Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avgör man om en Magsafe-laddare är äkta eller piratkopia?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 14:47

Hej!

Har köpt en ny Magsafe-laddare till min MacBook Air 2010 och nu funderar jag över huruvida det är en riktig Apple-laddare eller en piratkopia. Har köpt den av en svensk återförsäljare, som jag upplever som seriös och som hävdar att det är en äkta Apple-laddare.

Utseendemässigt ser de vad jag kan bedöma likadana ut, inklusive text och märkningar på utsidan. Enda skillnaden är att originalladdaren har modellnummer A1244 och den nya har A1374. Vikten verkar också vara den samma. Originalet är några gram tyngre, men det kan väl iofs förklaras av skillnaden i sladdlängd och att sladden på originalladdaren är nödtorftigt lagad med eltejp.

Dock är det två saker som gör mig lite misstänksam:
- Lampan på kontakten tänds direkt när man ansluter den nya laddaren. På originalladdaren finns en fördröjning på någon sekund, vilket vad jag förstår ska bero på att laddaren och datorn kommunicerar innan laddströmen släpps på.
- Sladden på den nya laddaren är ca 8 cm kortare än på originalladdaren

Frågan är om fördröjningen är borttagen på äkta Apple-laddare nyare än den jag har från 2010? Någon som har en nyare laddare som kan testa?

Om jag går in under systeminformation hittar jag följande. Enligt återförsäljaren ska man genom detta kunna avgöra att det är en äkta laddare. Själv vet jag inte hur det skulle gå till.

Gamla originalladdaren:

AC Charger Information:
  Connected: Yes
  ID: 0x0100
  Wattage (W): 45
  Revision: 0x0000
  Family: 0x00ba
  Serial Number: 0x004b8886
  Charging: Yes

Den nya “misstänkta” laddaren:

AC Charger Information:
  Connected: Yes
  ID: 0x0100
  Wattage (W): 45
  Revision: 0x0000
  Family: 0x00ba
  Serial Number: 0x00382623
  Charging: Yes

Ursprungligen av muskorv:

Hej!

Har köpt en ny Magsafe-laddare till min MacBook Air 2010 och nu funderar jag över huruvida det är en riktig Apple-laddare eller en piratkopia. Har köpt den av en svensk återförsäljare, som jag upplever som seriös och som hävdar att det är en äkta Apple-laddare.

Utseendemässigt ser de vad jag kan bedöma likadana ut, inklusive text och märkningar på utsidan. Enda skillnaden är att originalladdaren har modellnummer A1244 och den nya har A1374. Vikten verkar också vara den samma. Originalet är några gram tyngre, men det kan väl iofs förklaras av skillnaden i sladdlängd och att sladden på originalladdaren är nödtorftigt lagad med eltejp.

Dock är det två saker som gör mig lite misstänksam:
- Lampan på kontakten tänds direkt när man ansluter den nya laddaren. På originalladdaren finns en fördröjning på någon sekund, vilket vad jag förstår ska bero på att laddaren och datorn kommunicerar innan laddströmen släpps på.
- Sladden på den nya laddaren är ca 8 cm kortare än på originalladdaren

Frågan är om fördröjningen är borttagen på äkta Apple-laddare nyare än den jag har från 2010? Någon som har en nyare laddare som kan testa?

Om jag går in under systeminformation hittar jag följande. Enligt återförsäljaren ska man genom detta kunna avgöra att det är en äkta laddare. Själv vet jag inte hur det skulle gå till.

Gamla originalladdaren:

AC Charger Information:
  Connected: Yes
  ID: 0x0100
  Wattage (W): 45
  Revision: 0x0000
  Family: 0x00ba
  Serial Number: 0x004b8886
  Charging: Yes

Den nya “misstänkta” laddaren:

AC Charger Information:
  Connected: Yes
  ID: 0x0100
  Wattage (W): 45
  Revision: 0x0000
  Family: 0x00ba
  Serial Number: 0x00382623
  Charging: Yes

Apple har sålt/säljer laddare till Macbook Air med både modellnummer A1244 och A1374, skillnaden är vem som tillverkar laddarna. A1244 tillverkas vad jag kan hitta av Delta Electronics och A1374 av Liteon Technology. Båda företagen är baserade i Taiwan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 15:55
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Apple har sålt/säljer laddare till Macbook Air med både modellnummer A1244 och A1374, skillnaden är vem som tillverkar laddarna. A1244 tillverkas vad jag kan hitta av Delta Electronics och A1374 av Liteon Technology. Båda företagen är baserade i Taiwan.

Tack för svar!

Just modellnumret i sig är väl inget orosmoln. I mitt fall är båda märkta med Delta Electronics. Det är framförallt beteendet på indikeringslampan på laddaren som gör mig fundersam.

Ursprungligen av muskorv:

Tack för svar!

Just modellnumret i sig är väl inget orosmoln. I mitt fall är båda märkta med Delta Electronics. Det är framförallt beteendet på indikeringslampan på laddaren som gör mig fundersam.

Har en Air hemma så kan kolla ikväll hur den beter sig och vilken laddare det är, men min Macbook Pro på jobbet tänder lampan direkt i alla fall. Säkert bara någon mindre ändring de gjort.

De kopior jag sett tycker jag kändes "billigare" än Apples egna och de hade inte samma märkningar. Och det borde ju också märkas på kartongen laddaren kom i?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 16:10
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har en Air hemma så kan kolla ikväll hur den beter sig och vilken laddare det är, men min Macbook Pro på jobbet tänder lampan direkt i alla fall. Säkert bara någon mindre ändring de gjort.

De kopior jag sett tycker jag kändes "billigare" än Apples egna och de hade inte samma märkningar. Och det borde ju också märkas på kartongen laddaren kom i?

Låter ju bra att din MBP-laddare tänds direkt i alla fall. Har läst en del om att just denna kontroll och fördröjning är en tydlig sak som skiljer original och piratkopior, men då kanske det bara gäller äldre Apple-laddare?

Laddaren var bulkförpackad, så den kom bara i en plastpåse och lite skyddande plastfilm. Har köpt bulkförpackad Magsafe-laddare från auktoriserad Apple-verkstad tidigare, så ingen skillnad där.

Ursprungligen av muskorv:

Låter ju bra att din MBP-laddare tänds direkt i alla fall. Har läst en del om att just denna kontroll och fördröjning är en tydlig sak som skiljer original och piratkopior, men då kanske det bara gäller äldre Apple-laddare?

Laddaren var bulkförpackad, så kom bara i en plastpåse. Har köpt bulkförpackad Magsafe-laddare från auktoriserad Apple-verkstad tidigare, så ingen skillnad där.

Skulle ju bli mycket förvånad om en återförsäljare vågade sälja dig en kopia och hävda att det är original.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 17:14
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Skulle ju bli mycket förvånad om en återförsäljare vågade sälja dig en kopia och hävda att det är original.

Det är alltså inte någon auktoriserad Apple-återförsäljare jag köpt laddaren ifrån. Dock upplever jag butiken som seriös, så jag förväntade mig inget annat än att det skulle vara original. Men skillnaderna jag beskriver gör mig en smula misstänksam.

Om det är en kopia är det inte ens säkert att återförsäljaren vet att det är en kopia. Utseendemässigt är de som sagt identiska. Är inget problem att tillverka ett skal som ser ut/känns exakt som Apple-original, även om många kopior verkar dras med enkla misstag som felstavad text osv. Det är ju inte jättehög kvalitet och finish på originalet.

Det som oroar, förutom känslan att betala för original och få en kopia, är ju elsäkerheten.

Kontakta Apple och fråga?

Kan du lägga upp några bilder på den som du misstänker är kopia? Vilken butik har du köpt den i och vad har den kostat?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 19:57

Kontakta Apple är så klart ett alternativ. Hade dock hoppats att få snabbare/bättre feedback här.

Kopian ser som sagt precis ut som originalet – bilder känns därför överflödiga. Det enda som skiljer är en något kortare kabel samt att modellnumret skiljer (vilket i sig inte är något konstigt). Gällande indikatorlampan så är det precis som i den här videon:

https://youtu.be/KIJxgPaPa7c?t=106

Det jag är intresserad av är alltså om folk har originalladdare där indikatorlampan tänds omedelbart vid anslutning till datorn, utan någon fördröjning. Se jämförelsen i ovanstående videoklipp.

Tänker inte i nuläget berätta vilken butik jag handlat i, eftersom jag inte vill ge dem dåligt rykte i fall det visar sig att laddaren de sålt till mig faktiskt är original. Betalade lite mindre än vad Apple Store tar men klart mer än vad "geniune"-laddare kostar på eBay,

Jag har en original-laddare som tänds direkt.

EDIT: nej jag trodde tydligen. Forfarande en liten fördröjning på min laddare men inte så långsamt som de tidigare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-23 21:29

En tydlig ledtråd om det är original är om priset är snarlikt det Apple och andra tar för samma laddare.

Vilken butik är det? Om du frågar innan köp så får de inte ljuga om varans ursprung. Marknadsföringslagen. §10

  • Medlem
  • 2016-08-23 21:30

Min är också helt original och den tänds inte direkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 22:03
Ursprungligen av reboot81:

En tydlig ledtråd om det är original är om priset är snarlikt det Apple och andra tar för samma laddare.

Vilken butik är det? Om du frågar innan köp så får de inte ljuga om varans ursprung. Marknadsföringslagen. §10

Priset var något lägre, men inte orimligt lågt i stil med de "äkta" laddare som finns på eBay. Om säljaren tror eller vill få konsumenten att tro att man säljer originalladdare så tar man så klart betalt mer än vad eBay-säljarna gör. Större förtjänst och fler som tänker att allt är i sin ordning. Hade den varit "för" billig hade jag inte köpt den från första början.

Vill som sagt inte "hänga ut" butiken förrän jag säkert vet hur det ligger till.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kontakta Apple och fråga?

Verkar svårare än vad jag trodde. Hittar ingenstans att skicka mejl till Apple och telefonsupporten står det att de vill ha betalt för. Provade även att registrera min dator för att kunna skicka en supportbegäran och fick följade meddelande:

"Enligt våra uppgifter är serienumret associerat till ett annat Apple-ID. Om du har mer än ett Apple-ID loggar du in på Min supportprofil med det Apple-ID:t så att dina andra tillagda produkter visas. Vet du inte om du har ett annat Apple-ID? Ta reda på det."

När jag klickar på länken "Ta reda på det" kommer jag till en sida där jag ska mata in namn och e-postadress. Därefter får jag ett e-postmeddelande om att nollställa lösenordet till mitt Apple-ID. Ingenting om till vilket Apple-ID min dator är registrerad till. Datorn är köpt ny av mig på MacForum, så jag kan inte förstå varför jag inte kan registrera den. Har haft samma e-postadress "hur länge som helst". Samma fel när jag försöker registrera min iMac. Dock finns min gamla iPhone 3GS registrerad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-23 22:04

Då kan vi summera att det finns två stycken, ej räknat mig själv, som har en originalladdare med fördröjning. Samt en som har en som tänds direkt. Plus min "misstänkta" laddare.

Vore kul med fler bidrag!

  • Medlem
  • 2016-08-23 22:06
Ursprungligen av muskorv:

Priset var något lägre, men inte orimligt lågt i stil med de "äkta" laddare som finns på eBay. Om säljaren tror eller vill få konsumenten att tro att man säljer originalladdare så tar man så klart betalt mer än vad eBay-säljarna gör. Större förtjänst och fler som tänker att allt är i sin ordning. Hade den varit "för" billig hade jag inte köpt den från första början.

Vill som sagt inte "hänga ut" butiken förrän jag säkert vet hur det ligger till.
Verkar svårare än vad jag trodde. Hittar ingenstans att skicka mejl till Apple och telefonsupporten står det att de vill ha betalt för. Provade även att registrera min dator för att kunna skicka en supportbegäran och fick följade meddelande:

"Enligt våra uppgifter är serienumret associerat till ett annat Apple-ID. Om du har mer än ett Apple-ID loggar du in på Min supportprofil med det Apple-ID:t så att dina andra tillagda produkter visas. Vet du inte om du har ett annat Apple-ID? Ta reda på det."

När jag klickar på länken "Ta reda på det" kommer jag till en sida där jag ska mata in namn och e-postadress. Därefter får jag ett e-postmeddelande om att nollställa lösenordet till mitt Apple-ID. Ingenting om till vilket Apple-ID min dator är registrerad till. Datorn är köpt ny av mig på MacForum, så jag kan inte förstå varför jag inte kan registrera den. Har haft samma e-postadress "hur länge som helst". Samma fel när jag försöker registrera min iMac. Dock finns min gamla iPhone 3GS registrerad.

Här har du telefonnummer till Apple.

http://www.apple.com/se/contact/

Ursprungligen av muskorv:

Vore kul med fler bidrag!

Ok. Här kommer mitt.

Magsafe 2 till MacBookPro 11,2 (mid 2014) och 85-wattsladdaren heter A1424.

Tiden mellan att kontakten sitter i helt tills att den lyser grönt är 1-2 sekunder. Dessutom ser det ut som att den lyser orange ett ögonblick innan den blir grön.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-23 23:39

Orange=laddar
Grön=fulladdat

Datorn styr LED-lampan via 1-Wire, vilket är ett långsamt protokoll.
Batteriet börjar laddas först efter en sekunds kontakt.

Nyare laddare har säkert enklare och billigare teknik än äldre, skillnaden i komponenter kan vara en förklaring till ett annat beteende trots att själv funktionen, laddningen, sker på identiskt sätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-24 10:52

Tack för fortsatta bidrag kring Magsafe-indikatorns beteende! Fortfarande bara ett som rapporterat om en originallampa som tänds omedelbart efter anslutning.

Ursprungligen av WiFi:

Här har du telefonnummer till Apple.

http://www.apple.com/se/contact/

Tack, men telefonnumret hittade jag! Dock tycker jag att ett stort IT-företag som Apple borde ha e-post eller ett ärendehanteringssystem på nätet lätt tillgängligt. Vill dels ha kommunikationen skriftligt och dels har jag dålig erfarenhet av telefonsupport, där man får lägga tid på tonval, köer och sedan prata med någon som inte har rätt kunskaper. Dessutom flaggar ju Apple för att de vill ha betalt för telefonsupport eftersom min dator är gammal.

Skriftlig support är på så många sätt så mycket bättre.

Laddaren till min 2011 MBP tar ca 1 sekund innan lampan tänds.
Har provat två MacBook Air och en till MBP här på jobbet. Dessa är av betydligt nyare modell, men ändå äldre än 1 år, och samtliga tar runt 1 sekund innan lampan tänds.

Supporten här har jag använt några gånger och det har fungerat kanonbra: https://support.apple.com/sv-se

Hade ju varit intressant att se vad en Apple Store säger om du visar den där. Det är ju inte helt omöjligt att ny teknik = snabbare lampindikator.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-24 17:42
Ursprungligen av carlsson:

Supporten här har jag använt några gånger och det har fungerat kanonbra: https://support.apple.com/sv-se

Verkar som att Apple vill göra det så svårt som möjligt att få support på nya tillbehör/delar till en gammal dator. Att mata in laddarens serienummer fungerar inte. Matar jag in min dators serienummer får jag veta att datorn är för gammal och att jag 1) Kan köpa ett enstaka supportillfälle för 249 kr eller 2) Kan begära ett undantag från betalsupport, men att det endast medges om jag köpt ny Apple-mjukvara som inte fungerar på datorn.

Inväntar nu svar från återförsäljaren. Får se sedan hur jag går vidare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-27 14:10

Liten uppdatering.

Har nu köpt en ny laddare från en auktoriserad Apple-återförsäljare, den är märkt A1374 och är tillverkad av LiteOn. Sladdlängd och beteende på indikatorlampan är exakt som på min gamla originalladdare. Denna laddare var 150 kr dyrare, men kom i retailförpackning.

Återförsäljaren till den misstänkta laddaren kommer att ta den i retur för undersökning och jag får mina pengar tillbaka. Har flera gånger frågat varifrån de köpt den, men inte fått något bättre svar än att det är en "Europeisk leverantör" och att de sålt 100-tals utan klagomål (de flesta som köpt den har förmodligen inte forskat kring hur man identifierar plagiatladdare).

Jag har själv köpt batteri-kopior i tron om att det ska vara i original. Syns inte på något sätt, förutom att det ger sämre prestanda (blir dåligt snabbare). Sen känns ju ett piratbatteri mer benäget att explodera eller svälla, men det vet jag inte om det stämmer.

Min fundering är; Vad gör en piratladdare att den är sämre än en original?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-08-27 14:53

Piratladdare kan vara konstruerade lite hur som helst, så elsäkerheten är klart mer osäker. Om du googlar kan du hitta genomgångar av folk som demonterat piratladdare och hittat olika farliga konstruktioner. En piratladdare kan förstås vara minst lika bra som en originalladdare, men risken är stor att pirattillverkaren – som inte riskerar sitt goda namn – tagit olika genvägar för att hålla nere kostnaderna maximalt.

Se t ex: http://www.righto.com/2016/03/counterfeit-mac...

Laddare som börjar brinna är väl oftast inte originalladdare.

Original är alltid original.
Pirat kan vara lika bra som original. I vissa fall är det samma som original fast utan logo/stämpel. I vissa fall är det rena dödsfällorna. Du vet sällan i förväg beträffande pirat.

Ursprungligen av carlsson:

Min fundering är; Vad gör en piratladdare att den är sämre än en original?

jag har testat ett par stycken, dom blir riktigt varma nästan så man bränner sig
den ena lät dessutom nästan som ett gammalt uppringande modem när man satte örat till den

Ursprungligen av disktant:

jag har testat ett par stycken, dom blir riktigt varma nästan så man bränner sig
den ena lät dessutom nästan som ett gammalt uppringande modem när man satte örat till den

Jag märkte att laddaren till min 15" MBP 2011 blivit svalare efter batteriet i datorn byttes. Dåligt batteri = laddaren får jobba mer = den blir svinvarm. När man piskade datorn extra hårt hände det till och med att laddaren inte hann med så att den gröna lampan blev orange ett tag. Efter batteribyte är exakt samma laddare betydligt svalare än innan, och lampan lyser som den ska.

Lite fördröjning med någon sekund kan dock ske vid inkoppling. Så har det varit ända sen datorn var ny.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-09-06 18:15

Liten uppföljning.

Laddaren är returnerad och ärendet är för egen del därmed avslutat.

Noterar också att återförsäljaren inte längre säljer några Apple original Magsafe-laddare på sin egen hemsida, vilket enligt dem själva beror på att man inväntar leverantörens "utredning". Detta kan tyda på att återförsäljaren inte precis köpt laddaren via officiella kanaler. Då man själva uppgav att man sålt 100-tals laddare utan klagomål finns det förmodligen många därute som eventuellt – omedvetet – använder en laddare som inte är vad den utger sig för att vara.

(Via Google hittade jag dock att samma återförsäljare fortfrande har annonser för laddarna på Tradera och Blocket.)

Kan förstås ha varit ett enstaka fel på min laddare (med både sladdlängd och full laddström direkt), men om det är någon annan som köpt en originalladdare från samma återförsäljare kan det nog vara klokt att undersöka den lite närmare.

Har anmält både på Tradera och Blocket. Med tanke på farorna med kopior vore det lämpligt att denna säljare stoppas tills vederbörande kan leda i bevisning att laddarna är original.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-06 22:23

"Förpackning: Bulk"
Apple säljer inte bulk. ITsajten säljer piratprylar med vilseledande marknadsföring.

Bevaka tråden