på köpet med denna Classic, men den gick inte att få liv i.

Det förstår jag, för jag hade jämt problem med min. Ingen kontakt eller intorkat bläck. Det svåraste med nämnda C-uppsats var nog att få den utskriven på papper...

  • Medlem
  • 2016-08-24 21:18
Ursprungligen av emilakered:

Joho! Jag fick ju igång den en gång. Däremot lyckades vi inte slå av den, och efter att ha dragit ur sladden lyckades vi aldrig få nya livstecken..

Man kan tro att den är död, men den är en zombie! Testa igen, och igen, och igen...

Nostalgi! ?

Min första Mac var för övrigt en SE med dubbla diskettstationer och en extern 60 MB HD. En vacker dag köpte jag en 120 MB HD och installerade istället för den ena diskettstationen – Snacka om lyft! Samma upplevelse som att byta till SSD idag...

Man kan ju i sammanhanget nämna att Classicen är en klart lysande stjärna bland Apple-ripoffer. Pensionerad, lågspecad och medvetet underpresterande teknik i lite uppiffat skal (det är ju inte exakt samma design som original-macen, inte heller är plastkulören densamma). Den äldre SE/30 piskade ju en Classic/Classic II alla dagar i veckan.

http://lowendmac.com/1990/mac-classic/

Skall man öht göra ett macquarium är väl denna rishög ett lämpligt objekt. Det blir ju som Aleks påpekar i länken, en på alla sätt bättre maskin än innan:

  • 3D Graphics

  • Ultra High Resolution

  • Better than 32bit Color

  • No Perceptible Dithering

  • Filter-Based Refresh Rate

  • Advanced AI-Like Intelligence

  • Greater than 1000 FPS

  • User Friendly (when fed)

  • Unique "Tap-On-Glass" Interface

  • Hacker Proof

  • Crash-Proof (unless knocked over)

  • Free Upgrades (if fish feel up to it)

  • Resistant to PC & Mac Viruses

Andra vintagemaskiner kanske man inte har hjärta att konvertera?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-08-25 14:18

Grymt kul nostalgitripp. Väcker många minnen till liv!

Stort tack för ett bra reportage!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-25 22:01

Gult e fult

Är det någon som vet hur man kan fräscha upp den gulnande plasten?

Ursprungligen av Saalad:

Är det någon som vet hur man kan fräscha upp den gulnande plasten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Retr0bright

/PorkLip

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-08-26 06:44

Har just en sådan ståendes i garderoben Uppgraderad till hela 4 MB RAM, och 40 MB Hårddisk. Med system 6.0.7 och en SCSI->Ethernet-adapter så går den t o m att skicka mail med. Med system 7 var den plågsamt långsam, men med 6.0.7 faktiskt riktigt användbar användbar - Kul när man hittar sina 25 år gamla Hypercard-skapelser

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-08-27 18:26

Annars så kan du kränga in en Raspberry Pi i lådan...

Classic Pi

1
Bevaka tråden